3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2191 |

Ik heb een wat lastige vraag.

Ik heb een vrij nieuwe supermarkt, waarvoor in 2005 een bouwvergunning af is gegeven. Het betreft een supermarkt met direct daarboven een appartementencomplex. De supermarkt is groter dan 1000m2, en omdat deze zo groot is, is er een op basis van BvB een vuurlastberekening gemaakt. Uiteindelijk is met behulp van die vuurlastberekening een WBDBO bepaald voor de diverse scheidingswanden met belendende percelen, waarbij men voor de scheiding met de appartementen op 126 minuten WBDBO is gekomen.

Omdat de WBDBO 126 minuten moet bedragen, en de scheiding tussen supermarkt 120 minuten bedraagt, is er destijds een gelijkwaardige oplossing voor gesteld voor de overgebleven 6 minuten die niet gedekt zijn (120 + 6 = 126).
    Als gelijkwaardige oplossing voor deze 6 over gebleven minuten is een BMI met volledige bewaking en doormelding op basis van NeN2535 en regeling brandmeldinstallatie voor gesteld, en deze is destijds geaccepteerd door B&W als gelijkwaardigheid.

Nu is de BMI opgeleverd in 2010, en heeft hij al een aantal keren nodeloze meldingen gegenereerd. Het onderhoud wordt allemaal keurig gedaan conform de NEN2654-1.

Nu is het zo dat de brandmeldinstallatie dus nodeloze brandmeldingen veroorzaakt. Hier kan mijn inziens niet worden gehandhaaft op basis van het gebruiksbesluit, omdat de installatie volgens het GB niet vereist is, maar afkomstig is vanuit de bouwvergunning. De bouwvergunning vervalt van rechtswege na de afschouwing (dus in 2010).
    Blijft dan alleen de gelijkwaardigheid nog over om te kunnen handhaven, of valt deze gelijkwaardigheid weer onder de bouwvergunning, en kan er weer niet op gehandhaaft worden?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag!
    Mvg Dennis :brwman:

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 332

Beste Dennis,

De BMI moet voldoen, conform de Bouwvergunning, aan de Regeling Brandmeldinstallaties. Een aspect is het aantal ongewenste en onechte brandmeldingen. Wordt dit aantal overschreden dan wordt niet voldaan aan de Regeling en is m.i. per definitie de gelijkwaardigheid terstond vervallen. Het gebruik dient gestaakt te worden tot het moment dat afdoende maatregelen zijn genomen om het aantal meldingen terug te brengen.

Komt overigens vaker voor in supermarkten zeker waar vers brood wordt gebakken, koel- en diepvriescellen aanwezig zijn, instraling van licht door spots en niet te vergeten muizen die bekabeling kapot knagen. Heel vaak is het de bekabeling boven verlaagd plafonds. Regelmatig worden winkels her ingericht (Sinterklaas en Kerstmis) waarbij niet altijd even secuur wordt omgegaan met de transmissieweg. Vaak het probleem van het ontbreken van trekontlasting bij de melders. Een grondige (her)inspectie en de problemen zijn meestal opgelost. Ook het vervangen van het type melders (EN54-15 of EN54-29) kan al afdoende zijn.

Maar …… als de winkelier ietwat de vuurbelasting reduceert (- 5%), dus voorraad minder en de doorloopsnelheid van de producten verhoogd, dan is de WBDBO snel teruggebracht naar 120 minuten en kan de hele BMI eruit. In dat geval, zou ik bijna zeggen – het is tegen mijn aard- , accepteer (na grondige inspectie) die ene melding meer per jaar. Liever een BMI die een beginnende brand meldt dan een catastrofale brand met een verwoest pand tot gevolg en al dat leed van de mensen in de appartementen.

Ik hoop dat ik je iets geholpen heb.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ook het vervangen van het type melders (EN54-15 of EN54-29) kan al afdoende zijn.
    .

Zoals al eerder vermeld, deze normen zijn nog in ontwikkeling, dus er kunnen nog geen melders bestaan die aan deze normen voldoen.. Ik ben het met je eens dat er andere typen melders toegepast moeten worden hoor, maar verwijs dan wel naar normen die in gebruik zijn.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.