Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Offertes Sprinkleronderhoud en ontruimingsverslag

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1919 |

Hoe krijg ik een scherpe offerte omtrent mijn jaarlijkse sprinkleronderhoud en ontruimingsverslag (Vuurwerkopslag <1000kg)?
    Ik heb jl. een onderhoud gehad, de beste heer was een kleine 30 min. bezig en ik kreeg de volgende dag al een factuur van bijna €400,-.

Wie kan mij helpen aan scherpe offertes.

Mvg. Jessy

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Een vuurwerkverkooppunt moet zijn voorzien van een gecertificeerde brandbeveiligingsinstallatie, bestaande uit een sprinklerinstallatie en een brandmeld-ontruimingsalarminstallatie.
    Indien binnen genoemd bedrag het onderhoud van de installaties, de schriftelijke rapportages hiervan en de inspectie inclusief verstrekken certificaat is inbegrepen, lijkt het bedrag beslist niet extreem.
    Het lijkt me dan ook niet juist om te veronderstellen dat alleen het 30 minuten bezoek resulteert in een factuur van € 400,-.

Daarnaast moet de leverancier onderdelen op voorraad houden, een helpdesk oid hebben en een servicedienst. Deze kosten worden deels betaald uit de onderhoudscontracten.

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als het "all inclisive" is, dan lijkt het me een keurige prijs.

Als je daarnaast nog kosten krijgt voor certificering en dergelijke kun je eventueel naar een ander overstappen. Let er dan wel op dat het bedrijf waarmee je in zee gaat een erkenning heeft om onderhoud uit te voeren. Zorg ook dat dit bedrijf afspraken heeft met het branddetectiebedrijf voor levering van onderdelen en afgifte van het certificaat.

Dus, een willekeurige prijsvechter (installateur om de hoek)….niet doen.

cillus jansen
    Bijdrager
    Post count: 8

Mijn ervaring in combinatie met het vuurwerk is dat er jaarlijks onderhoud uitgevoerd moet worden door een erkende sprinklerinstallateur en door een erkend branddetectiebedrijf. Dit kan door een bedrijf uitgevoerd worden als zij deze papieren hebben. De meeste bedrijven sturen dan ook 2 monteurs wat vaak ook betekend dat de factuur veel hoger als het bedrag wat jij ervoor betaald hebt. Het afgeven van een certificaat is hier vaak niet in meegenomen omdat de installatie toch door een type A geacrediteerde inspectie-instelling geïnspecteerd moet worden. Deze instantie geeft dan ook het certificaat af. Deze mensen kijken niet alleen naar de installatietechnische aspecten maar naar bouwkundige en organisatorische aspecten, Stapelhoogte, maandelijkse testen, enz.

richard visser
    Bijdrager

Het afgeven van een certificaat is hier vaak niet in meegenomen omdat de installatie toch door een type A geacrediteerde inspectie-instelling geïnspecteerd moet worden. Deze instantie geeft dan ook het certificaat af. Deze mensen kijken niet alleen naar de installatietechnische aspecten maar naar bouwkundige en organisatorische aspecten, Stapelhoogte, maandelijkse testen, enz.

Het is een misvatting dat de inspectieinstelling het certificaat afgeeft. De inspectie instelling stuurt het inspectierapport binnen 10 werkdagen aan de certificatieinstelling (bijv. NCP of Kiwa).
    Ook het branddetectiebedrijf ontvangt ook dit rapport waarna deze (met toestemming van certificaatieinstelling) het certificaat afgeeft.
    De rekening van het geheel gaat naar het branddetectiebedrijf, hoe dit wordt doorberekend naar de gebruiker/eigenaar dat hangt af van het contract.

Dit is wat de regeling van 2002 (heruitgave 2009) er van zegt.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Het afgeven van een certificaat is hier vaak niet in meegenomen omdat de installatie toch door een type A geacrediteerde inspectie-instelling geïnspecteerd moet worden. Deze instantie geeft dan ook het certificaat af. Deze mensen kijken niet alleen naar de installatietechnische aspecten maar naar bouwkundige en organisatorische aspecten, Stapelhoogte, maandelijkse testen, enz.

Het is een misvatting dat de inspectieinstelling het certificaat afgeeft. De inspectie instelling stuurt het inspectierapport binnen 10 werkdagen aan de certificatieinstelling (bijv. NCP of Kiwa).
    Ook het branddetectiebedrijf ontvangt ook dit rapport waarna deze (met toestemming van certificaatieinstelling) het certificaat afgeeft.
    De rekening van het geheel gaat naar het branddetectiebedrijf, hoe dit wordt doorberekend naar de gebruiker/eigenaar dat hangt af van het contract.

Dit is wat de regeling van 2002 (heruitgave 2009) er van zegt.

Hier heb je toch niet helemaal gelijk; een certificaat voor een vuurwerkopslag/verkooppunt is niet gebaseerd op de Regeling brandmeldinstallaties. Het certificaat wordt in dit geval wel degelijk afgegeven door de inspectieinstelling.
    Hier geldt Memorandum 60 en deze maakt deel uit van de Voorschriften Automatische Sprinklerinstallaties. (VAS)
    In hoofdstuk 5 Voorschrift 5.3: "De bewaarplaats, bufferbewaarplaats en verkoopruimte worden niet eerder in gebruik genomen dan nadat door een inspectie-instelling als bedoeld in voorschrift 5.2 een goedkeuren inspectierapport is afgegeven of nadat een certificaat door een daartoe op basis van EN 45011 door de Raad van Accreditatie geaccrediteerde certificatie-instelling is afgegeven. Uit het goedkeurend inspectierapport of het certificaat blijkt dat de brandbeveiligingsinstallatie voldoet aan het goedgekeurde Programma van Eisen. Het goedkeurend inspectierapport of het certificaat is binnen de inrichting aanwezig".

J. NIeuwland

richard visser
    Bijdrager

Beste J.

Dit is nieuw voor mij, dank je voor de uitgebreidde uitleg.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.