Brandpreventieforum Forums Bouw Niet permanente Nood- en brandtrap toegestaan?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #459 |

Geachte lezers van dit forum,

Ik heb een vraag m.b.t. het plaatsen van een noodtrap. Ik weet dat het geen feitelijke installatie betreft, maar ik zie het wel als een brand preventie middel.

Een hoge functionaris heeft een dienstwoning die zich momenteel op de eerste verdieping begeeft. Hij heeft hier wel voldoende vluchtroutes, echter is er een probleem bij 1 specifieke vluchtroute waar we een oplossing voor zoeken.

Deze vluchtroute moet via een balkon met balustrade worden gerealiseerd. Maar er mag geen permanente trap worden geplaatst omdat hierdoor de beveiliging van de woning in het geding komt.

Oplossing: er moet een middel worden geplaatst die tijdens een ontruiming snel kan worden bevestigd en waarmee dus snel gevlucht kan worden.

Heeft iemand een concreet voorbeeld hiervan? Ik heb zitten surfen naar specifieke voorbeelden van noodtrappen e.d. maar heb nog niets geschikt kunnen vinden.

NB: Het gebruik van een touwladder is niet mogelijk. De aanwezige in de woning hebben een dusdanige leeftijd bereikt dat het vluchten per een ladder niet tot de (fysieke) mogelijkheden behoort.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

M.vr.gr.

[mod=Emiel van Rossum]Titel verduidelijkt[/mod]

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Wanneer u in de onderwerpenlijst kijkt zult u zien dat er tegelijk een discussie gaande is over wat voor soort voorzieningen er in een vluchtroute mogen worden toegepast. Volgens de wetgever is alleen een vaste trap of hellingbaan toegestaan.

Mijn vraag aan u: is de route die u wilt realiseren wettelijk gezien noodzakelijk? Voor woningen zijn bepaalde eisen gesteld, deze houden (heel in het kort) in dat een woning slechts een vluchtroute kent (door de voordeur), en dat de maximaal af te leggen afstand binnen de woning in dat geval 15 mtr. mag zijn. Bij grotere woningen zien we toepassing van meerdere uitgangen en vluchtroutes, welke over bepaalde afstanden mogen voeren en over bepaalde afstanden mogen samenvallen.

Wanneer u het over een wettelijk verplichte route heeft, is toepassen van iets anders dan een vaste trap niet toegestaan. Wel kunt u met de gemeente in overleg gaan of ze een valtrap als gelijkwaardige oplossing toe zouden willen staan. Deze trap zal wel aan de maatvoeringseisen van een ‘normale’ noodtrap moeten voldoen (qua aantrede en optrede bijv.), maar kan bij ongebruik omhoog worden geklapt. In een noodsituatie kan ze makkelijk naar beneden worden gezet.

U zegt verder zelf al dat de bewoners geen gebruik kunnen maken van ladders of touwen of slurven etc. Hiermee bevestigd u eigelijk de mening van de wetgever. Het zal u duidelijk zijn dat verplichte vluchtroutes aan de eisen moeten voldoen.

J.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.