Brandpreventieforum Forums Bouw Noodtrappenhuis maar 1 uitgang

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2204 |

Beste Forumleden,

Onlangs liep ik door een gebouw dat voorzien was van een noodtrappenhuis (uitgevoerd als een BC). Toen ik het noodtrappehuis inliep kwam ik tot de conclusie dat je er dan nog maar op 1 plek uit kan dat is op de BG bij de nooddeur. De deuren op de verschillende verdiepingen waren niet meer vanuit het trappehuis te openen, de reden hiervan is het feit dat het een bedrijfsverzamelgebouw is en de verschillende huurders niet via deze weg toegang tot elkaars verdieping kunnen krijgen.

Mijn gevoel :? zegt met dat dit een zeer onwenselijke, zo niet niet wettelijke, situatie is. Mocht om wat voor een reden dan ook de nooddeur geblokkeerd zijn kun je het trappenhuis niet meer verlaten. Is het feit dat ieder BC minimaal 2 vluchtwegen moet hebben ook van toepassing op deze trap? Ik heb het BB erop nageslagen en ik kan geen onderbouwing vinden waaruit blijkt dat mijn gevoel juist danwel onjuist is.

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Nick, ik begrijp je zorg. Als er maar een uitgang beschikbaar is dat nooit een prettig gevoel. De regelgever geeft hier echter in een aantal situaties wel toestemming voor maar deze regels zijn complex. Deze uitzonderingsregels zijn dan ook niet in een mailtje samen te vatten. Wellicht is het goed om met je zorg even langs te gaan bij de brandweer van de gemeente. Die kunnen je normaal gesproken wel verder helpen.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Onwenselijk ja; verboden nee. Om te beginnen is een vluchttrappenhuis doorgaans géén brandcompartiment en heeft het evenmin verblijfsgebied. Trappenhuizen waarin een hoogteverschil van meer dan 8 meter kan worden overbrugd (utiliteit) moeten worden uitgevoerd als . Dat wil zeggen dat zij enerzijds brandwerend moeten worden afgescheiden van brandcompartimenten en anderzijds zelf nauwelijks mogen kunnen branden.

nick crutzen
    Bijdrager
    Post count: 2

Beste Johan en Duiveltje,

Bedankt voor jullie eerste reactie. Het betreft een inpandig noodtrappenhuis voor een pand van 5 verdiepingen er is dus een hoogte verschil van meer dan 8 meter, daarom denk ik ook zelf dat het een BC is. De trappen zijn van beton en er is verder geen aankleding waarvan ik zeg dat het brandbaar is.

Formeel voldoet deze situatie dus?

freddy
    Bijdrager
    Post count: 41

Om te beginnen is een vluchttrappenhuis doorgaans géén brandcompartiment …

En waarom niet? Een besloten ruimte ligt toch in een brandcompartiment, uitzondingen daargelaten.
    Eén van die uitzonderingen is ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert… dat hier sprake is van een brand- en rookvrije vluchtroute is nog maar net de vraag…

Ja, ik ken art. 2.158 voor nieuwbouw "" Een vluchttrappenhuis waarbinnen een hoogteverschil van meer dan 8 m kan worden overbrugd, voldoet aan de voorschriften die van toepassing zijn op een ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert." Maar dit zegt allerminst dat de de vluchtroute in het vluchttrappenhuis een brand- en rookvrije vluchtroute is.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Ik werk in een gebouw met zo’n trappenhuis. Dit soort trappenhuizen komen denk ik veel vaker voor. Nu zal dat trappenhuis niet het enige trappenhuis van het gebouw zijn. Is er nou eigenlijk een probleem?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.