Brandpreventieforum Forums Jurisprudentie en wetgeving Nieuwe standaarden voor wegtunnels

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 330
    #2288 |

Meerder publicaties vandaag over de implementatie van de nieuwe standaarden voor wegtunnels. Een aantal lopende projecten moeten hier nu aan voldoen. Naast vertragingen en een heleboel miljoenen armer zijn we wel een paar tunnels rijker die allemaal voldoen aan dezelfde standaard.

Maar waar kan ik deze nieuwe standaard voor wegtunnels terugvinden cq. downloaden? Het zal wel aan mij liggen maar na een ochtend gegoogle-ed te hebben ben ik nog geen spat wijzer. Heel veel artikelen, heel veel meningen van heel veel deskundigen maar nergens het bronbestand te vinden. Mijn bijzonder interesse gaat uit naar de wijze van branddetectie. Voorzover ik heb begrepen gaat de gedachte nu uit naar camera-bewaking (onderschrijding van de rijsnelheid).

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Paul, het nieuwe (concept)bouwbesluit 2012 zegt e.ea. over tunnels met een lengte van > 250m.

J. Nieuwland

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Beste Jan,

Het gaat juist om de nieuwe standaard voor wegtunnels. Dus niet niet om een hoofdstuk in het Bouwbesluit.
    Zie de Cobouw van 25 juni jl. http://www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/2011/06/24/nieuwe-unnelstandaard-klaar

De nieuwe standaard voor wegtunnels zijn volgens de publicatie klaar. Ze worden vanaf juli ingepast in vier lopende tunnelcontracten. Daarbij gaat het om de Tweede Coentunnel, de A2-Maastricht, de Combi-tunnel en A4-Delft. Dat bevestigt de landelijk tunnelregisseur Hans Ruijter van Rijkswaterstaat in het artikel. De drie opengebroken contracten zijn nog niet gelijmd en er is nog geen overeenstemming over de meerkosten van minimaal 55 miljoen euro.

Branddetectie zou nu worden ingevuld door camera-systemen die snelheid onderschreiding en stilstand detecteren.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Paul,

Ik zou het eens bij Rijkswaterstaat proberen. Zij hebben dit persbericht uit doen gaan. Zij kunnen je vast wel verder helpen. Ben benieuwd of het lukt, ik hoor het graag van je.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager

Geïnteresseerd ben ik namelijk om een tweetal redenen. En wel omdat een “standaard” boven andere wetgeving zoals het Bouwbesluit en NEN-normen uit gaat. We kenden al de fenomenen als praktijkrichtlijnen etc.. Nu dus ook standaarden met een Koninklijke goedkeur.
    Voor wat betreft branddetectie officieel de introductie van camerabewaking. Als voor wegtunnels deze techniek afdoende zou zijn hoelang zal het dan nog duren eer wij ook standaardruimten middels camera’s gaan beveiligen.
    Sowieso ben ik voorstander van het implementeren van nieuwe technieken maar uiteraard wel omgeven middels de zekerheden zoals we nu ook verlangen bij de huidige technieken.
    Daarnaast ben ik benieuwd hoe andere (jullie) denken over cameradetectie in standaardruimten. Als dit het Ei van Columbus zou zijn waarom dan nog puntmelders?

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Ben je al wat wijzer geworden Paul? Ik ben er ook wel benieuwd naar geworden.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Cameradetectie is toch prima. Mits je maar permanent de beelden bekijkt (wat bij tunnels het geval is).

Als ik in mijn huis branddetectie met camera’s wil toepassen, en dit middels een document wil aanbesteden is er niemand die mij tegenhoudt. Rijkswaterstaat is opdrachtgever, en is dus niet kaderstellend als bevoegd gezag. als opdrachtgever zien zij iets in het vaststellen van een brand met camera’s. Zij kunnen dus aanbieders vragen voor deze vorm van beveiliging.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.