Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Nood- en transparant verlichting met stekker aangesloten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 6
    #646 |

Tijdens een controle op de gebruiksvergunning kwam ik tegen dat de nood- en transparant verlichtingsarmaturen waren aangesloten op het reguliere netstroom van het bouwwerk, met een stekker in het stopcontact.
    Volgens mij, maar ik kan het fout hebben, mag dit niet. Immers wanneer de stekker uit het stopcontact wordt getrokken werkt de verlchting niet meer.

Ik heb gezocht in de NEN1010, NEN 3594 en in het boek Brandbeveiliginsinstallaties.
    Maar ik kan de juiste wetgeving hier voor nog niet vinden!

Wie kan mij helpen? Óf mag dit wel??

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

Je mag volgens de NEN 1010 zaken zo aansluiten. Ik zie geen probleem. Tja een stekker er uit kan altijd. net als een kapotte lamp en een automaat die er uit klapt. Volgens mij behoort noodverlichting niet tot de zaken die alleen vast aangesloten mogen worden (en op een preferente groep) … (even van uitgaand dat het hier om een decentraal systeem gaat.)

sam van poorten
    Bijdrager
    Post count: 9

Brandbeveiligingsinstallaties NVBR BLZ 120 hoofdstuk 11:

9. Noodverlichtingsarmaturen en veiligheidssignalering moeten `vast` op het elektriciteitsnet worden aangesloten (een aansluiting door middel van een contactdoos is dus niet toegestaan). Uitgezonderd is de situatie wanneer armaturen zijn geplaatst in een verlaagd plafond.

Misschien heb je hier iets aan!

petert
    Bijdrager

Brandbeveiligingsinstallaties NVBR BLZ 120 hoofdstuk 11:

9. Noodverlichtingsarmaturen en veiligheidssignalering moeten `vast` op het elektriciteitsnet worden aangesloten (een aansluiting door middel van een contactdoos is dus niet toegestaan). Uitgezonderd is de situatie wanneer armaturen zijn geplaatst in een verlaagd plafond.

Wat is de status van dit document? Het bouwbesluit verwijst (volgens mij) naar de NEN 1010, nu heb ik deze niet meer helemaal in mijn kop zitten maar het gebruik van steker en wandcontactdoos is een prima oplossing.
    Ik kan me ook andere situaties dan een verlaagd plafond voorstellen waar geberuik word gemaakt van stekker en contactstop. (bv een pendel armatuur boven de deur), noodverlichtingsarmaturen in een truss ect.

sam van poorten
    Bijdrager

In de modelbouwverordening van de VNG wordt naar deze publicatie verwezen.

Brandbeveiligingsinstallaties (NVBR).

Deze uitgave geeft een overzicht van de installatietechnische eisen voor installaties zoals deze door de Brandweer worden geëist. Onder dit overzicht vallen ook verwijzingen naar te hanteren normen, zoals de NEN 1010.

In Den Haag en bij de opleiding van het NIBRA (hoofdbrandmeester Preventie) gebruikt men dit boek als wet- en regelgeving. En de NEN 1010 kan ik helaas niet inkijken momenteel.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In Den Haag en bij de opleiding van het NIBRA (hoofdbrandmeester Preventie) gebruikt men dit boek als wet- en regelgeving.

Op het NIBRA hebben ze mij vroeger geleerd dat de basis de Woningwet was, volgens mij geeft de Woningwet aan wat wet- en regelgeving is.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Op het NIBRA hebben ze mij vroeger geleerd dat de basis de Woningwet was, volgens mij geeft de Woningwet aan wat wet- en regelgeving is.

Dat was wel lang geleden dan, nu vertellen ze blijkbaar dat als de brandweer zelf een boek maakt dit al wetgeving is.

Maar ontopic, op basis van geen wettelijk voorschrift is het verplicht deze met een vaste verbinding uit te voeren. Maar op plaatsen waar de stekker er eenvoudig uit te trekken is (boven deur in een school ofzo), kan het wel verstandig zijn deze als vaste verbinding uit te voeren. Als gebouw eigenaar moet je ook regelmatig controleren of je lampjes nog branden enzo (dat staat wel in de BV), daarbij zal een niet brandend armatuur opvallen.

sam van poorten
    Bijdrager

Ik val eigelijk een beetje in herhaling maar ik heb de tijd niet om het tot op de bodem uit te zoeken:

Het boek Brandbeveiligingsinstallaties is een uitgave van de NVBR. De NVBR wil de korpsen ondersteunen bij de vergunningverlening, handhaving en toezicht rondom brandpreventie. Met deze uitgave wil zij bijdragen aan een uniforme toepassing van brandpreventieve installatietechnische voorzieningen in de praktijk. Het boek verkrijgt een wettelijke status doordat (voor bepaalde installaties in het kader van de gebruiksvoorwaarden) hiernaar wordt verwezen in de Modelbouwverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeente.

Uit de bouwverordening:
    Nood- en transparantverlichting
    Hieronder wordt verstaan een verlichtingsinstallatie waarbij, bij het wegvallen van de netspanning, de in
    gebouw aanwezige personen zich kunnen oriënteren.
    Uitvoering conform het boek "Een brandveilig gebouw installeren" 2e herziene druk, hoofdstuk 11,
    alsmede NEN 1010.

Een brandveilig gebouw installeren is de voorloper van het boek Brandbeveiligingsinstallaties. Op basis hiervan zou je zeggen dat het boek dus wel een wettelijke status bezit. Misschien dat in andere gemeenten dit niet is opgenomen in de bouwverordening??

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Uit de bouwverordening:
    Nood- en transparantverlichting
    Hieronder wordt verstaan een verlichtingsinstallatie waarbij, bij het wegvallen van de netspanning, de in
    gebouw aanwezige personen zich kunnen oriënteren.
    Uitvoering conform het boek "Een brandveilig gebouw installeren" 2e herziene druk, hoofdstuk 11,
    alsmede NEN 1010.

Uit welke bouwverordening komt dit? Ik kan me niet voorstellen dat het uit het VNG model komt, die kijken wel uit voordat ze naar particuliere initiatieven gaan verwijzen zonder normstellende waarde… En in die van Den Haag kan ik het ook niet zo snel terugvinden.

Verder gaan ze in die gemeente een probleem krijgen wanneer het Gebruiksbesluit erdoor komt, omdat het daar neem ik aan ook niet in wordt genoemd.

petert
    Bijdrager

Een brandveilig gebouw installeren is de voorloper van het boek Brandbeveiligingsinstallaties. Op basis hiervan zou je zeggen dat het boek dus wel een wettelijke status bezit. Misschien dat in andere gemeenten dit niet is opgenomen in de bouwverordening??

Hier ga je wel erg kort door de bocht.

Even terug naar de oorspronkelijke vraag, wat is het doel van de regelgeving? Dat er licht brand op het moment dat de netspanning weg valt. En dat kan prima op het moment dat een armatuur is aangesloten middels een stekker en wandcontactdoos. Als in de praktijk dit inhoud dat de stekker op de plaats zit waar de schoonmaker zijn stofzuiger iedere keer inprikt, dan moet je misschien aangeven dat er "betere" oplossingen zijn.

Off topic:
    Zeker als het een bestaande situatie is, wil je volgens mij een oplossing en geen discussie over welke NEN 1010 druk nu van toepassing is, of het nu wel of niet conform de huidige bouwverordening is en zker niet of de aangehaalde pubblicatie nu wetgeving is, een richtlijn of een praktische uitwerking.

Moderator

In Den Haag en bij de opleiding van het NIBRA (hoofdbrandmeester Preventie) gebruikt men dit boek als wet- en regelgeving. En de NEN 1010 kan ik helaas niet inkijken momenteel.

De opleiding AHBM bestaat al een tijdje niet meer… En ze legden in mijn tijd bij het NIBRA toch wel goed uit dat deze boeken handleidingen zijn, en geen wetgeving… Dus bij toepassing altijd nog even in Ww en Gbv kijken of het allemaal wel goed gaat.

sam van poorten
    Bijdrager

Tuurlijk, onder bepaalde omstandigheden zou ik er geen bezwaren op hebben, collega`s bij mij zitten er nu ook flink over te discussiëren. Vind dit soort onderdelen juist wel interessant. Van de cursus op het Nibra heb ik de sheets van de lessen er even bij gezocht en daar verwijst men net zoals in de bouwverordening van verschillende gemeenten naar het boek. Ik heb zojuist die van Den Haag, Rotterdam en Amsterdam bekeken en die verwijzen met verschillende onderwerpen naar het boek: een brandveilig gebouw installeren, dus de opmerking dat gemeente wel uitkijken voordat ze naar particuliere initiatieven gaan verwijzen zonder normstellende waarde klopt niet helemaal, ik moet wel zeggen dat ik van het onderwerp nood- en transparant verlichting alleen Den Haag naar het boek verwijst en Rotterdam en Amsterdam niet. Zelf vind ik het ook een moeilijk verhaal betreffende de status van het boek, veelal hoor ik de opmerking dat dit een wettelijke status heeft omdat men dit zo nou eenmaal heeft afgesproken zoals de inleiding ook zegt van Hoofdstuk 11 (noodverlichtingsinstallatie) van het boek:

INLEIDING
    Na bestudering van de regelgeving blijkt er enige onduidelijkheid te bestaan over de voorschriften van noodverlichtinginstallaties. De brandweer heeft het volgende standpunt ingenomen.
    (NVBR Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding).

In het gebruiksbesluit zouden er inderdaad andere eisen gesteld kunnen worden.

petert
    Bijdrager

Zelf vind ik het ook een moeilijk verhaal betreffende de status van het boek, veelal hoor ik de opmerking dat dit een wettelijke status heeft omdat men dit zo nou eenmaal heeft afgesproken zoals de inleiding ook zegt van Hoofdstuk 11 (noodverlichtingsinstallatie) van het boek:

INLEIDING
    Na bestudering van de regelgeving blijkt er enige onduidelijkheid te bestaan over de voorschriften van noodverlichtinginstallaties. De brandweer heeft het volgende standpunt ingenomen.
    (NVBR Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding).

Als je het zo leest gaat de brandweer opde stoel zitten van de wetgever. En dat kan niet zo maar. Dat ze zoeken naar een praktische invulling voor geconstateerde problemen is prima (alhoewel, trias politica!) maar dat ze hun oplossing als wet gaan beschouwen… Volgens mij is de rechter daar het ook niet eens mee.

Moderator

Ik heb die van Amsterdam toevallig voor me liggen, en zie het niet staan hoor… in welk artikel staan die verwijzingen dan? En staan ze in de verordening met haar bijlagen of in de toelichting?

sam van poorten
    Bijdrager

Luchtbehandeling en volgens mij BMI en AOI,ik heb de bouwverordening van Amsterdam via http://www.google.nl gezocht! Er staat bij volgens het boek Een brandveilig gebouw installeren.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.