Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN Niet-gesprinklerde ruimte onder gesprinklerd bouwdeel

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #53 |

Mensen
    Volgens NEN-EN 12845/NEN 1073 mag onder een gesprinklerd bouwdeel geen niet-gesprinklerd gebied aanwezig zijn (tenzij natuurlijk een ruimte die uitgesloten mag worden). Ik heb begrepen dat het op zich wel kan, maar dat je dan naar een lagere brandcompartimentsklasse gaat. Nu vraag ik me af of dat voor de certificering problemen kan geven. En, secundair, of hier vanuit verzekeringsoogpunt problemen te verwachten zijn. De onderliggende functie is zodanig dat brandoverslag naar het gesprinklerde deel geen realistisch risico is.

It burns us, preciousssss !!!

1 user thanked author for this post.
    –kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Klopt, dit staat zo in de norm. Al sinds het VAS tijdperk is het mogelijk hiervan af te wijken en gebouwen deels te voorzien van een sprinklerinstallatie op basis van een brandveiligheidsconcept.

Hiervoor is in het verleden het systeem van partieel en volledig certificaat opgezet, dit systeem is nu vervangen voor een indeling in brandcompartimentsklasse:

http://www.hetccv.nl/binaries/content/assets/ccv/regelingen/brandblussystemen/technical-bulletins/technisch-bulletin-65.pdf

Hiermee is bij indeling in klasse B waarbij er geen brandoverslag mag optreden naar het gesprinklerde compartiment certificering mogelijk.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Tnx, kruisje!
    En verzekeraars, doen die er ook niet moeilijk over dat je weet?

dre the fire
    Bijdrager
    Post count: 1

Beste Koolifant,

sorry voor deze late reactie.
    Je kunt niet zeggen of het B of C wordt, omdat niet bekend is wat de WBDBO tussen gesprinklerd en ongesprinklerd gebied bedraagt.
    Indien de WBDBO <60 min dan is het B.C. C is deze >=60 min dan is het B.C. B
    m.vr.grt.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

even terugkomend op deze discussie: als deze eis achterwege mag blijven zonder aanvullende voorzieningen (brandscheiding tussen wel- en niet-gesprinklerd staat al gewoon in de norm dus is geen aanvullende voorziening), waarom staat de eis dan überhaupt in de norm? Dan had gewoon volstaan kunnen worden met alleen een WBDBO-eis tussen wel en niet gesprinklerd.

koolifantkoolifant
    Bijdrager

Van een geaccrediteerd bureau heb ik te horen gekregen dat deze eis "onzin" is en feitelijk een vertaalfout uit het engels.. Eerlijk gezegd heb ik daar zo mijn twijfels over. Iemand nog wat zinnigs over te zeggen?

EDuran
    Bijdrager
    Post count: 5

Bij een compartiment klasse B zou dat kunnen- Nieuwe opnames in de bouwbelsuiten CVV schema..

MEMORANDUM 65

Brandcompartimentsklasse B: Gedeeltelijke beveiliging met brandcompartimentering.
    Het gebouw is ingedeeld in brandcompartimenten die niet allemaal zijn voorzien van een gecertificeerde brandblusinstallatie
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.