Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s NSA in apart brandcompartiment?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #1883 |

Mensen
    Moet een NSA altijd in een apart BC liggen? Ik kan me voorstellen van wel, maar via welke eisen is dat geregeld?
    Ik heb een NSA op diesel met wat dieselvaten ernaast. Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je een NSA als stookruimte moet beschouwen. Er vind weliswaar verbranding plaats en het is meestal voor meer gebruiksfuncties dus gemeenschappelijk dus volgens BB artikel 4.88 zou ik zeggen van wel. Verder zal het vanuit de milieuwetgeving denk ik wel een BC moeten zijn als de dieselvaten > 1000 liter zijn (GB art 2.1.8) . En als dat zo is, neem ik aan dat dan nog steeds de NSA en diesel opslag in 1 BC mogen? Een scheiding daartussen lijkt me een beetje onzinnig.
    Any ideas?

It burns us, preciousssss !!!

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

als stookruimte beschouwen lijkt me niet, een NSA is tenslotte geen kachel :roll:

als die NSA in een ruimte staat die groter is dan 50m2 zou je het een "technische ruimte" kunnen noemen die in een BC moet liggen (2.104 lid 4)

er dus voor zorgen dat je niet meer dan 1000 ltr diesel hebt staan

koolifantkoolifant
    Bijdrager

als stookruimte beschouwen lijkt me niet, een NSA is tenslotte geen kachel :roll:

nope maar wel een verbrandingstoestel. De toelichting van BB 4.88 heeft het echter wel specifiek over verwarmingstoestellen dus lijkt er wel op dat specifiek op ‘kachels’ gedoeld is.

e ottes
    Bijdrager
    Post count: 15

Ik heb dit ook in de praktijk gehad, NSA in een brandcompartiment geeft een hoop moeite met het zoeken naar een juiste manier om de luchtinlaat af te sluiten (de NSA werkt dan ook niet meer en er is geen noodverlichting). In dit geval is de ruimte verkleind tot < 50m2. Probleem is (conform bouwbesluit) opgelost. Ik vraag me wel af of de brandveiligheid hiermee is verhoogd.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Dat is een interessant punt. Zou betekenen dat het alleen kan (voor een nsa ruimte>50 m2 dan) door de luchtinlaat in de buitengevel te doen op een plaats waar geen gevaar voor brandoverslag is.

e ottes
    Bijdrager
    Post count: 15

De luchtinlaat in de buitengevel waar geen brandoverslag is……..goed argument!(Ga ik onthouden!)

Indien bovenstaande praktisch niet haalbaar is ligt het knelpunt m.i. elders: Wat is belangrijker; het beperken van brand of het veilig kunnen vluchten van de personen (d.m.v. noodverlichting, gevoed door de NSA?)

Als je het zo stelt denk ik dat er eerder wordt gekozen om de NSA te allen tijde te laten functioneren.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Nu even andersom geredeneerd:

Voldoet de noodverlichting nog aan de prestatieeis als de NSA niet in een apart brandcompartiment wordt ondergebracht?
    (een noodstroomvoorziening is in staat gedurende 60 min…..enz)

koolifantkoolifant
    Bijdrager

hum ja daar heb je dan wel weer een punt.. :S dat zal er dan van afhangen of de noodstroom ten dienste van installaties in het BC staat waar ie zelf in staat. Als dat niet zo is zal het geen probleem zijn maar het lijkt me dat het meestal wel zo is..

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.