15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 86
    #2861 |

Een schacht gaat over 5 verdiepingen omhoog en is op de 5e gedetecteerd. Op elke verdieping zit een deur welke toegang geeft tot de schacht. Op welke verdieping moet er nu een nevenindicator geplaatst worden? Op de onderste of op de bovenste of bij alle verdiepingen?

gr

Arno

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Waarom neem je (indien mogelijk uiteraard) de schacht niet als aparte detectiezone op, dan heb je helemaal geen nevenindicator nodig.

arno lommers
    Bijdrager

Ik kom deze situatie tegen in de praktijk en in de ene situatie zit de indicator boven en in de andere sotuatie zit de indicator beneden. De vraag is wat juist is.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Wat je volgens mij beveiligd in een liftschacht is de motor e.d.
    Zit deze bovenin dan lijkt mij de indicator op de hoogste verdieping het meest logisch.
    Een motorbrand is vanaf daar dan ook te bestrijden, mede ook omdat de lift in de regel naar de begane grond worden gestuurd. Mocht de liftkooi zelf branden dan kun je er van bovenaf ook mooi water opgooien.

Zit de motor onderin dan kun je met een inzet van bovenaf gewoon de schacht volgooien, totdat alle brandende delen onder water staan.
    Als men vanaf de begane grond inzicht wil krijgen zit waarschijnlijk de liftkooi in de weg, lijkt mij een minder geschikte plek maar misschien dat iemand anders hier nog iets over kan melden.

arno lommers
    Bijdrager

Sorry, ik vergat erbij te vermelden dat het om een leidingschacht ging. Er zitten dus geen bewegende delen in.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Ik ben geen brandweerman, maar ik weet wel zeker dat er niet 1 brandweerman in Nederland te vinden is die in geval van een brand in een schacht de brand wil staan. Maar dit geheel ter zijde.

In de NNE2535 staat het volgende:

7.2.3
    Een ruimte, die zich over meer dan één bouwlaag uitstrekt moet:
    — als aparte detectiezone signaleren of;
    — als deel van de detectiezone van de verdieping signaleren, waarop de laagste, boven het aansluitende terrein gelegen toegangsmogelijkheid tot die ruimte zich bevindt.
    OPMERKING Deze eis is gesteld, om meldingen van verschillende zones uit bijvoorbeeld trappenhuizen, schachten en andere hoge ruimten te voorkomen (zie figuur 7).

7.12.7.9 Plaatsing van rookmelders in trappenhuizen
    Bovenin een te beveiligen trappenhuis moet altijd een automatische melder worden geplaatst. Afhankelijk van de hoogte en de uitvoering van het trappenhuis moeten op tussenliggende niveaus extra melders worden geplaatst.
    In een trappenhuis met een schalmgat en een bordes met een oppervlakte van minder dan 30 m² moet minimaal om de andere bouwlaag een rookmelder worden geplaatst. In een trappenhuis met een schalmgat en een bordes met een oppervlakte van meer dan 30 m² en in een trappenhuis zonder schalmgat moet op elke bouwlaag een rookmelder worden geplaatst.

7.12.7.10 Plaatsing van rookmelders in kabelschachten
    Bovenin een te beveiligen schacht moet een automatische melder worden geplaatst. Afhankelijk van de hoogte en de uitvoering van de schacht moeten op tussenliggende niveaus extra melders worden geplaatst. In open schachten mag de verticale afstand tussen twee melders ten hoogste 7,5 m bedragen. De melders moeten van een rookvangkap (met een minimumoppervlakte van 0,3 m² worden voorzien. Schachten met dichte vloeren of roostervloeren zijn als aparte ruimten te beschouwen.
    Schachten met vloeren die zich over een deel van de schacht uitstrekken moeten als trappenhuizen worden behandeld.

X never ever marks the spot

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

ik denk dat AB ook geen brandweerman is, of is geweest of ooit zal worden.

Bijdrager

ik denk dat AB ook geen brandweerman is, of is geweest of ooit zal worden.

Nou en? Ik maak uit zijn reactie op dat hij niet zeker weet wat er in de norm staat, en probeer dat duidelijk te maken. Daar is hij meer mee geholpen dan met zo’n rare opmerking….

arno lommers
    Bijdrager

Begrijp ik het nou goed als ik zeg dat de nevenindicator dus op de laagste verdieping moet?

gr

Arno

Bijdrager

Begrijp ik het nou goed als ik zeg dat de nevenindicator dus op de laagste verdieping moet?

gr

Arno

Je kan twee dingen doen met een schacht:
    – je kan er een aparte detectie zone van maken (dan is er geen nevenindicator noodzakelijk);
    – je kan de schacht onderdeel uit laten maken van de detectiezone waar zich de laagste toegang zich bevind. De toegang moet wel boven het maaiveld gelegen zijn. De toegang kan zich dus nooit in de kelder bevinden. Als er op de begane grond geen toegang is, en wel op de 1e verdieping, dan moet de schacht onderdeel uit gaan maken van de 1e verdieping en daar door middel van een nevenindicator worden gesignaleerd.

marcel van opdam
    Bijdrager
    Post count: 174

Beste Kruisje Pietersen, Beste Ab,

AB schrijft

Wat je volgens mij beveiligd in een liftschacht is de motor e.d.

. Met mijn opmerkingen, excuus mocht ik iemand gekwetst hebben, bedoel ik dat het geen één brandweerman ene lor interesseert of de motor brand. Het gaat om de beveiliging van mensen (en dieren) in beginsel. Pas in een later stadium gaat de beperking van schade een rol spelen.

Gaat het sekt om de beveiliging van de motor dan praten we over objectbewaking als bewakingsomvang. In de regel monitoren we dan de lager van de motor op temperatuur met losse sensoren (LIST) zoals bijvoorbeeld bij transportbanden gebruikelijk is.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Toch nog wel steeds een lastige vraag die nog niet volledig beantwoord is. Als er 5 verdiepingen zijn, dan zit je boven de 7,5 m. Dan zijn er zoals hiervoor gezegd tenminste 2 melders nodig als het een doorlopende schacht is. Dan zou je volgens mij altijd (bij beide genoemde opties) twee nevenindicatoren bij de onderste toegang moeten hebben, met bij elk de tekst welke melder het betreft. Doel van de nevenindicator is volgens mij het zoeken (in een niet-brand situatie) van de aangesproken melder te vergemakkelijken en niet om bij brand de locatie te bepalen (meestal ga je bij brand niet kijken van welke rookmelder het ledje brandt, of ik bedoel eigenlijk licht geeft, en is de plaats van de brand wel duidelijk en heb je andere zaken te doen).

Ben benieuwd of jullie het er mee eens zijn.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Moeten we niet even kijken wat het doel is van een nevenindicator? Een rookmelder detecteerd rook, als er in de schacht een brandje is zullen van alle melders de nevenindicatoren actief zijn voordat de bradnweer er is.

Bijdrager

Toch nog wel steeds een lastige vraag die nog niet volledig beantwoord is.

Sorry, maar de volledige norm tekst staat in mijn eerdere reactie. Lijkt mij dat het antwoord er gewoon in staat. Maar in de norm staat het minimaal vereiste, meer mag altijd.

Als er 5 verdiepingen zijn, dan zit je boven de 7,5 m. Dan zijn er zoals hiervoor gezegd tenminste 2 melders nodig als het een doorlopende schacht is. Dan zou je volgens mij altijd (bij beide genoemde opties) twee nevenindicatoren bij de onderste toegang moeten hebben, met bij elk de tekst welke melder het betreft. Doel van de nevenindicator is volgens mij het zoeken (in een niet-brand situatie) van de aangesproken melder te vergemakkelijken en niet om bij brand de locatie te bepalen (meestal ga je bij brand niet kijken van welke rookmelder het ledje brandt, of ik bedoel eigenlijk licht geeft, en is de plaats van de brand wel duidelijk en heb je andere zaken te doen).

Om te bepalen welke automatische brandmelder een alarm geeft, is de melder voorzien van een optische indicator. Indien de optische indicator op de automatische brandmelder vanuit de verkeersruimte niet zichtbaar is, moeten er één of meerdere nevenindicatoren worden toegepast (NEN2535:1996, art. 7.11.2). Het is normtechnisch gezien dus niet strikt noodzakelijk om meerdere nevenindicatoren onderaan de schacht te plaatse. Bij een grote ruimte plaats je ook maar één nevenindicator, en niet één voor elke melder.

Ben benieuwd of jullie het er mee eens zijn.

Ik ben het er niet mee eens, maar zoals ik al zei, meer mag..

Moeten we niet even kijken wat het doel is van een nevenindicator? Een rookmelder detecteerd rook, als er in de schacht een brandje is zullen van alle melders de nevenindicatoren actief zijn voordat de bradnweer er is.

:H: :H: :H: :H: :H: :H:

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Sorry, maar de volledige norm tekst staat in mijn eerdere reactie. Lijkt mij dat het antwoord er gewoon in staat.

Maar waarom vul je het dan toch aan? :wink: Voor mij wordt het daarmee nu al weer duidelijker.

Maar wat moeten we nu met de volgende tekst, ook over nevenindicatoren (uit 7.11.2, ook uit de vorige versie van de norm):

En wat dacht je van deze (uit 7.11.3):

Die brandmelders in de schacht zijn niet vanuit de onderste toegangsdeur te vinden en de schacht (ter hoogte van waar de melders zitten) moet via een andere ruimte (de verkeersruimte ter hoogte van de brandmelders) worden betreden. Dan lijkt me dat je twee nevenindicatoren moet maken ter hoogte van de onderste toegang met de tekst via welke verdieping de melders te bereiken zijn. En moeten daar dan ook nevenindicatoren zitten? Misschien vergezocht en ik weet dat deze artikelen eigenlijk op andere situaties betrekking hebben, maar toch kan je het eruit lezen. En het is ook interessant om na te denken wat je in echt hoge gebouwen zou doen.

Wie zegt dat die nevenindicatoren voor de brandweer en tijdens brand zijn? Is er nog doormelding…..? De meeste brandmeldingen zijn helaas ongewenst of onecht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.