Brandpreventieforum Forums Bouw Nevelinstallatie.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #1653 |

Nevelinstallaties gekoppeld aan een brandmelder zijn een Nederland een relatief onbekend fenomeen.
    Weet iemand hoe hier tegenaan gekeken wordt en welke NEN normen je moet hanteren?
    Ik kan telkens alleen iets vinden over sprinklers. Groot nadeel van deze dingen is naar mijn mening de heel grote waterbehoefte en in de meeste gevallen gaat een sprinkler pas werken bij een bepaalde temperatuur en kan bij een snelle brandontwikkeling een sprinkler, veel te laat zijn om een uitbreiding te voorkomen en zal er toch een totaal loss zijn.
    Frank.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Ook sprinklers kun je zo exotisch maken als je wilt, en je kunt spelen met aanspreekmethodes, -tijden en projectering om een situatie te onwerpen die bij je gebruik past. Er is niet zoiets als ‘de standaard sprinkler’, dus het lijkt me niet passend een sprinkler in het algemeen te vergelijken met een watermistinstallatie in het algemeen.

Hoe heet (de fabrikant van) dat watermistsysteem van je, dan kan ik eens gaan googlen

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Watermist al dan niet aangestuurd door automatische melders zijn toch niet zo uniek?

Vaak is het natuurlijk een objectblussing. Je gaat doorgaans niet een heel brandcompartiment in een keer onder de nevel zetten (iets met druk en volume).

Rookmelders zou ik beginnen bij de NEN 2535.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.