5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #411 |

In paragraaf 7.11 van de NEN2535 is aangegeven in welke gevallen er al dan niet (neven)indicatoren vereist zijn. Maar dit lijkt mij behoorlijk ‘multi-interpretabel’. Hier volgt de tekst:

7.11 … In voorkomende situaties kunnen nevenindicatoren noodzakelijk zijn. Voorde projectering van (neven)indicatoren moet het volgende worden aangehouden:
    7.11.1 De indicatoren die zich op de automatische brandmelders bevinden, moeten vanuit de verkeersruimte of bij het binnentreden van de betreffende ruimte direct waarneembaar zijn.
    7.11.2 Indien de bij 7.11.1 genoemde indicator vanuit de verkeersruimte niet of nauwelijks zichtbaar of niet aanwezig is, moeten één of meer nevenindicatoren worden aangebracht. Meer nevenindicatoren kunnen noodzakelijk zijn indien een ruimte via een andere ruimte moet worden betreden.

Volgens 7.11.1 moet ‘bij het binnentreden’ de indicator zichtbaar zijn en dan is het akkoord. Als de toegangsdeur echter gesloten is, zal de melder vanuit de verkeersruimte nooit zichtbaar zijn. Volgens 7.11.2 moet er dus een nevenindicator geplaatst worden. Maar als we de deur dan open zetten…

Mijn inziens is een nevenindicator zeer waardevol voor een binnenaanval (al wordt dat door anderen ook wel weer bestreden) en zeer zeker van waarde voor het terugdringen van het aantal ongewenst/onechte meldingen. Maar… NEN2535 is hier niet duidelijk in, en mijn inziens zijn nevenindicatoren niet af te dwingen (tenzij een ruimte via een andere ruimte moet worden betreden).

Wie is het al dan niet met mij eens?

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

Volgens 7.11.2 moet er dus een nevenindicator geplaatst worden. Maar als we de deur dan open zetten…

Daarmee doelen ze op het feit dat je vanuit een verkeersruimte door een raam/opening (denk aan een balie oid) kunt kijken… en niet door een deuropening (tenzij deze van doorzichtig is).

Mijn inziens is een nevenindicator zeer waardevol voor een binnenaanval (al wordt dat door anderen ook wel weer bestreden) en zeer zeker van waarde voor het terugdringen van het aantal ongewenst/onechte meldingen.

Wat bedoel je met zeer zeker van waarde voor het terugdringen van het aantal ongewenst/onechte meldingen.? Op welke manier kan een nevenindicator voorkomen dat er ongewenste dan wel onechte meldingen ontstaan?

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Doordat snel is te achterhalen welke melder in alarm is, kan ook snel worden beoordeeld of er daadwerkelijk sprake is van een brandsituatie of dat het gaat om ‘loos alarm’.

Indien de BMI is voorzien van enige vertraging is de kans aanwezig dat het ontdekken van loos alarm nog binnen de vertragingstijd gebeurt. In dat geval wordt dus een ongewenste/onechte melding bij de alarmcentrale van de brandweer voorkomen.

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

ok,

jij bedoelt de externe meldingen, ik bedoelde de interne meldingen.

Een ongewenste dan wel onechte interne melding wordt namelijk ook geregistreerd in het logboek van de bmc…

In de zin van het verminderen van de externe ongewenste/onechte meldingen is een NI dus zeer bruikbaar :D

floris kooiman
    Bijdrager
    Post count: 10

Doordat snel is te achterhalen welke melder in alarm is, kan ook snel worden beoordeeld of er daadwerkelijk sprake is van een brandsituatie of dat het gaat om ‘loos alarm’.

Indien de BMI is voorzien van enige vertraging is de kans aanwezig dat het ontdekken van loos alarm nog binnen de vertragingstijd gebeurt. In dat geval wordt dus een ongewenste/onechte melding bij de alarmcentrale van de brandweer voorkomen.

Ben ik mee eens. De interne alarmorganisatie kan dan sneller in de vertraginstijd nog een een ongewenste of onechte doormelding naar RAC of BAC voorkomen.

De nieuwe NEN2535 (ontwerp) gaat hier vreemd genoeg soepeler mee om. D.w.z. dat er alleen een NV hoeft te worden geplaatst wanneer de indicator van de melder vanuit het binnen treden van de ruimte niet waarneembaar is. Kortom in de meeste gevallen hoeft er vanuit de verkeersruimte geen nevenindicatoren meer te worden aangebracht.

Iedereen heeft nu nog de kans om hier tegen te ageren. De nieuwe NEN2535 (ontwerp) kun je hier ergens ook downloaden. Lijkt me anders een slechte zaak….

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.