Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen NSA in brandcompartiment

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 15
    #1842 |

Een NSA is opgesteld in een technischre ruimte met een oppervlakte van meer dan 50 m2. De ruimte dient dus uitgevoerd te worden als brandcompartiment (NB). De NSA voorziet het pand van noodstroom en dus ook de benodigde noodverlichting.

De luchtinlaat van de NSA bestaat uit een groot (ruim 1 X 1m) kanaal. Volgens de regelgeving dient dit kanaal dus voorzien te zijn van een [woordenboek]brandklep[/woordenboek]. Echter; indien de [woordenboek]brandklep[/woordenboek] dichtgaat zal de NSA stoppen en valt de verlichting uit of gaat wellicht niet eens aan.

Wat is nu de juiste en vooral meest veilige oplossing?

N.B. De luchtinlaat komt uit in de halfopen onderliggende parkeergarage en gaat NIET door de buitengevel (i.v.m. de vuurzijde)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

volledig kanaal een brandwerendheid van X minuten meegeven en lucht van buiten betrekken in plaats van uit een ander Brandcompartiment.

En wat bedoel je met ‘vuurzijde’?

e ottes
    Bijdrager
    Post count: 15

Het kanaal komt uit in een parkeergarage welke aan 3 zijden open is (Het gebouw zelf staat erop) Er wordt dus geen lucht gehaald vanuit een brandcompartiment maar juist van de buitenlucht.

Met vuurzijde bedoel ik dat er vanuit de parkeergarage geen mogelijkheid is op een autobrand naast de luchtinlaat.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Met vuurzijde bedoel ik dat er vanuit de parkeergarage geen mogelijkheid is op een autobrand naast de luchtinlaat.

Maar kan die wel rook aanzuigen vanuit de parkeergarage? al is het van een brand die verderop gelegen is?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

3 zijden open, dus buitenlucht? Die gaat iets te kort door de bocht! Het gaat erom dat de NSA voorziet in 60 min noodverlichting, dus ook bij een brand in de parkeergarage (midden voor de toevoer van de NSA, dus veel rook lokaal bij de luchtinlaat–>NSA valt mogelijk uit –> er wordt niet aan de eisen voldaan).

Conclusie: dezelfde als Joachim (waarbij je nog op zou kunnen merken dat ook een buitenrooster in potentie door rook bedreigd kan raken (zeker als er direct onder een gevelopeninge van een brandcompartiment zit zodat bij brand in dat compartiment alsnog veel rook naar de NSA wordt gestuurd)).

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Noodverlichting gaat over het algemeen pas branden bij spanningsuitval en niet bij brand. Of er moeten aanvullende sturingen zijn voorzien vanuit de brandmeldcentrale. Aangezien er wordt gezegd dat de garage open is, lijkt het mij dat er daar geen brandmeldinstallatie is voorzien.
    Volgens mij heb je een situatie van 2 calamiteiten. Er is brand en er is spanningsuitval. Mij is geleerd dat je niet kan voorzien in calamiteit op calamiteit.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.