Brandpreventieforum Forums Bouw Niet besloten verkeersruimte

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1325 |

Moet een niet besloten verkeersruimte ook voldoen aan de eisen t.o.v. horizontale vluchtroutes.

Ik heb een woongebouw met 1 trappenhuis, een veiligheidstrappenhuis.
    Moet deze verkeersruimte die loopt vanaf de toegang van een subbrandcompartiment naar de entree van het trappenhuis ook aan de regels voor samenvallende vluchtwegen (zie b.b. 2.157) voldoen? Of is dit enkel voor besloten verkeersruimten?
    Wanneer ik er namelijk wel aan moet voldoen klopt het ontwerp niet en moeten we gaan schuiven.

b.v.d.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Moet een niet besloten verkeersruimte ook voldoen aan de eisen t.o.v. horizontale vluchtroutes.

Ik heb een woongebouw met 1 trappenhuis, een veiligheidstrappenhuis.
    Moet deze verkeersruimte die loopt vanaf de toegang van een subbrandcompartiment naar de entree van het trappenhuis ook aan de regels voor samenvallende vluchtwegen (zie b.b. 2.157) voldoen? Of is dit enkel voor besloten verkeersruimten?
    Wanneer ik er namelijk wel aan moet voldoen klopt het ontwerp niet en moeten we gaan schuiven.

b.v.d.

Gaat het nu om de kwaliteit van de aankleding of hoe de vluchtwegen lopen??

Er mogen, muv de gebouwen die voldoen aan 2.157, nooit doodlopende einden toegepast worden in een woongebouw ook niet bij een nietbesloten galerij.
    Vanuit een woning moet je dus normaal links en rechts weg kunnen vluchten.

De kwaliteit van de aankleding van de route, besloten en niet besloten, kan je vinden in afdeling 2.12 BB

miek
    Bijdrager

In dit geval gaat het om hoe de vluchtwegen lopen.

De verkeersruimte grenst aan 3 subbrandcompartimenten, waarvan er 2 tegenover elkaar liggen.
    Er word maar 1 woning gepasseerd bij het vluchten.
    De woningen zijn voorzien van 1 toegang.
    Ik voldoe dus niet aan b.b. 2.157 dus dat zou er op neer komen dat ik een 2de vluchtweg naar mijn veiligheidstrappenhuis moet creëeren ook al is deze niet besloten?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

In dit geval gaat het om hoe de vluchtwegen lopen.

De verkeersruimte grenst aan 3 subbrandcompartimenten, waarvan er 2 tegenover elkaar liggen.
    Er word maar 1 woning gepasseerd bij het vluchten.
    De woningen zijn voorzien van 1 toegang.
    Ik voldoe dus niet aan b.b. 2.157 dus dat zou er op neer komen dat ik een 2de vluchtweg naar mijn veiligheidstrappenhuis moet creëeren ook al is deze niet besloten?

Klopt, alleen een tweede vluchtweg kan dit oplossen.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

of misschien een gelijkwaardigheid, maar zonder goede plattegronden is dat niet zomaar te beoordelen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

En hebben we het over een vluchtweg of over een vluchtroute?

miek
    Bijdrager

In dit geval gaat het over een vluchtweg

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.