6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 92
    #1576 |

In de mail van het CCV wordt geschreven over de herziene NEN2575.
    Weet iemand daar meer van?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Per 01-08-2009 is de ontwerpnorm NEN2575:2009 gepubliceerd. Commentaar leveren kan tot 01-11-2009.
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niets over gehoord of gelezen had, bovengenoemde info staat op de site van NEN.
    Zal deze vandaag bestellen.

J. Nieuwland

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Ik geef geen specifieke teksten maar beperk me tot een korte beschrijving en de plaats waar men een en ander kan vinden. Heb niet echt trek in problemen met de NEN.

1 van de pluspunten die in de NEN2575 wordt aangegeven is dat men niet meer spreekt over piepersystemen maar over een "Draadloze alarmcommunicatie-installatie" (blz. 19 art. 5.3.4 en blz. 34 artikel 12.6 voor degene die het groentje ook hebben)
    Eindelijk een fatsoenlijke omschrijving waarmee ook DECT kan worden toegepast e.d. Niet dat ik daar happig op ben maar dat terzijde.

Een ander schimmig verhaal is ook de wereld uitgeholpen, c.q. de nek omgedraaid.
    In slaapvertrekken is het geen advies meer maar een plicht om een alarmgever of speaker te monteren.
    Staat in beide tabellen.

Meer volgt.
    Al lezend vul ik dit stukje aan.

De vaste frequenties van 500-1200 zijn losgelaten en verruimd omschreven en de opmerking over de ISO is niet meer aanwezig.
    artikel 7.2.1. blz. 22

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

In slaapvertrekken is het geen advies meer maar een plicht om een alarmgever of speaker te monteren.

Dit is toch flauwekul, als je maar aan je prestatie-eis van 75 dB op je kussen voldoet.
    Als dit je lukt met een signaalgever op de gang in combinatie met een geluidsdichte deur is het toch prima.

In de praktijk blijk je dan altijd een signaalgever op de kamer nodig te hebben, maar dat terzijde.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

In de huidige norm is die signaalgever in een ruimte waar geslapen word ook al verplicht, dus dat is niet nieuw en derhalve dus ook niet schokkend (meer). Tabel 1 pagina 8 NEN2575 2004.

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Er zitten ook wat tekstuele wijzigingen "verborgen" die niet direct opvallen.
    Werdt in het verleden gesproken over "de centrale eenheid" wordt nu consequent gesproken over de ontruimingsalarmcentrale.

Nog meer aandacht is nodig bij het lezen blijkt wel.

In de huidige norm is die signaalgever in een ruimte waar geslapen word ook al verplicht, dus dat is niet nieuw en derhalve dus ook niet schokkend (meer). Tabel 1 pagina 8 NEN2575 2004.

Niet geheel juist.
    Waar in het verleden een OPMERKING werdt gemaakt waarin werdt gezegd "behoort te worden uitgegaan" oftwel als je voldoende geluid hebt hoeft het niet, (Opmerkingen zijn niet dwingend), is dat nu gewijzigd in "moet zijn voorzien". Niks geen schimmig meer maar helder.
    Er staat ook geen "Opmerking" voor. Het is nu een aanvullende verklaring met een verwijzing naar de van toepassing zijnde regel uit de tabel.

Het hoofdstuk over de projectering is herschreven en dus gewijzigd.

Belangrijk punt is dat men nu standaard ruimtes noemt en omschrijft.
    Daarnaast geeft men aan dat als men projecteerd in standaard ruimtes en de projecteringsrichtlijnen zijn gevolgt een geluidsmeting achterwege mag blijven. Belangrijke aanvulling dus.
    Hoofdstuk om goed door te lezen dus.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.