12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 325
    #1960 |

Is de NEN2535 uit 2009 nu van kracht?

In het gebruiksbesluit is dit nog niet, maar in het wijzigingsblad van de regeling van 2002 wel……..

Hoe gaan we hier mee om?

Dit kan toch niet betekenen dat we aanleggen volgens de norm uit 1996(+A1) en dat het vervolgens geinspecteerd gaat worden volgens de norm uit 2009…..

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Dit kan toch niet betekenen dat we aanleggen volgens de norm uit 1996(+A1) en dat het vervolgens geinspecteerd gaat worden volgens de norm uit 2009…..

Het is zeer simpel:

Bij aanleg heb je de keuze uit:
    – versie 1996 van de norm (direct aangestuurd via het gebruiksbesluit)
    – versie 2009 van de norm (via gelijkwaardigheid mogelijk om toe te passen)

Door de wijziging van de CCV regeling is het zowel mogelijk een installatie volgens de 96 versie van de norm als de versie 2009 te certificeren. Tot op een aantal dagen was certificeren alleen mogelijk met de 96 versie van de norm.

Dus:
    – 96 versie gehanteerd = ccv certificaat BMI NEN 2535:96
    – 09 versie gehanteerd = ccv certificaat BMI NEN 2535:09

norman graafsma
    Bijdrager
    Post count: 23

Volgens mij is het zo dat zolang de NEN2535:2009 nog niet in het gebruiksbesluit in verankerd, en dat is deze nog niet, is deze wettelijk nog niet toegestaan. Als alles loopt zoals het moet lopen, zou de NEN2535:2009 pas vanaf 1 juli 2011 gebruikt worden als het nieuwe gebruiksbesluit in gaat.

leon guijt
    Bijdrager
    Post count: 6

Het gebruiksbesluit stuurt alleen de regeling brandmeldinstallaties 2002 aan. Maar de brandmeldinstallatie kan op basis van gelijkwaardigheid conform CCV regeling 2009 incl aanvulling aangebracht en gecertificeerd worden.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Volgens mij is het zo dat zolang de NEN2535:2009 nog niet in het gebruiksbesluit in verankerd, en dat is deze nog niet, is deze wettelijk nog niet toegestaan. Als alles loopt zoals het moet lopen, zou de NEN2535:2009 pas vanaf 1 juli 2011 gebruikt worden als het nieuwe gebruiksbesluit in gaat.

Ook in het Gebruiksbesluit mag je gebruik maken van de gelijkwaardigheidsbepaling.
    M.i. kan je de nieuwe norm dus daarom zeker wel gebruiken.

leon rijsdijk
    Bijdrager
    Post count: 48

Voor zover ik weet mag je de nieuwe norm gebruiken voor de nieuwe installatie mits dit vermeld staat in je bestek (pve) indien dit hierin vermeldt staat zal er ook aan de hand hiervan geinspecteerd worden daarbij zijn de verschillen niet enorm de nieuwe norm is alleen maar duidelijker geworden overigens zal er begin 2011 de cursus pd volgens nieuwe norm gegeven gaan worden.

norman graafsma
    Bijdrager

de nieuwe norm is alleen maar duidelijker geworden

Daar denken anderen toch anders over. Slechts 82 open einden en tegenstrijdigheden zijn we tegen gekomen na de nieuwe norm van de eerste letter tot de laatste letter te hebben doorgenomen.

Ook tijdens de cursussen "verschil oude en nieuwe norm" die wij geven zijn de cursisten het overeens dat er diverse uitingen zijn die een zeer verschillende uitleg kunnen hebben, afhankelijk van de persoon, instelling of het bedrijf die je het vraagt.

jac waas
    Bijdrager

Ik ben het niet helemaal een met het bovengenoemde.
    – De nieuwe NEN2535 is op veel zaken duidelijker, ook meer van deze tijd.
    – Zoek geen problemen als ze er niet zijn. Natuurlijk kun je altijd zoeken naar spijkers op laag water.
    – Enkele zaken zijn niet goed geregeld, hierover maken we vooraf een afspraak met de eisende partijen.
    – Verdiep je in de achterliggende gedachte van de norm.
    – Eindelijk duidelijkheid mbt EN 54-13 (jawel)

Binnen ons bedrijf hebben we de onduidelijkheden uitgebreid besproken met onze projecteringsdeskundigen.
    Naar buiten nemen we allemaal het zelfde standpunt in.

Advies: Neemt de punten eens door met iemand uit de commissie.
    Vroeg of laat komt de nieuwe norm er aan, wen er alvast maar aan

norman graafsma
    Bijdrager

Binnen ons bedrijf hebben we de onduidelijkheden uitgebreid besproken met onze projecteringsdeskundigen.
    Naar buiten nemen we allemaal het zelfde standpunt in.

Uiteraard zullen we dat ook doen binnen het bedrijf waar ik werkzaam voor ben, maar het zou zomaar kunnen dat wij een ander standpunt innemen dan jullie. En wie heeft het dan bij het juiste eind? Ik vind dat spijtig, de norm zou juist eenduidigheid moete geven.

Vanzelfsprekend word er contact opgenomen met de normcomissie om duidelijkheid te scheppen.

leon rijsdijk
    Bijdrager

Norman,
    ER zullen altijd discucies blijven bestaan over hoe je de norm moet lezen dit zie ik al binnen ons bedrijf echter ik vindt en dit is uiteraard persoonlijk dat er veel onduidelijkheden zijn weggenomen vanuit de oude naar de nieuwe norm echter dat we heus nog wel een paar aanvullende tab bladen komen.
    Overigens nog bedankt over de parkeergarage ook weer wat geleerd.

norman graafsma
    Bijdrager

Leon,

Gelukkig blijven er ook discussies bestaan, als we een vak zouden hebben waarbij er niet meer word nagedacht, maar slechts regeltjes worden gevolgd dan is de uitdaging snel weg. Het nadenken geeft ook stof tot discussie in bijvoorbeeld het parkeergarage-project waarmee ik momenteel o.a. bezig ben.

gerard
    Bijdrager
    Post count: 14

Het CCV heeft Wijzigingsblad A1 op de Regeling BMI 2002 uitgegeven. Dit wijzigingsblad heeft als doel de Regeling Brandmeldinstallaties te actualiseren en op een aantal punten toe te lichten.

In de afgelopen periode heeft het Nederlands Normalisatie Instituut NEN een nieuwe versie van de Nederlandse norm NEN 2535 (2009) voor brandmeldinstallaties gepubliceerd. Verder is gedurende het werken met de Regeling Brandmeldinstallaties 2002 gebleken dat er behoefte is aan toelichting over verplichte melding door de brandmeldinstallatie, respectievelijk de leveringsomvang van de leverancier. De actualisatie en de toelichtingen zijn opgenomen in een wijzigingsblad.

Hierin staat dat de NEN2535:2009 onder deze regeling valt. Voor een installatie volgens NEN2535:2009 is dus nu zonder meer een productcertificaat af te geven.

Op de website van het CCV is het wijzigingsblad te downloaden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.