Brandpreventieforum Forums Gebruik Nooduitgang indicatie

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #1618 |

Hallo allen,

Deze vraag betreft de groenverlichte nooduitgang/vluchtweg indicatiebordjes.

Het gebruik ervan in een pand waar ik werkzaam ben heeft mij in verwarring gebracht, doordat de verschillende bordjes – tenminste naar mijn idee – door elkaar en dus verkeerd worden gebruikt. Ik geef een aantal voorbeelden, zoals deze in de betreffende situatie worden toegepast, graag zou ik jullie visie hierop horen.

Voorbeeld 1:
    Een lange, rechte gang, ter compartimentering gescheiden van een volgende gang door branddeuren. Pas in de volgende gang bevinden zich een eindje verderop deuren die leiden naar een trappenhuis. Ter hoogte van de eerstgenoemde branddeuren is het volgende bord geplaatst:

Argumentatie van de verantwoordelijke persoon: men vlucht een volgende gang is, dus "rechtdoor(= omhoog)" en gaat bij de deuren geen verdieping naar beneden.

Naar mijn mening zou dit moeten zijn:

Voorbeeld 2a:
    Vrijwel exact dezelfde situatie zoals hierboven beschreven, alleen het volgende bord is geplaatst:

Wordt dit bord niet alleen gebruikt bij reguliere uitgangen zelf? Dus alleen bij de deuren die je daadwerkelijk naar buiten leiden, en niet op de vluchtroute of op een scheiding van gecompartimenteerde delen?

Voorbeeld 2b:
    Vrijwel exact dezelfde situatie zoals hierboven beschreven, alleen het volgende bord is geplaatst:

Mag dit bord überhaupt omgekeerd worden gebruikt?

Vriendelijk dank voor jullie tijd/moeite!

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Zie NEN 6088 bijlage A en B

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Beetje kort antwooord van –kruisje–

Maar goed:
    Voorbeeld 1: betekent rechtdoor of omhoog,de andere is rechtdoor of naar beneden) en mag dus gewoon.
    Voorbeeld 2: mag niet omgedraaid gebruikt worden.

koen c
    Bijdrager

Maar goed:
    Voorbeeld 1: betekent rechtdoor of omhoog,de andere is rechtdoor of naar beneden) en mag dus gewoon.

Ok, duidelijk!

Mag alleen worden gebruikt bij de uitgangen zelf of ook op verdiepingen op de vluchtweg?

Is NEN6088 trouwens ergens ter inzage beschikbaar, zonder ervoor te hoeven dokken?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Maar goed:

Ok, duidelijk!

Mag alleen worden gebruikt bij de uitgangen zelf of ook op verdiepingen op de vluchtweg?

Is NEN6088 trouwens ergens ter inzage beschikbaar, zonder ervoor te hoeven dokken?

Dit bord mag alleen gebruikt worden bij uitgangen die direct naar buiten gaan. Dus alleen bij een buitendeur.

koen c
    Bijdrager

In het betreffende pand worden deze bordjes op veel plaatsen gebruikt waar ze niet horen. Het bouwjaar van het pand is 2001, zou het kunnen zijn dat deze verkeerde bordjes zijn geplaatst op basis van voorschriften die bestonden voordat NEN6088:2002 is ingevoerd?

Zo ja, is men verplicht deze bordjes te veranderen, of is het prima zolang voor gebruikers duidelijk is waar de vluchtwegen/nooduitgangen zijn?

janus magnus
    Bijdrager

Je bent volgens het Gebruiksbesluit verplicht de laatse versie van de norm te volgen.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Je bent volgens het Gebruiksbesluit verplicht de laatse versie van de norm te volgen.

Kun je mij vertellen waar ik dat kan vinden :?:

koen c
    Bijdrager

Kun je mij vertellen waar ik dat kan vinden :?:

Artikel 2.3.7 van het Gebruiksbesluit, is wat ik inmiddels heb gevonden.

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=36885

louis van wijk
    Moderator

Ja, dat had ik ook wel gevonden 8)

Maar ik bedoel: Waar staat dat de laatste versie van de norm moet worden gebruikt :?:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Maar ik bedoel: Waar staat dat de laatste versie van de norm moet worden gebruikt

In de supermarkt neem je toch ook het product met de langste houdbaarheidsdatum :lol:

koen c
    Bijdrager

Daar ben ik zelf ook nog naar op zoek :)

janus magnus
    Bijdrager

1. Een ruimte waardoor een verkeersroute voert en een ruimte voor
    meer dan 50 personen hebben een vluchtrouteaanduiding die voldoet aan
    NEN 6088: 2002 en aan de zichtbaarheidseisen, bedoeld in de artikelen 5.2
    tot en met 5.6 van NEN-EN 1838: 1999.

Je moet dus voldoen aan de NEN 6088:2002 (dus de NEN uit 2002). Volgens mij is dat de recentste.

louis van wijk
    Moderator

Oke, dus de norm die wordt aangestuurd vanuit het gebruiksbesluit.
    Dat is dus heel anders dan zeggen dat je de laatste versie van een norm moet gebruiken. :W:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

De NEN geeft het op dit moment zo weer:

Figuur A.1 (mannetje met pijltje omlaag) – Aanduiding voor vluchtrichting rechtdoor of naar beneden
    Figuur A.2 (mannetje met pijltje rechts) – Aanduiding voor richtingsverandering van de vluchtweg (naar rechts)
    Figuur A.3 (mannetje met pijltje links) – Aanduiding voor richtingsverandering van de vluchtweg (naar links)
    Figuur A.4 (mannetje met pijltje omhoog) – Aanduiding voor vluchtrichting naar boven

Figuur B.1(het ‘NS-bordje’) Alternatieve aanduiding van een uitgang die tevens kan worden gebruikt als nooduitgang die toegang geeft tot het aansluitend terrein; deze aanduiding mag worden vervangen door aanduiding A.1 (bijlage A)

Houdt hierbij in de gaten dat bijlage A is, dus verplicht, en bijlage B . Toepassing van dat NS-bordje staat dus voor discussie open.

Het ‘NS-bordje’ is bedoeld om uitgangen die geen onderdeel uitmaken van het ‘officieele’ nooduitgangstelsel toch als vluchtweg aan te kunnen geven. In het verleden werd dit echter vaak zo geinterpreteerd dat de bordjes gebruikt werden om de hoofdtoegangsroute aan te duiden in het gebouw, maar dat is dus geen goede toepassing. Deze bordjes mogen ook alleen bij toegangen worden gebruikt die rechtstreeks buiten uitkomen. Om jezelf het denkwerk te besparen raad ik de meeste mensen aan het bordje niet te gebruiken, en alleen maar met pijltjesborden te werken.

Je ziet ook dat bij ‘vluchten rechtdoor’ officieel alleen het ‘pijltje omlaag’ mag worden toegepast. Maar ik denk dat weinig brandpreventisten erover zullen vallen wanneer je ‘pijltje omhoog’ gebruikt.

Bij internationale ondernemingen of grote bedrijven zie je nog wel eens dat er zelf ontworpen picto’s worden gebruikt (schiphol bijv.) of een systeem uit een ander land (veel amerikaanse hotelketens gebruiken het amerikaanse EXIT bordje). Dit is geen probleem, omdat die systemen gebaseerd zijn op de Europese richtlijn 92/58/EEG en de Arboregeling, en zijn toegelaten indien afwijkende tekens minstens zo goed worden herkend als ‘normale’ tekens. Om dat aan te tonen geldt NEN-ISO 9186. Het in deze norm beschreven onderzoek moet worden uitgevoerd binnen de context van de beoogde toepassing. De systematieken mogen niet door elkaar worden gebruikt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.