Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Nieuw onderzoek – kans op brand 1:65

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 174
    #2909 |

Las zojuist in een zgn. vakblad dat uit nieuw onderzoek blijkt de kans dat je wordt getroffen door op brand nu 1:65 is.

Citaat: "

De ‘Risicomonitor Woningbranden’ die het Verbond van Verzekeraars later deze maand uitbrengt, toont aan dat de kans dat je in Nederland thuis een brand meemaakt 1 op 65 is. Deze kans verschilt in grote mate van eerder uitgebrachte cijfers, omdat in de ‘Risicomonitor Woningbranden’ álle woningbranden zijn geteld. Eerdere statistieken baseerden zich op branden waarvoor de brandweer was uitgerukt.

"

Echt bijzonder vind ik de conclusie niet. De werkelijke kans is m.i. namelijk hetzelfde gebleven. Door alle branden in woningen mee te tellen is de kans dus verhoogd volgens de onderzoekers.

Volgens mij is er helemaal niet anders dan daarvoor behalve het "tellen". Vroeger aten 50% van de mensen een appel. De andere 50% aten een peer. Uit nieuw onderzoek blijkt dat 100% van de mensen fruit eet. Top onderzoek!

Aanbevelingen overigens om de kans te reduceren stonden er niet bij. Dat is nou jammer.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Tja, ’t is maar net uit welke hoek je kijkt. De verzekeraars denken vanuit het oogpunt van schade. Elke brandje veroorzaakt schade, dus voor hen is die kans relevant. Al is het maar een schroeiplek van een sigaret, een in de fik gevlogen accu of een vlam in de pan.

Voor de mensen die zich met de keten van brandbestrijding bezig houden kunnen die cijfers ook wel interessant zijn, maar meestal werken we toch met cijfers van branden waarvoor inzet nodig is of waarbij slachtoffers vallen.

Vooral de omschrijving van ‘wat versta ik onder brand’, ‘wat meet je’ en ‘waarom meet je’ is daarbij belangrijk.

Wat je nu wel kunt zien is welke potentieele brandgevaarlijke situaties er NIET tot inzet leiden. Dat is interessant omdat je daaraan kunt zien hoe goed preventieve voorzieningen werken, en hoe goed de burger zelf is in het uitmaken van de brand.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

brand is toch ongewenst vuur?

Veroudering van de samenleving is dus een groot probleem.

Iemand die op zijn 60e doodgaat loopt 92% kans op een brand in de woning. Iemand die 90 wordt maakt gegarandeerd een woningbrand mee (statistisch gezien).

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Misschien toch je lessen statistiek nog eens doorlezen. Klassieke fout, om te denken dat de kans toeneemt na verloop van tijd. Sommige mensen maken nooit een woningbrand mee.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Volgens mij speelt de tijd een belangrijke rol bij kansberekening. De vraag is, denk ik, of de meeste tijd achter je ligt of voor je heb als de tijdsfactor eindig is.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.