6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 68
    #271 |

Haaaj,

Heb een parkeergarage te beoordelen.

Deze ligt niet onder de grond maar enigzins verdiept.

Wat zijn de voorwaarden in zake ventilatie openingen om deze garage als "niet besloten" te beschouwen.

Ik ben benieuwd.

Groet,

R

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2256

Vanuit welke hoek wil je het weten? Qua ventilatie of ontvluchting?

kakadu
    Participant
    Post count: 68

Het ging om ventilatie.

Heb inmiddels het gevalletje doorgesproken met de architect en de garage bleek niet zo besloten als dat ik uit de tekeningen dacht op te kunnen maken.

Wel ben ik tijdens mn zoektocht naar info op een aardig stukje tekst gestuit. Hieronder bijgevoegd.

Kan ik dit als uitgangspunt gebruiken Engeltje?

OPEN PARKEERGARAGE

Conform de NEN 2443 uit april 2000 zijn er twee typen parkeergarages te onderscheiden t.w. : open parkeergarages en dichte parkeergarages

Voor alle duidelijkheid wordt opgemerkt dat de term bovengrondse cq ondergrondse parkeergarage verwarrend werkt. Het is namelijk best mogelijk dat een bovengrondse parkeergarage een dichte parkeergarages is. Dit is de reden dat in dit artikel de term bovengrondse parkeergarage verder niet wordt gebruikt.

Een open parkeergarage wordt conform de NEN 2443 pas als “open” erkend, als aan een aantal criteria voldaan is.

1) Natuurlijke ventilatie moet gewaarborgd zijn.
    2) Minstens twee tegenover elkaar staande wanden moeten niet afsluitbare buitenwanden zijn.
    3) De opening in de buitenwanden moet minimaal 1/3 van het totale wandoppervlak zijn die het compartiment begrenzen. (Binnen- en buitenwanden samengerekend). Of de openingen in de buitenwanden moeten minimaal 2,5 % zijn van het bruto vloeroppervlak van het compartiment. Deze twee buitenwanden mogen niet meer dan 54 meter uit elkaar staan.
    4) De wanden met de openingen moeten minimaal 5 meter vrije ruimte hebben t.o.v. naastgelegen bebouwing.
    5) De laagste vloer van de parkeergarage mag nergens meer dan 1,3 meter onder het maaiveld liggen.
    6) Wanden in de parkeergarage mogen geen belemmering zijn voor de natuurlijke ventilatie.

Indien aan één van de aangegeven voorwaarden niet wordt voldaan, dan hebben we geen open parkeergarage. In die gevallen hebben we dus te maken met een dichte parkeergarage.

Bij dichte parkeergarages dient een mechanische ventilatie-installatie te worden toegepast.
    De uitvoering van de mechanische ventilatie-installatie is afhankelijk van de vorm en situering van de parkeergarage. Er zijn vele variaties om een parkeergarage te bouwen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2256

NEN 2443 heeft geen enkele wettelijke status, dus wat dat betreft moet je goed kijken wat je ermee wilt. Voor private doeleinden of gelijkwaardigheid nog wel te gebruiken als aantoonbaarheid, maar niet genoemd in enige wetgeving.

Je hebt het hier over gelijkwaardigheid, dus je kunt die set eisen goed toepassen. Ze komen voor een groot gedeelte overeen met de gelijkwaardigheid welke wordt gebruikt voor galerij-situaties. Ik zou er nog wel voor zorgen dat die 1/3 opening in de bovenste delen van je wandconstructie wordt gesitueerd.

Ciao

toeters en bellen
    Participant
    Post count: 28

Kakadu,

heb je misschien ook nog intresse in een onderzoeksrapportage parkeergarage brand.(staat niets in over ventilatie)

Zo ja dan hoor ik dat wel.

s treur
    Participant
    Post count: 1

Het ging om ventilatie.

Heb inmiddels het gevalletje doorgesproken met de architect en de garage bleek niet zo besloten als dat ik uit de tekeningen dacht op te kunnen maken.

Wel ben ik tijdens mn zoektocht naar info op een aardig stukje tekst gestuit. Hieronder bijgevoegd.

Kan ik dit als uitgangspunt gebruiken Engeltje?

OPEN PARKEERGARAGE

Conform de NEN 2443 uit april 2000 zijn er twee typen parkeergarages te onderscheiden t.w. : open parkeergarages en dichte parkeergarages

Voor alle duidelijkheid wordt opgemerkt dat de term bovengrondse cq ondergrondse parkeergarage verwarrend werkt. Het is namelijk best mogelijk dat een bovengrondse parkeergarage een dichte parkeergarages is. Dit is de reden dat in dit artikel de term bovengrondse parkeergarage verder niet wordt gebruikt.

Een open parkeergarage wordt conform de NEN 2443 pas als “open” erkend, als aan een aantal criteria voldaan is.

1) Natuurlijke ventilatie moet gewaarborgd zijn.
    2) Minstens twee tegenover elkaar staande wanden moeten niet afsluitbare buitenwanden zijn.
    3) De opening in de buitenwanden moet minimaal 1/3 van het totale wandoppervlak zijn die het compartiment begrenzen. (Binnen- en buitenwanden samengerekend). Of de openingen in de buitenwanden moeten minimaal 2,5 % zijn van het bruto vloeroppervlak van het compartiment. Deze twee buitenwanden mogen niet meer dan 54 meter uit elkaar staan.
    4) De wanden met de openingen moeten minimaal 5 meter vrije ruimte hebben t.o.v. naastgelegen bebouwing.
    5) De laagste vloer van de parkeergarage mag nergens meer dan 1,3 meter onder het maaiveld liggen.
    6) Wanden in de parkeergarage mogen geen belemmering zijn voor de natuurlijke ventilatie.

Indien aan één van de aangegeven voorwaarden niet wordt voldaan, dan hebben we geen open parkeergarage. In die gevallen hebben we dus te maken met een dichte parkeergarage.

Bij dichte parkeergarages dient een mechanische ventilatie-installatie te worden toegepast.
    De uitvoering van de mechanische ventilatie-installatie is afhankelijk van de vorm en situering van de parkeergarage. Er zijn vele variaties om een parkeergarage te bouwen.

Ook ik heb een vraag.

Een klant van mij heeft onder zijn pand een parkeergarage welke voorzien is van stuwventilatie, de garage is aan te merkje als "open" bij bovenstaande argumentatie.

In de technische ruimte is een UPS geplaatst welke energie levert aan deze parkeergarage inclusief alle technische installatie’s welke aanwezig zijn.

Nu is de vraag: hoe lang en aan welke installatie’s dient de UPS spanningen te leveren in geval van een spanningsuitval?

De huidige UPS is aan het overlijden en voor de besluitvorming over de aanschaf van een nieuwe dienen we te weten hoe groot deze precies dient te zijn.

Ik stel de hulp in ieder geval zeer op prijs !!

sven

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.