Brandpreventieforum Forums Bouw nogmaals logiesfunctie

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 82
    #2158 |

Goedemiddag,

Er is al veel op het forum over geschreven, maar ik ben de kluts even kwijt, dus vandaar een vraag.

Ik ben bezig met een soort internaat. Het internaat heeft meerdere 3 verdieping. Op de beganegrond kantoren. Op de verdiepingen een gang waaraan de verschillende kamers liggen. In elke kamer woont 1 bewoner en deze heeft een eigen badkamer. Aan het einde van de gang bevind zich de gemeenschappelijke woonkamer. De plattegrond van elke verdieping ziet er als volgt uit:’

– trappenhuis – gang met hieraan 5 kamers – gemeenschappelijke woonkamer – gang met 5 kamers – trappenhuis.

We toetsen de verdiepingen met kamers aan de logiesfuncties. Ik stoei met de indeling in subbrandcompartimenten. Elke verdieping is minder dan 500m2 en vormt een brandcompartiment. Hiermee voldoe ik automatisch aan de eis dat een logiesfuncties gelegen in een logiesgebouw het subbrandcompartiment niet groter dan 500m2 mag zijn. Dus een verdere indeling in subbrandcompartimenten is niet noodzakelijk…

echter…in het bouwbesluit staat ook:
    Een niet gemeenschappelijke ruimte ligt in een subbrandcompartiment.
    Een gemeenschappelijke verblijfsruimte ligt in een subbrandcompartiment.

betekend dit, dat elke kamer ook nog een subbrandcompartiement moet zijn, en dat ook de gemeenschappelijjke woonkamer brandwerend moet zijn gescheiden van gang en kamers?

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

kijk ook even naar 2.117 lid 2.

joosth
    Bijdrager

2.117 Lid 2.
    Een subbrandcompartiment als bedoeld in artikel 2.116, eerste lid, omvat in afwijking van artikel 2.105, tweede lid, uitsluitend niet gemeenschappelijke ruimten van niet meer dan een gebruiksfunctie en nevenfuncties van die gebruiksfunctie.

….tja, het wordt me niet echt helder op dit moment….misschien aan weekeinde toe, maar twijfel nu aan alles. als ik dit lees, dan is de gemeenschappelijke woonkamer, dus een gemeenschappelijke ruimte. (logisch) en deze moet in een eigen subbrandcompartiment vallen. want een subbrandcompartiment omvat uitsluitend niet gemeenschappelijke ruimten. offf…betekend dit dat elke kamer een eigen subbrandcompartiment is, en de gang en de gemeenschappelijke woonkamer "overblijven" en moeten vallen binnen de 500m2???

als ik de toelichting op artikel 2.116 lees, dan maak ik daaruit niet op dat elke kamer een eigen subbrandcompartiment moet zijn…

joosth
    Bijdrager

Als ik een oude post goed lees en interpreteer hangt e.e.a. af van je interpretatie van de logiesfunctie en het gebruik daarvan. In een hotel zijn alle kamers een eigen subbc omdat er niemand wat met elkaar te maken heeft.
    In het geval van een internaat vormen 10 bewoners 1 groep. 10 kamers+gemeenschappelijke woonkamer. Gemeenschappelijk is dus niet in de zin van gemeenschappelijk met meerdere gebruiksfuncties. maar gemeenschappelijk in gebruik met 10 bewoners. De hele functie (zowel de woonkamer en de slaapkamers) zijn logiesfunctie. M.i. zou dan weer de conclusie kunnen zijn dat die 10 kamers + woonkamer en gang kunnen en mogen vallen binnen 1 subbc van een logiesfunctie.

ben ik een heel eind van het padje? of zit ik op de goede weg….

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

de 10 bewoners op een verdieping vormen een min of meer "toevallige" eenheid, je kunt je afvragen of er dan wel sprake is van een eenheid.

Als ik een oude post goed lees en interpreteer hangt e.e.a. af van je interpretatie van de logiesfunctie en het gebruik daarvan. In een hotel zijn alle kamers een eigen subbc omdat er niemand wat met elkaar te maken heeft.
    In het geval van een internaat vormen 10 [accentueren]bewoners[/accentueren]1 groep. 10 kamers+gemeenschappelijke [accentueren]woonkamer[/accentueren]. Gemeenschappelijk is dus niet in de zin van gemeenschappelijk met meerdere gebruiksfuncties. maar gemeenschappelijk in gebruik met 10 [accentueren]bewoners[/accentueren]. De hele functie (zowel de [accentueren]woonkamer[/accentueren]en de slaapkamers) zijn logiesfunctie. M.i. zou dan weer de conclusie kunnen zijn dat die 10 kamers + woonkamer en gang kunnen en mogen vallen binnen 1 subbc van een logiesfunctie.

ben ik een heel eind van het padje? of zit ik op de goede weg….

Wellicht overigens, dat een beoordeling als woonfunctie meer voor de hand ligt. Je zou kunnen denken aan elke bouwlaag als één woonfunctie voor kamergewijze verhuur, waarbij je de mate van begeleiding als vorm van zorg zou kunnen beschouwen.Hieruit kun je vervolgens een bewakingsniveau van een BMI destileren (groepszorgwoning).

joosth
    Bijdrager

dank voor de reactie. Na alles goed te hebben bestudeerd kan ik inderdaad bijna geen andere conclusie trekken dat wanneer e.e.a. wordt beschouwd als logiesfunctie elke kamer een eigen brandcompartiment dient te zijn. In het geval van wonen of zorg hoeft dit inderdaad niet. Zorg is echter niet aan de orde, over wonen kan je inderdaad twijfelen. Het internaat kan worden beschouwd als een gezinsvervangend tehuis, in dat geval is een logiesfunctie niet aan de orde.

Ik moet wel zeggen dat de conclusie dat elke (slaapkamer) in mijn beschreven situatie een subbrandcompartiment zou moeten zijn in de regelgeving m.i. flinterdun beschreven is, met een klein beetje andere uitleg of interpretatie zoals eerder in de post beschreven is de regelgeving ook anders te interpreteren… Als iemand me toch nog de moeite kan nemen om in heldere bewoordingen uit te leggen waarom dit wel zo zou moeten zijn, hoor ik dat graag.

joosth
    Bijdrager

Ik heb de vraag ook voorgelegd aan VROM. Zij komen met het antwoord dat de slaapkamers en woonkamer toch allemaal in 1 subbrandcompartiment mogen liggen….stof tot discussie?

LS,
    Bijgaand ontvangt u het antwoord op de door u aan de Helpdesk Bouwregelgeving gestelde vraag.

Antwoord:
    Subbrandcompartimentering is pas nodig als sprake is van ‘logiesfuncties gelegen in een logiesgebouw’. Er is pas sprake van een logiesgebouw als er twee of meer logiesfuncties zijn die aangewezen zijn op een of meer gemeenschappelijke verkeersroutes. Zie de definitie van logiesgebouw in artikel 1.1 lid 5 van het Bouwbesluit. De vraag is dus: wat is een logiesfunctie? Bij het bepalen van wat een logiesfunctie is moet u uitgaan van het begrip gebruikseenheid (zie definitie van gebruiksfunctie in artikel 1.1 lid 1). In een woongebouw is bijv. ieder appartement een aparte gebruikseenheid, dus een aparte gebruiksfunctie. In een hotel is iedere hotelkamer of -suite aan te merken als een aparte gebruikseenheid, en dus als een aparte logiesfunctie. (Dan gaat het dus om de ‘kleinst verhuurbare eenheid’). Iedere hotelkamer of -suite moet dus in een apart subbrandcompartiment liggen, dat niet groter mag zijn dan 500 m2. Bij een groepsaccomodatie, bijvoorbeeld een kampeerboerderij, kan het wel zo zijn dat de gehele boerderij wordt aangemerkt als een enkele logiesfunctie. Dit voor zover de kampeerboerderij in het geheel wordt verhuurd, bijvoorbeeld aan groepen, scholen, verenigingen of families.
    De jeugdkliniek, gebruikt door bijv. 10 bewoners, kan dus als één logiesfunctie niet-gelegen in een logiesgebouw worden aangemerkt, vergelijkbaar met een studentenhuis die doorgaans als één woonfunctie wordt aangemerkt. Subbrandcompartimentering is dan niet nodig, en artikel 2.116 lid 2 is niet van toepassing.
    Als er in uw situatie toch sprake is van afzonderlijke gebruikseenheden, moet inderdaad elke unit in een eigen subbrandcompartiment liggen, en moet ook de gemeenschappelijke woonkamer op grond van artikel 2.116 lid 2 in een apart subbrandcompartiment liggen.

Met vriendelijke groet,
    Helpdesk Bouwregelgeving

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ik denk dat je een internaat ook wel als een woonfunctie kunt beschouwen. De definitie van een logiesfunctie is immers: Een gebruiksfunctie voor het bieden van recreatief verblijf of tijdelijk onderdak.
    Van een recreatief verblijf is hier geen sprake en tijdelijk onderdak moet je zien als een hotelgast, die bijvoorbeeld voor ‘zaken’ een week of langer in een hotel verblijft er ergens anders ingeschreven staat.

Bewoners van een internaat zijn over meerdere jaren het gehele jaar aanwezig, hebben een vaste, eigen kamer (huuroverenkomst) en genieten, denk ik, kost en inwoning.

Is er in het internaat ook sprake van opsluiting of kunnen de bewoners vrijelijk bewegen. Indien er sprake is van opsluiting zul je dubbel (celfunctie) moeten toetsen.

joosth
    Bijdrager

@AB
    In dit internaat zijn de bewoners enkele weken tot max enkele maanden aanwezig.
    Er is geen sprake van opsluiting.
    De woonfunctie is vanuit andere regelgeving. (eisen aan geluid o.a.) niet wenselijk.

Het verhaal over tijdelijk onderdak, ik zie niet in waarom gestelde situatie daaraan niet zou voldoen.

De basis vraag ging echter over het feit of binnen de logiesfunctie elke kamer een eigen subbrandcompartiment MOET zijn.
    Volgens vrom hoeft dit dus niet. Indien er sprake is van een gebruikseenheid. De enige discussie die er volgens mij nog staat is wanneer er dan sprake is van een gebruikseenheid!

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

@JoostH

Ik bedoel ook niet dat je het als een woonfunctie moet beschouwen, maar je dat, afhankelijk van het gebruik, eventueel zou kunnen doen.

In mijn beeldvorming ging ik er vanuit dat er meer sprake was van een gezinsvervangend tehuis waar men structureel voor langere tijd verblijft, dat de bewoners alleen in het weekend of met de feestdagen naar huis (kunnen)gaan.

Zoals je het nu schetst is een logiesfunctie een juiste benoeming.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.