4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2410 |

Wij zijn bezig met een nieuwbouw/deels hergebruik van bestaande bouw. Het gaat om een school. De hoofdentree komt uit op en een soort binnenplein, dit als al buiten gebeid. Daarna ga je via een breed pad naar de perceelsgrens. Dit pad heeft aan weerszijde bebouwing. Moet ik nu iets opnemen qua noodverlichting? Bouwbesluit gaat volgens mij alleen voor de noodverlichting in het gebouw en stopt dan.

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Hallo Hans, Het bouwbesluit gaat inderdaad niet verder dan de voordeur (Gebouw). Dus noodverlichting op dit pad is niet via het Bouwbesluit 2003 te eisen. Onder artikel 2.9.1 lid c van het gebruiksbesluit heb ik wel eens geëist dat er in een doorgang verlichting moest komen te hangen, omdat door deze steeg een vluchtroute liep die wel heel erg donker en smal (ca 1,5 meter breedt) was. Het is dus verstandig om nood verlichting hiervoor op te nemen in deze situatie. Hopelijk kun je hier iets mee.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Geert,
    Bedankt voor je reactie. Alleen artikel 2.9.1 gaat over situaties bij brand. Noodverlichting gaat niet aan bij brand, alleen bij spanningsuitval.

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Hans,
    Artikel 2.9.1 van het gebruiksbesluit is een kapstok artikel. Het vluchten mag niet worden belemmerd. Daar valt het zicht ook onder. Ik ben het met je eens dat noodverlichting alleen brand bij stroom uitval. Je hebt ook armaturen die 24 uur per dag branden en deze zou ik eisen op basis van dit artikel.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.