Brandpreventieforum Forums Bouw Niet besloten galerij

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1605 |

Bij een woongebouw worden de woningen / appartementen ontsloten via een niet besloten verkeersruimte. Deze gaat naar het veiligheidstrappenhuis. Het toegang van het veiligheidstrappenhuis op de begane grond sluit direct aan op de buitenlucht. Allemaal volgens de regels.

Maar moet de horizontale vluchtroute vanuit een woning (sub.b.c.) naar het veiligheidstrappenhuis ook voldoen aan de eisen uit artikel 2.157? Of is dit alleen van toepassing voor besloten verkeersruimten?

En dan nog de situatie op de begane grond.
    Mag een ander brandcompartiment (utiliteitsbouw) op de begane grond vluchten door dit veiligheidstrappenhuis? Of moet dit een aparte uitgang naar buiten krijgen?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Maar moet de horizontale vluchtroute vanuit een woning (sub.b.c.) naar het veiligheidstrappenhuis ook voldoen aan de eisen uit artikel 2.157? Of is dit alleen van toepassing voor besloten verkeersruimten?

ja deze eisen zijn ook van toepassing

En dan nog de situatie op de begane grond.
    Mag een ander brandcompartiment (utiliteitsbouw) op de begane grond vluchten door dit veiligheidstrappenhuis? Of moet dit een aparte uitgang naar buiten krijgen

Of dit mag kan je op basis van de doelstellingen van een veiligheidstrappenhuis n de definitie zoals angegeven in het bouwbesluit over discuseren. Je introduceerd een risico dat er bij brand in de utilteitsfunctie er via de deur rook het veiligheidstrappenhuis inkomt terwijl het juist de bedoeling is dat dit niet gebeurd. Zonder aanvullend voorzieningen om dit te voorkomen moet je het niet willen.

miek
    Bijdrager

Bedankt voor de uitleg.

Hoe zit het dan met galerijwoningen, van die seniorenwoningen. Die hebben ook een niet besloten galerij met aan de ene zijde een trappenhuis en de andere een noodtrap. Je mag hier enkel langs meerdere woningen vluchten omdat je 2 kanten op kan vluchten?

Wat betreft het veiligheidstrappenhuis. Er staat dus nergens in het BB dat dit niet is toegestaan het is enkel af te raden.

miek
    Bijdrager

En als ik het veiligheidstrappenhuis laat vervallen. En zorg dat ik 2 trappenhuizen heb (rookvrij).
    Mag er dan een andere brandcompartiment op uit koment?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Bedankt voor de uitleg.

Hoe zit het dan met galerijwoningen, van die seniorenwoningen. Die hebben ook een niet besloten galerij met aan de ene zijde een trappenhuis en de andere een noodtrap. Je mag hier enkel langs meerdere woningen vluchten omdat je 2 kanten op kan vluchten?

Wat betreft het veiligheidstrappenhuis. Er staat dus nergens in het BB dat dit niet is toegestaan het is enkel af te raden.

Definitie veiligheidstrappenhuis:

veiligheidstrappenhuis: trappenhuis waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en dat in de vluchtrichting [accentueren]uitsluitend kan worden bereikt vanuit een niet-besloten ruimte[/accentueren];

Lijkt me duidelijk genoeg… :wink:

miek
    Bijdrager

Dit is zeker een duidelijke uitleg.
    Het veiligheidstrappenhuis voldoet ook aan deze regel. Vanuit de appartementen wort via een niet besloten galerij gevlucht naar het trappenhuis. Het trappenhuis gaat op de begane grond direct naar buiten.

Het eerste probleem wat ik heb is dat er op de verdieping een gedeelte van de vluchtweg samenvalt. Dit gedeelte passeerd 3 andere woningen (sub.b.c.). Dit is dus volgens BB.artikel 2.157 niet toegestaan ook al is het een niet besloten galerij. Daarom mijn eerste vraag of dit artikel ook van toepassing is voor niet besloten galerijen.

Het tweede "probleem" is op de begane grond. In het ontwerp is een extra deur dat in het trappenhuis uitkomt. Vanuit de begane grond kunnen mensen dus ook via een ander b.c. door het trappenhuis naar buiten vluchten, eigenlijk een soort doorloop.
    Ik kan hier niets over vinden dat dit niet mag.
    Als je logisch nadenkt is dit geen ideale oplossing, het veiligheidstrappenhuis kan zich zo gemakkelijk met rook uit dit b.c. vullen. Omdat een veiligheidstrappenhuis altijd grenst aan een niet besloten ruimte kan dit in normale situaties niet voorkomen.

Dus als ik het veiligheidstrappenhuis nu laat vervallen. Ik maak van dit trappenhuis een rookvrije vluchtroute. En om aan de eis ontsluiten woongebouw te voldoen voeg ik een extra noodtrap toe. Zo zijn er 2 trappen aanwezig.
    Mogen de personen op de begane grond dan wel door het rookvrije vluchtrappenhuis vluchten?
    In normale situaties grenzen er ook meerdere b.c / r.c. aan dit rookvrije vluchttrappenhuis.

De situatie op de begane grond is nog vrij gemakkelijk in het ontwerp op te lossen d.m.v. een aparte uitgang te creëeren voor het b.c. zodat personen niet door het trappenhuis hoeven te vluchten.

Het probleem op de verdiepingen (samenvallende gedeelte dat langs 3 woningen voert) is moeilijker. Ik zal hier moeten gaan schuiven met het trappenhuis.

Ter verduidelijking heb ik maar even een voorbeeld van de situatie bijgevoegd.
    meerwaarde 2e plan001 gedraaid.jpg
    meerwaarde 2e plan002 gedraaid.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    –kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Simpel gezegt: in een woongebouw mag je in de basis niet langs een andere woning vluchten. Het risico is dan aanwezig dat je vluchtroute geblokkeerd is door een brand in de woning.

Hierop zijn twee uitzonderingen:
    1) de portiekflat situatie;
    2) als de twee deuren tegenoverelkaar zitten.

of je moet iets gaan bedenken op basis van gelijkwaardigheid. Maar het uitgangspunt van de regelgeving is dat je twee kanten op moet kunnen vluchten. Omdat je rekening dient te houden met een geblokkeerde vluchtroute. Dus schuiven en extra trappen voorzien is een goede oplossing.

tip: zoek een adviseur, kan deze meteen je brandoverslag berekeningen maken

miek
    Bijdrager

tip: zoek een adviseur, kan deze meteen je brandoverslag berekeningen maken

Ik ben de adviseur :brwman: binnen het bedrijf en maak zelf ook alle brandoverslag berekeningen. Ik heb hiervoor diverse cursussen gevolgd. Maar twijfel enkel wel eens of ik de regels van het bouwbesluit correct hanteer. Daarom dit forum, als extra bevestiging. En eventuele goede adviezen van andere deskundige :bwt: .

Maar goed, heb een voorstel en wil weer weten wat jullie hiervan vinden.
    Ik heb nu d.m.v. het plaatsen van een wand 2 vluchtroutes gecreëerd. Is dit toegestaan zo?
    optie001.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.