11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 313
    #2979 |

Na wijs beraad passen we tegenwoordig de ISO 7010 bordjes toe in NL. Wat schetst mijn verbazing dat ik in de arboregeling een mooie bijlage zie met… jawel.. nooduitjes (arbobesluit, bijlage XVIII) en die niet op de 7010 bordjes.. interessant.. moet ik nu een arbobordje en een 7010 bordje boven elkaar plaatsen? :lol: Of wordt het tijd dat de arboregeling wordt geactualiseerd (na 1-8-2015 dan wand de versie van de regeling van dat tijdstip heeft de zelfde bijlage) :F:

It burns us, preciousssss !!!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

ISO 7010 komt vanuit een rechtstreekse specifieke eis uit een koninklijk besluit, de picto’s uit de Arbo-regelgeving komen uit een bijlage en vanuit een algemeen voorschrift.

Meer dan genoeg reden lijkt me om de nieuwe picto’s toe te passen. Kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat de Inspectie daar problemen mee heeft.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Dat laatste ben ik met je eens, maar ik vind het wel even grappig om te weten hoe het echt zit. De arboregeling heeft nl evenveel wettelijke status als elk besluit (arbowet –> arbobesluit –> arboregeling), dus die vlieger gaat m.i. niet op.

Moderator

Het heeft wel wettelijke status, maar besluiten staan hoger in de rangorde dan regelingen. Wanneer een besluit dus iets zegt, en een regeling iets anders, heeft het besluit primaat. Maakt niet zoveel uit of dat uit de Woningwet of uit de Arbo-hoek komt.
    Daarnaast heeft een specifieke regel altijd voorrang op een algemene regel.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

da’s een interessante.. ik denk dat je gelijk hebt. Maar vreemd blijft het wel

Moderator

Ow, en bij vaststelling van nieuwe regels gaat de nieuwste regel ook standaard boven de oudere.

Even googlen op ‘derogatie’, kun je het nalezen.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

hm tja maar in de arboregeling staat het ook in de versie die nog in moet gaat in augustus dus dat helpt in dit geval niet

Moderator

Die derogatieregels gelden gelijktijdig, dus dan staat het nog steeds in een Bijlage bij een Regeling, terwijl de ISO rechtstreeks uit een artikel van een besluit komt.

Je krijgt nog wel leuke situaites wanneer je die Arbo-bijlage gaat toepassen op plekken waar het bouwbesluit geen regels geeft. Ga je dan in één gebouw twee verschillende picto’s door elkaar gebruiken? :)

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Het geeft mij vooral het gevoel dat er even een stoffer door de arboregeling moet..
    Ik bedenk me nu trouwens dat de ISO 7010 Europees aangestuurd is en dat je als land geen conflicterende eisen mag hebben, dus feitelijk is het verboden de symbolen uit de bijlage van de arboregeling toe te passen. toch derogatie dus :)

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Nee hoor gaat prima.

Lid 7 van artikel 8.10 uit de arboregeling zegt:

De gebruikte pictogrammen mogen licht afwijken van of meer gedetailleerd zijn dan de pictogrammen van de borden, bedoeld in bijlage XVIII bij deze regeling. De betekenis ervan is dan evenwel dezelfde en verschillen of aanpassingen maken de betekenis niet onduidelijk.

Dus als je de NEN-EN-ISO 7010 gebruikt voldoe je perfect aan de arboregelgeving.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Ah, da’s een goeie! zo klopt het toch allemaal nog. tnx!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.