Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Nieuw bouwkundig compartiment = nieuwe lus?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2606 |

Ik heb een offerte liggen waarin de aanbieder het volgende aangeeft:
    "Omdat er een bouwkundig compartiment wordt gecreëerd, zijn we verplicht deze op een twee vrije
    lussen aan te sluiten." Nu is de BMI reeds voorzien van het maximaal aantal lussen en zou ik een kleine €15k moeten investeren voor een nieuwe BMI. Mijn vraag is dan ook: Waar kan ik lezen dat bovenstaande situatie daadwerkelijk noodzakelijk is.

Situatie:
    Grote hal (bijeenkomstfunctie) waarin twee kleine workshopruimten gerealiseerd worden op een 3,5 meter hoogte, als doosje in de hal. De workshopruimten worden voorzien van een 30"WBDBO, zodat het subbrandcompartimenten worden in de aanwezige hal (deze heeft een WBDBO van 60"). Detectie van deze ruimten mag op de detectiezone van de hal aangesloten worden.

Met vriendelijke groet,
    Sven Vonk
    PD BMI Nibag BV

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik zou me kunnen voorstellen dat de begrippen lus, zone en groep wat door elkaar gehaald zijn.
    Ik denk dat er door de aanbieder wordt bedoeld dat er twee extra groepen (handmelder(s) en automatische melder(s)noodzakelijk zijn omdat er sprake zou moeten zijn van een extra detectiezone.
    De laatste zin vermeldt echter "Detectie van deze ruimten mag op de detectiezone van de hal aangesloten worden"
    De omschrijving "twee kleine workshopruimten" doet mij denken dat deze inderdaad op de detectiezone van de hal mogen worden aangesloten (denk wel aan de noodzakelijke nevenindicatie en misschien niet alleen op 3,5 m hoogte).

Op grond van bovenstaande zou de uitbreiding op de bestaande installatie aangesloten kunnen worden.

J. Nieuwland

sven vonk
    Bijdrager
    Post count: 2

in dit geval gaat het niet over de terminologie. De huidige BMI heeft 16 steeklussen (AM en HBM op aparte lussen. Het betreft de discussie of een BMI voor elk compartiment een aparte (set) lus(sen) moet hebben.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

in dit geval gaat het niet over de terminologie. De huidige BMI heeft 16 steeklussen (AM en HBM op aparte lussen. Het betreft de discussie of een BMI voor elk compartiment een aparte (set) lus(sen) moet hebben.

Een lus is alleen maar een transmissieweg die componenten, waaronder de BMC, met elkaar verbindt.
    Een groep is een verzameling componenten (moet van dezelfde soort zijn en binnen dezelfde detectiezone) die gezamenlijk als eenheid signaleert op de brandmeldcentrale.
    Een (detectie)zone is een bouwkundig/geografisch deel van een gebouw.

In je reactie noem je steeklussen, ik denk eigenlijk dat je groepen bedoelt en dat het dus wel degelijk gaat om terminologie.
    Er is geen directe relatie tussen een (sub)brandcompartiment en een lus/groep/zone.

J. Nieuwland

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Beste Sven,

Juist in ons vak is het essentieel om de zelfde taal te spreken. De terminologie zoals je het noemt is van wezenlijk belang bij het ontwerpen van een brandmeldinstallatie om te voorkomen dat we elkaar letterlijk in de haren vliegen.
    De beantwoording van de heer Nieuwland is meer dan correct.

danny vlendre
    Bijdrager
    Post count: 22

Maar als het hier om een conventionele centrale gaat (waar het op lijkt) betekent een nieuwe "groep" automatisch een nieuwe steeklus (of twee als er handmelders EN automatische melders moeten komen). In een conventionele (niet adresseerbare) lus kan je geen nieuwe detectiezones aanmaken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.