Brandpreventieforum Forums Gebruik Nooduitbordjes

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #125 |

Ik kom heel vaak tegen dat installateurs/klusjesbedrijven foutieve vluchtweg pictogrammen willen toepassen. (dwz niet volgens de NEN 6088) Als ik ze er dan op wijs dat dit niet volgens de norm is schermen ze met "Ja elke norm geeft weer andere pictogrammen en wij weten niet welke jullie hanteren" Als ik ze er dan op wijs dat de NEN 6088 een landelijke norm is spreken ze dat gewoon tegen.

Komen jullie dit ook vaak tegen?

Goede:

Foutieve:

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

tja, wat is fout.
    De voorschrifte voor veiligheidsignalering komen uit de Richtlijn 92/58/EEG.
    Deze richtlijnhebben wij in onze wetgeving verder verwerkt in de Arbowetgeving. Hoofdstuk 8 van de Arboregeling geeft nadere richtlijnen hoe de wetgeving geimplementeerd kan worden.
    Hier staat o.a.:
    art. 8.10 Reddingsborden kenmerken zich door een rechthoekige of vierkante vorm, wit pictogram op groene achtergrond, waarbij de groene kleur ten minste 50% van het oppervlak van het bord beslaat.

Dus dat vierkante bordje zie ik nog niet als fout.

Zeker als ik daarbij ook het volgende uit de EG richtlijn erbij neem:
    Bijlage II, punt 1.3:
    De gebruikte pictogrammen mogen licht afwijken van of meer gedetailleerd zijn dan de voorstellingen in punt 3. De betekenis ervan dient evenwel dezelfde te zijn en verschillen of aanpassingen mogen de betekenis niet onduidelijk maken.

Dat maakt jouw 5e bordje m.i. ook mogelijk.
    Wordt met het bordje het doel bereikt waar die voor is ontworpen?
    Lijkt mij wel.

Maar wie weet kan iemand mij overtuigen dat ik het verkeerd inzie?

groeten,
    Loe

De richtlijn:
    http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_d … l=guichett

De arboregeling:
    http://www.arbo.nl/legislation/index2.stm#arboregeling

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Jou beredenering ziet er heel logisch uit, ik ben zelf niet zo thuis in de arbowetten. Maar dan vraag ik me af waar iets als de nen 6088 vandaan komt, hierin staan afmetingen en exacte inustraties van pictogrammen in van vluchtwegaanduiding.

Maar tegelijk realiseer ik mij dat ik nergens heb gezien waar deze nennorm word aangestuurt. Ik heb net even de modelbouwverordening doorgekeken en gezocht op nen 6088, zonder resultaat. Het lijkt me echter niet dat ze deze norm voor de lol hebben gemaakt ;)

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Normaal staat het onder 2.6.9 van de bouwverordening, in de aanwezigheidseis voor de vluchtroute-aanduiding.

Wat de ARBO-wet zegt is heel mooi, maar dat mag alleen van toepassing worden gebracht op de picto’s die ook door de ARBO worden voorgeschreven. Vluchtroutesignalering vanuit de bouwverordening heeft haar eigen eis en eigen kader, en dat is de NEN 6088.

Dat wil niet zeggen dat je alleen de in de Norm aangegeven picto’s mag gebruiken, volgensmij (uit het blote hoofd) staat er voorin de NEN 6088 een verwijzing naar een europese norm waarin onderzoeksmethoden worden omschreven om aan te tonen dat een willekeurig pictogram duidelijk, begrijpelijk en universeel genoemd kan worden.

Elk pictogram wat je ontwerpt kan aan die norm worden getoetst, en zal net zo goed voldoen als het rennende mannetje en het NS-uitgangsbordje. Bij sommige internationale bedrijven (hotels) weet ik bijvoorbeeld dat er ook de amerikaanse versies worden toegestaan (rood verlicht met tekst EXIT). Vanwege het internationale publiek is dit hier verantwoord.

Laat de installateur maar aantonen dat er onderzoek volgens de europese norm is gepleegd, dan is er geen probleem.

anonymous
    Bijdrager
    Post count: 181

Wat de ARBO-wet zegt is heel mooi, maar dat mag alleen van toepassing worden gebracht op de picto’s die ook door de ARBO worden voorgeschreven. Vluchtroutesignalering vanuit de bouwverordening heeft haar eigen eis en eigen kader, en dat is de NEN 6088.

Gelukkig volgt de Arbowet de Wonignwet, dus als je bouwt volgens de WW dan voldoe je aan de Arbowet, zo is de strekking in grote lijnen.

M.i hanteren ze beide hetzelfde kader aan normen, alleen gebaseeerd op de EG-richtlijn. En zoals je aanhaalt horen daar nog een aantal normen en onderzoeksmethoden bij die er ook wat over zeggen.

Als die installateur nu een paars bordje met gele lettertjes van gaat maken, dan zou ik ‘m ook graag even toespreken. Zolang het tot die bovengetoonde bordjes blijft, hou ik me een beetje op de achtergrond. Zo strak vasthouden aan "dit is niet goed" daar kom je wel vaak mee weg en wordt er wat anders opgehangen maar of dat goed is?

Een norm is geen wet. Ook als die in een wet wordt voorgeschreven mag ie missschien meer rechtskracht hebben, het blijft een norm waar je van af mag wijken mits je de gelijkwaardigheid maar kunt waar maken.

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

Ik denk dat je in deze vooral praktisch moet zijn. Uitgangspunt is dat de norm(en) gevolgd worden, maar als er toch wat anders opgehangen is, kijk dan of het doel nog steeds bereikt wordt.

De gemiddelde gebruiker van de picto’s heeft geen flauw idee van normen en zal vooral op zoek gaan naar iets groens met wits dat duidt op een uitgang (als ie al op zoek gaat :wink: ). En volgens mij is er al helemaal geen gebruiker van een gebouw die het onderscheid ziet tussen een picto die een nooduitgangsroute aangeeft of een die de uitgang naar buiten toe aangeeft. En wederom volgens mij is dat ook helemaal niet zo interessant voor die gebruiker, zolang ie maar komt waar dat ie wezen moet. :D

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Ik denk dat je in deze vooral praktisch moet zijn. Uitgangspunt is dat de norm(en) gevolgd worden, maar als er toch wat anders opgehangen is, kijk dan of het doel nog steeds bereikt wordt.

Da’s niet echt objectief te noemen, zo krijg je juist een grote spreiding (dat willen we voorkomen), en landelijke differentiatie. Misschien vind jij dat het wel voldoet, maar ik niet… en wanneer wij al een meningsverschil hebben, dan wil de klant vast ook nog wel even meedoen met zijn mening, die wéér anders is.

Je hebt gelijk dat je niet star hoeft te zijn wat betreft het soort pictogrammen, maar de toetsingsmethode moet net zo goed omschreven zijn als de standaard. En op dat moment hoeven wij als toetstende instantie geen subjectief oordeel te geven, maar kunnen we helder en duidelijk verwijzen naar de norm.

Ik heb overigens geen medelijden met installateurs die in nieuwbouw ‘verkeerde’ pictogrammen toepassen, die gaan er zonder pardon uit. Dat zijn professionals, die horen de wet te kennen. Gebruiksvergunningszaken van particulieren die bij de gratie gods een paar picto’s hebben neergehangen, en toevallig met een verkeerd plaatje terwijl het ding verder goed werkt, nou vooruit dan maar…

anonymous
    Bijdrager
    Post count: 181

Ik heb overigens geen medelijden met installateurs die in nieuwbouw ‘verkeerde’ pictogrammen toepassen, die gaan er zonder pardon uit. Dat zijn professionals, die horen de wet te kennen. Gebruiksvergunningszaken van particulieren die bij de gratie gods een paar picto’s hebben neergehangen, en toevallig met een verkeerd plaatje terwijl het ding verder goed werkt, nou vooruit dan maar…

101% mee eens 8)

cu,
    Loe

dragonfly
    Bijdrager
    Post count: 62

Klopt, daarom zeg ik ook dat de norm het uitgangspunt is. Objectiviteit is in deze volgens mij niet mogelijk, al was het alleen al omdat de inhoud van die norm nogal eens wisselt. Bv. eerst zat het NS-symbool (het 2e bordje in Emiels rijtje) er wel in, toen een paar jaar niet en nu weer wel. Dat valt ook niet te verkopen vind ik. En hoe zit dat dan met bestaande bordjes die netjes volgens de toen geldende normen zijn opgehangen? Daarnaast heb ik meestal niet te maken met de installateurs, maar met de aanvragers/gebruikers van een pand.

Verder nog een vraagje: staat ook ergens dat de picto’s uitsluitend bij vluchtroutes gebruikt mogen worden? Heb ik zo snel niet kunnen vinden (alleen dat een vluchtroute met de picto’s aangeduid moet worden, niet dat ze ergens anders niet mogen hangen). Dat heb ik namelijk wel gedaan: NS-symbool ergens weg laten halen, omdat die deur op slot kon zitten (dat was in de tijd dat ze niet meer toegestaan waren).

Hier valt trouwens ook een leuke link te leggen met het al dan niet gratis ter beschikking stellen van NEN-normen. Een argument van de tegenstanders van gratis is dat de normen niet dwingend worden voorgeschreven. Hoe dwingend is deze norm? Want de bouwverordening kent toch geen gelijkwaardigheidsbepaling? Of sla ik de plank nu finaal mis?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.