Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s noodverlichting in woongebouw verplicht ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 13
    #1396 |

Dag forummers,

Wie kan er zeer kort antwoord geven op mijn volgende vraag ? Kan zo eigenlijk geen duidelijk antwoord vinden.
    Heb al op lopende discussies gekeken etc.

Appartmentencomplex (woongebouw):
    – In de lifthalen/ (nood) trappenhallen: is hier vluchtwegverlichting 1lux verplicht ja of nee.
    – In de lifthalen/ (nood) trappenhallen: zijn hier verlichte pictogrammen verplicht ja of nee.

Van de pictogrammen weet ik dat er ook stickers gebruikt kunnen worden.

Ben calculator en normaliter staat e.e.a. aangegeven in bestek en/of op bouwaanvraag tekening.
    Tegenwoordig zie ik veel tegenstrijdige tekeningen voorbijkomen en in deze tijd dienen te prijzen scherp te zijn.

Ikzelf zou het altijd wel aanbieden ivm veiligheid bewoners. Maar is het in basis een verplichting ?
    Zou graag eigenlijk alleen ja/nee willen horen en waar dit in basis (duidelijk) vermeld staat.

Alvast bedankt!

Gr. Henri

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Hier is eerder een discussie over geweest:
    bouw/minimaal-eis-armatuurs-t1225.html

Antwoord:

Altijd een leuke discussie NV in woongebouwen.

Bouwbesluit is hier echter zeer duidelijk over, zoals als door een aantal personen aangeven.

Nieuwbouw:
    Alleen NV in de liftkooi

Bestaande bouw:
    Niets

Vluchtroute aanduiding is afkomstig uit de (model/gemeentelijke) bouwverordening en straks vanuit het gebruiksbesluit. Elk gebouw moet zijn voorzien van zichtbare vluchtroute aanduiding waarbij de zichtbaarheidsaspecten moeten voldoen aan het gestelde in de NEN-EN 1838 artikel 5.2 t/m 5.6 (2 cd/m2). Waarbij is aangegeven dat indien een ruimte niet is voorzien van noodverlichting conform het bouwbesluit de in die ruimte aanwezige vluchtroute aanduiding bij spanningsuitval ook niet hoeft te voldoen aan die zichtbaarheidsaspecten.

Dit betekend voor het woongebouw dat er alleen vluchtroute aanduiding hoeft te worden aangebracht in de vorm van "normale" stickers.

Alle artiklen uit het bouwbesluit zijn al genoemd, welke ik voor de leesbaarheid maar even heb weggelaten.

henri van der put
    Bijdrager

Bedankt Emiel.

Klopt dat heb ik gelezen. Dit betreft de pictogrammen volgens mij.

Hoe zit dit dan met noodverlichting in centrale trappenhuizen in b.v. appartementencomplexen (van b.v.) 6 verdiepingen bij spanningsuitval ?
    Dus vluchtwegverlichting zodat je b.v. de traptreden nog goed kan zien.
    Is dit verplicht ?

Gr. Henri

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

De eis van pictogrammen is direct gekoppeld aan die van noodverlichting. Dus bij nieuwbouw alleen in de liftkooi zoals in Olaf zijn bericht staat.

henri van der put
    Bijdrager

Oke, dank je wel voor de snelle reactie.

Gr. Henri

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

ik had laatst een discussie met een andere preventist over vluchtrouteaanduiding in een woongebouw. Op basis van de MBV moest dit er wel hangen. In het GB artikel 1.3 lid 6 lees ik echter het volgende:

Bij een gemeenschappelijke ruimte van een woongebouw wordt artikel 2.3.7 (vluchtrouteaanduiding) uitgesloten. Hoeft er in de vluchtwegen van een woongebouw nu geen vluchtrouteaanduiding meer te hangen of lees ik het verkeerd?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

in een woongebouw is het plaatsen van vluchtrouteaanduiding geen eis, en ik weet niet beter als dat er ook in de bv geen eis gesteld werd aan het plaatsen van vluchtrouteaanduiding in een woongebouw.

ruud van liempd
    Bijdrager

ik heb het even gecheckt bij een bouwverordening uit 2005 van de gemeente Zoetermeer, maar daar is het wel verplicht voor woongebouwen.

henri van der put
    Bijdrager

Is het zo, dat het in iedere gemeente anders kan zijn ? :roll:

Eisen in bouwverorderning is per gemeente geldt dus boven de eisen van het BB ?

ruud van liempd
    Bijdrager

dit kan niet meer zo zijn. per 1 november 2008 geldt het gebruiksbesluit (landelijke amvb) en zijn de betreffende bepalingen uit de bouwverordening niet meer geldend.

martijn_koot
    Bijdrager
    Post count: 26

gezien de betekenis van een gemeenschappelijke ruimte volgens het Bouwbesluit is het op basis van het Gebruiksbesluit niet noodzakelijk om vluchtrouteaanduiding aan te brengen in een woongebouw. Voor de komst van het Gebruiksbesluit was dit gemeente afhankelijk o.b.v. de gemeentelijke Bouwverordening

ruud van liempd
    Bijdrager

gezien de betekenis van een gemeenschappelijke ruimte volgens het Bouwbesluit is het op basis van het Gebruiksbesluit niet noodzakelijk om vluchtrouteaanduiding aan te brengen in een woongebouw. Voor de komst van het Gebruiksbesluit was dit gemeente afhankelijk o.b.v. de gemeentelijke Bouwverordening

Klopt helemaal. In de modelbouwverordening was vluchtrouteaanduiding in een woongebouw wel verplicht, met het gebruiksbesluit niet meer. Dit is dus een verlaging van het veiligheidsniveau waar VROM niets van heeft gezegd bij de invoering van het gebruiksbesluit.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Klopt helemaal. In de modelbouwverordening was vluchtrouteaanduiding in een woongebouw wel verplicht, met het gebruiksbesluit niet meer. Dit is dus een verlaging van het veiligheidsniveau waar VROM niets van heeft gezegd bij de invoering van het gebruiksbesluit.

Volgens mij nog steeds hoor, zie toelichting bij artikel 2.3.7 van het Gebruiksbesluit. Mij is niet duidelijk waarom het nu niet meer zou gelden?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

zie bij art art 1.3. lid 6 van het GB. Betreft de reikwijdte van de artikelen. Hieruit blijkt dat noodverl in woongebouwen geen eis is.

henri van der put
    Bijdrager

Dag forummers,

Nu heb ik een gezamelijke parkeergarage (4 lagen van +/- 800m2 per stuk) onder behorende bij het wooncomplex.
    99 van de 100 keer staat er op de bestektekeningen of in het bestek dat er noodverlichtingsarmaturen in moeten.
    Nu staan er alleen pictogramarmaturen op tekening. Alleen de 1 lux noodarmaturen staan er weer niet op.
    Is dit nu wel of niet verplicht in een stallingsgarage van een woongebouw ?

Gr. Henri

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.