Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Noodverlichting in hotelkamers

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1127 |

Ik ben bezig met een nieuwbouwproject waar 2 hotelkamers op 1 gang uitkomen. De gang is voorzien van een direct zichtbare buitendeur nooduitgang, welke met een noodverlichtingsbord wordt aangegeven. Tevens zijn de beide kamers met een te openen buitendeur gesitueerd aan een binnentuin, dus een begane grond buitenuitgang.

Op de bouwvergunnings tekening staat aangegeven dat er in beide kamers een noodverlichtingsbordje moet komen boven de gangdeur in deze kamers. Dit is uiteraard bijzonder hinderlijk voor overnachtende gasten daar deze verlichting continue moet branden.

Kan iemand mij vertellen of ik dit wettelijk toch verplicht ben?

Vriendelijke groet, Agnes.

burcom
    Bijdrager
    Post count: 18

Welnee een vluchwegaanduiding in een hotelkamer is nergens te eisen.
    Lijkt me inderdaad ook een erg hinderlijk ding in een hotelkamer.
    Zie voor de te eisen ruimtes bouwbesluit.
    Gaat metname om verkeersruimtes, bijeenkomstfuncties enz.
    Hotelkamers zitten hier echt niet bij hoor. :lol:

Overigens wel leuk om het toch te doen! :oops: Ben je zeker de eerste in Nederland Hahhahaa

Geintje Nee dus!!!

agnes
    Bijdrager

Bedankt voor je uitleg! (en humor ;-))

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

liggen de kamers aan een ‘doodlopende’ gang? Als dat zo is zou het kunnen dat de uitgang in de kamer naar de binnentuin een eis is… dus vluchtwegaanduiding.

agnes
    Bijdrager

Nee, de gang heeft 2 uitgangen, waarvan 1 de directe nooduitgang is.

Ik denk dat er in mijn geval wat te veel bordjes zijn getekend.

Zo is er ook een bordje getekend in een wasruimte (kamer van 5x5meter voor wasmachines en een meterkast) waar alleen toegang is voor personeel. Deze ruimte heeft een directe deur naar buiten en een deur naar de entree ruimte welke weer voorzien is van een nooduitgangdeur met bordje. Die deur naar buiten heeft dus ook een bordje getekend gekregen, maar is dit noodzakelijk?

Groet, Agnes.

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Installateur wil wat extra’s verdienen? of is je adviseur van mening dat iedere deur een lampje verdient? Zoals ik je nu hoor (ik kan het zonder tekening niet beoordelen) is iemand wel erg fanatiek bezig geweest, of kent de regels onvoldoende.

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

met de noodverlichting in de hotelkamers wordt naar ik aanneem de verlichte vluchtrouteaanduidingen bedoeld. In een individuele hotelkamer behoeven geen verlichte vluchtrouteaanduidingen (zeer specifieke situaties daargelaten). zie in verband hiermee ook de toelichtingen op de artikelen 2.6.8 t/m 2.6.10 van de bouwverordening. en zie ook artikel 2.3.7 en toelichting daarop van het gebruiksbesluit dat morgen in werking treedt.

ton van hoof
    Bijdrager
    Post count: 29

De Nen 1010 eist dat er in technische ruimten een noodverlichting hangt met een waarde van 10 lux.
    Je zegt dat er een meterkast is, de eis voor een noodverlichting is dus terecht.
    Nog een klein dingetje wat de beeldvorming wat helderder maakt. Noodverlichting voorzien van een verlicht pictogram word vaak transparantverlichting genoemd. Afbeelding op tekening: Rechthoek met een rennend mannetje.
    De versie die aangaat bij uitval van spanning wordt noodverlichting genoemd. Afbeelding op tekening: Rechthoek met een diagonaal kruis erin.

Eis tot noodverlichting in hotelkamers kan maar dan moet je kijken naar bezettingsgraad en afmetingen.
    In een normaal hotel kan dit echter bijna nooit voorkomen. Je moet dan echt gaan denken aan slaapvertrekken met stapelbedden. Eis lijkt me dan ook overdreven.

Groeten Ton

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

De Nen 1010 eist dat er in technische ruimten een noodverlichting hangt met een waarde van 10 lux.
    Je zegt dat er een meterkast is, de eis voor een noodverlichting is dus terecht.

Een meterkast is geen technische ruimte. Een meterkast of groepenkast kan zich in een technische ruimte bevinden.

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Daarnaast worden de eisen omschreven in het Bouwbesluit (mbt noodverlichting) en niet in de NEN1010…

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

>>Daarnaast worden de eisen omschreven in het Bouwbesluit (mbt noodverlichting) en niet in de NEN1010…

Ook in de NEN 1010 staan er eisen m.b.t noodverlichting genoemd.

freddy
    Bijdrager

Ook in de NEN 1010 staan er eisen m.b.t noodverlichting genoemd.

Correct, echter zijn dit niet de wettelijke eisen…

ton van hoof
    Bijdrager
    Post count: 29

Ok technische ruimte is wat kort door de bocht.
    artikel 774.13 a stelt Hoofdchakel en verdeelinrichting voorzien van noodverlichting.
    b stelt ruimte waarin de schakel en verdeelinrichting voor de noodstroomvoorzienig is opgesteld.
    Bij decentraal zitten de armaturen verspreid over de eindgroepen dus 90% kans dat je verdeler een lampje moet hebben.
    Er wordt gepraat over entree dus misschien ook wel hoofdschakel en verdeelinrichting. Dan dus geen discussie.

Nen 1010 wel degelijk wetgevend. Hier wordt in de Nen norm naar verwezen. Het ministerie van vrom en energienet hebben besloten dat voor nieuwe installaties de Nen 1010 van kracht zal zijn.

Groeten Ton

freddy
    Bijdrager

Nen 1010 wel degelijk wetgevend. Hier wordt in de Nen norm naar verwezen.

Mmm…

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ok technische ruimte is wat kort door de bocht.
    artikel 774.13 a stelt Hoofdchakel en verdeelinrichting voorzien van noodverlichting.
    b stelt ruimte waarin de schakel en verdeelinrichting voor de noodstroomvoorzienig is opgesteld.
    Bij decentraal zitten de armaturen verspreid over de eindgroepen dus 90% kans dat je verdeler een lampje moet hebben.
    Er wordt gepraat over entree dus misschien ook wel hoofdschakel en verdeelinrichting. Dan dus geen discussie.

Nen 1010 wel degelijk wetgevend. Hier wordt in de Nen norm naar verwezen. Het ministerie van vrom en energienet hebben besloten dat voor nieuwe installaties de Nen 1010 van kracht zal zijn.

Groeten Ton

In welke wetgeving gaat dit komen te staan?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.