Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s noodverlichting in een woongebouw

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2939 |

Als ik kijk naar artikel 6.3, dan hoeft er geen noodverlichting in een woongebouw. Behalve in de liftkooi. Alleen als ik een beschermde vluchtroute heb in een woongebouw dan zou ik volgens artikel 6.2 lid 4 in de toelichting opeens wel noodverlichting moeten aanbrengen.
    Weet iemand of dat ook zo klopt, dat je noodverlichting gaat aanhalen onder een ander artikel. Ik zou eerder kijken welk artikel gaat over noodverlichting (artikel 6.3) en of deze van kracht is voor woongebouwen (niet dus, alleen voor de liftkooi). Dus conclusie is, geen eis t.a.v. noodverlichting.
    Is iemand anders hier ook al tegenaan gelopen?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

6.2 gaat over de reguliere verlichting, 6.3 gaat over noodverlichting. Dat is een verschil.

hans de jong
    Bijdrager

Klopt, alleen als je de toelichting leest van artikel 6.2 (wat over reguliere verlichting gaat) wordt er opeens gesproken over de aanwezigheid van noodverlichting. Wat je dus eigenlijk onder artikel 6.3 zou verwachten. Dit werkt nogal verwarend.

Moderator

Dit is de toelichting uit het staatsblad:

Artikel 6.2 Verlichting

Artikel 6.3 Noodverlichting

Waar zit volgens jou de onduidelijkheid?

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Aanvullend: noodverlichting in liftkooien is niet meer geregeld in het Bouwbesluit. In woongebouwen is in het geheel geen noodverlichting meer verplicht volgens het Bouwbesluit.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Aanvullend: noodverlichting in liftkooien is niet meer geregeld in het Bouwbesluit. In woongebouwen is in het geheel geen noodverlichting meer verplicht volgens het Bouwbesluit.

Was de reden hiervan niet dat het ook al in de norm voor liftkooien (obv Warenwetbesluit liften) geëist is?

Moderator

Over liftkooien is in het geheel niets geregeld in het Bouwbesluit, alleen over opstelplaatsen.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

Was de reden hiervan niet dat het ook al in de norm voor liftkooien (obv Warenwetbesluit liften) geëist is?

De noodverlichting in de liftkooi is inderdaad al verplicht via het Warenwetbesluit liften.

hans de jong
    Bijdrager

Dit is de toelichting uit het staatsblad:

Artikel 6.2 Verlichting

Waar zit volgens jou de onduidelijkheid?

Hmm Joachim, waar heb jij deze tekst vandaan? Als ik kijk op bouwbesluitonline.nl en ik kijk bij 6.2 in de toelichting heb ik de volgende tekst:
    "Het vierde lid stelt de eis van 1 lux aan een besloten ruimte waardoor een beschermde vluchtroute voert. Een extra beschermde vluchtroute en een veiligheidsvluchtroute zijn een verbijzondering van een «beschermde vluchtroute», zodoende is deze eis ook op deze vluchtroutes van toepassing. Het vierde lid geldt voor alle gebruiksfuncties, behalve voor een lichte industriefunctie.In het vierde lid van artikel 6.2 is bij Stb. 2013, 75, het begrip "beschermde route" toegevoegd. [accentueren]Hiermee is ook voor beschermde routes in bestaande bouwwerken noodverlichting verplicht.[/accentueren] Of een vluchtroute een beschermde vluchtroute of beschermde route is volgt uit afdeling 2.12. Indien een vluchtroute door een ruimte voert die breder is dan de voor het vluchten benodigde breedte behoeft alleen in het gedeelte dat daadwerkelijk voor het vluchten nodig is noodverlichting te worden toegepast. Zie voor een toelichting op het begrip beschermde route de toelichting op artikel 1.1 van dit besluit."

In jou reactie heb jij bij lid 4 deze tekst:
    "Het vierde lid stelt de eis van 1 lux aan een besloten ruimte waardoor een beschermde vluchtroute voert. Een extra beschermde vluchtroute en een veiligheidsvluchtroute zijn een verbijzondering van een «beschermde vluchtroute», zodoende is deze eis ook op deze vluchtroutes van toepassing. Het vierde lid geldt voor alle gebruiksfuncties, behalve voor een lichte industriefunctie."

Daar zit dus wel een verschil in. Bij de toelichting van bouwbesluitonline staat onder 6.2 in de toelichting dat er noodverlichting moet komen bij een beschermde vluchtroute. In jou tekst is dat niet nodig.

Moderator

Ik heb de toelichting uit het originele staatsblad gebruikt, nr. 416. Die van bouwbesluit-online is de geintegreerde toelichting waarbij ook latere staatsbladen zijn meegenomen waarin wijzigingen stonden op artikelen.

Let er wel ook op dat het ‘maar’ de toelichting is, en ook daarin staan genoeg fouten. In een artikel wat over gebruiksverlichting gaat is geen plaats voor regels over noodverlichting, al helemaal niet wanneer daarvoor een apart artikel in het leven is geroepen. Uit de Bouwbesluittekst zelf blijkt duidelijk dat het om gebruiksverlichting gaat, dat de toelichting wat anders zegt veranderd daar niets aan. Zo te lezen is het hier gewoon een verschrijving en bedoelen ze ‘verlichting’.

hans de jong
    Bijdrager

Ik heb de vraag ook gesteld aan de helpdesk bouwregelgeving. Ik heb alleen een bevestiging dat ze de vraag hebben ontvangen, antwoord volgt nog. Als ik deze heb, zal ik hem hier ook posten.

henri van der put
    Bijdrager
    Post count: 13

Hallo,

Wij hebben exact dezelfde discussie met de bouwkundig aannemer.
    Ook wij hebben het standpunt, dat er geen noodverlichting verplicht is in woongebouwen.
    Het staat immers niet in artikel 6.3 maar 6.2.

Ook noodverlichtingsfabrikanten geven geen eenduidig antwoord.

Mvg

Henri

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ook noodverlichtingsfabrikanten geven geen eenduidig antwoord

Tja die hebben tuurlijk ook een commercieel belang.

Maar noodverlichting is niet vereist (ook nooit geweest trouwens). Alleen in de liftkooi moet iets zitten, maar dit volgt niet meer uit het Bouwbesluit maar uit de lift voorschriften.

hans de jong
    Bijdrager

Ik heb ook een reactie gehad van de Helpdesk Bouwregelgeving, het is niet verplicht.

Antwoord: Nee, er is vanuit het Bouwbesluit 2012 geen verplichting om in een beschermde vluchtroute van een woongebouw noodverlichting aan te brengen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.