Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie NEN2654-1 4-maandelijkse controle

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 801
    #2412 |

5.4.2.3 van de NEN2654-1 vermeldt het volgende:

"c) van alle meldergroepen de uitschakelfuncties uitvoeren die bestemd zijn voor het buitenwerkingstellen van de meldergroepen om de schakelfuncties en de optische en akoestische indicaties op de goede werking te beproeven;
    d) van alle meldergroepen de inschakelfuncties uitvoeren om ze te beproeven op de goede werking;…."

Kan iemand mij verklaren wat het nut hiervan is, of misschien beter gezegd, wat is de achterliggende gedachte bij deze controle?

J. Nieuwland

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Mijn vermoeden is als volgt:
    In de jaren 70 en begin 80 werden er brandmeldcentrales geleverd waarbij elke groep een eigen knopje had om deze uit en in te schakelen.
    Het mechanisch deel was het meest kwetsbaar.
    Als de frontfolie of de steekkaart niet goed zaten konden de knopjes eenvoudig bijven hangen.
    De bewaking van de groepen was minder geavanceerd en storingsgevoeliger dan de huidige systemen (geen EMC testen e.d.)

Bij moderne systemen is dit minder zinvol maar wel voorgeschreven om te controleren

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Deze regel is vroeger opgenomen om er zeker van te zijn dat als je bijvoorbeeld de ontruiming aan het testen bent deze afgaat omdat jij dat doet. Als de meldergroep niet zou zijn uitgeschakeld dan zou er weleens een echte brandmelding tussendoor komen en dat verstoort natuurlijk de controle.

De echte uitleg is dat iedereen kan zien dat er gewerkt wordt aan de brandmeldinstallatie omdat op de BMC of op het brandweerpaneel er een lampje brand ten teken dat er gewerkt wordt aan de BMI. Niet meer en niet minder.

Ik denk dat de normcommissie het een zinnige regel vond.

ronr
    Bijdrager
    Post count: 91

5.4.2.3 van de NEN2654-1 vermeldt het volgende:

"c) van alle meldergroepen de uitschakelfuncties uitvoeren die bestemd zijn voor het buitenwerkingstellen van de meldergroepen om de schakelfuncties en de optische en akoestische indicaties op de goede werking te beproeven;
    d) van alle meldergroepen de inschakelfuncties uitvoeren om ze te beproeven op de goede werking;…."

Is deze regel dan niet een beetje verouderd? Elke groep uit/aan zetten en testen?
    Ik heb bij elkaar een paar honderd groepen(meerdere panden) en ben bijna het hele jaar door bezig om deze handelingen te doen.

Gr Ron :BRAND:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.