Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid NEN 6068 met niet brandwerend dak

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 582
    #983 |

NEN 6068 gaat er vanuit dat het dak (plafond) van een brandcompartiment brandwerend is. Hoe kan ik rekenen aan brandoverslag met een brandcompartiment zonder brandwerend dak? Het gaat mij niet om rekenen aan brandoverslag vanuit het dak. Brandoverslag vanuit gevelopeningen van een compartiment zonder brandwerend dak is minder kritisch dan vanuit een compartiment met brandwerend dak. Per m2 gevelopening komt er minder stralingswarmte vrij. Maar wat is het verschil tussen een compartiment zonder en met brandwerend dak.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

NEN 6068 gaat er vanuit dat het dak (plafond) van een brandcompartiment brandwerend is.

waar staat dit?

Zonder brandwerend dak zal de vlam niet uitslaand worden (of minder). Wel zal er een vlam uit het dak komen. Deze is degelijk hoger dan de brandruimte. Hoeveel zal je uit moeten rekenen (echter niet met de 6068)

peter
    Bijdrager

NEN 6068 gaat er vanuit dat het dak (plafond) van een brandcompartiment brandwerend is.

waar staat dit?

In paragraaf 6.3 van NEN 6068. Of lees ik niet goed?

Zonder brandwerend dak zal de vlam niet uitslaand worden (of minder). Wel zal er een vlam uit het dak komen. Deze is degelijk hoger dan de brandruimte. Hoeveel zal je uit moeten rekenen (echter niet met de 6068)

Ik bedoelde juist niet de brandoverslag vanuit het dak maar vanuit gevels. Maar vanuit het dak vind ik ook interessant. NEN 6068 is daar inderdaad niet geschikt voor. Voor zover ik weet bestaat daarvoor geen rekenmethode. TNO heeft, vermoed ik, brandoverslag vanuit dakopeningen bewust uit de norm gelaten om de brandkaart van SDK bruikbaar te houden. (We dwalen af.)

Heeft u een suggestie met welke rekenmethode we wel kunnen rekenen?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Als je 6.3 zo leest zou toch ook je gehele gevel brandwerend moeten zijn?

Lastig, een alternatieve bepalingsmethode wijkt per definitie af van de norm. De norm wordt aangewezen door het Bouwbesluit. Ergo: je zult aannemelijk moeten maken dat het gelijkwaardig is.

Kennelijk wil je afwijken omdat een berekening volgens de NEN 6068 niet "past".

Als je een andere methode gebruikt zul je dus een zeer solide basis moeten hebben voor je gelijkwaardigheid. Zeker asl de 6068 situatie niet voldoet moet je je afvragen of een afwijkende bepalingsmethode voldoende zekerheid bied.

Ik zou even kijken in het verhaal van Law (basis oorspronkelijke 6068), Drysdale "an introduction to fire dynamics", of SFPE Handbook of Fire Protection Engineering.

Succes

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

jep, conform NEN 6068 moeten alle dichte geveldelen ook 30 min brandwerend zijn!! Anders moet je ze nl. als gevelopening modelleren. Ik kan me voorstellen dat dit nog wel eens over het hoofd gezien wordt.

en wbt de vraag: is het hier geen optie het in 2 stappen te doen:
    1. compartiment doorrekenen alsof het dak wel B30 is. Er zal dan meer straling door de gevelopeningen komen dan in werkelijkheid (want dan gaat een deel door het dak), dus ik zou zeggen dat je dan wel een maatgevend scenario doorrekent.
    2. Dakopening afzonderlijk bekijken richting opgaande aangrenzende gevels en evt. aangrenzend spiegelsymetrisch perceel ahv de rekenregel uit 6068 voor dakopening vs. opgaande gevel

suc7

It burns us, preciousssss !!!

peter
    Bijdrager

2. Dakopening afzonderlijk bekijken richting opgaande aangrenzende gevels en evt. aangrenzend spiegelsymetrisch perceel ahv de rekenregel uit 6068 voor dakopening vs. opgaande gevel

NEN 6068 staat geen dakopeningen toe.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

stiekum toch.. hf 6.6
    lees ook de eerste regel in 6.3: Gevels en daken moeten uitgezonderd de gevel en ….. brandwerend zijn

It burns us, preciousssss !!!

peter
    Bijdrager

stiekum toch.. hf 6.6
    lees ook de eerste regel in 6.3: Gevels en daken moeten uitgezonderd de gevel en ….. brandwerend zijn

Sorry, mijn reactie was niet volledig. het had moeten zijn: NEN 6068 laat geen dakopeningen toe in berekeningen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.