Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Nen 2654 verplicht of niet verplicht volgens de wet?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 5
    #1118 |

:) Aangezien wij binnenkort overgaan op een nieuwe Brand meldt centrale, start ik binnnenkort met de opleiding tot beheerder brandmeld centrale. Is het als bedrijf nu verplicht of niet verplicht om een beheerder (opgeleid) aan te stellen of niet.

:( Zover ik heb terug kunnen vinden komt het uit de bouwverordering. :brwman: het leuke van die Nen normen is ook weer dat je er voor mag betalen. :? Hopelijk krijg ik wat antwoorden waar ik wat aan heb.

:bwt:

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Bewuste artikelen uit de model bouwverordening

Artikel 6.2.1 Gebruikseisen voor bouwwerken
    1 Het is verboden een bouwwerk te gebruiken in strijd met de gebruikseisen zoals per onderwerp
    vermeld in bijlage 3 bij deze verordening.

Bijlage 3 artikel 9 lid 1
    1. De ontruimingsalarminstallatie moet te allen tijde voor onmiddellijk gebruik beschikbaar zijn.
    Het beheer, de controle en het onderhoud van de ontruimingsalarminstallatie wordt geregeld
    conform NEN 2654-2, uitgave 2004.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Waarschijnlijk zal de installatie na november in gebruik genomen worden. Formeel is dan het gebruiksbesluit van kracht.

Artikel 2.2.1 lid 8 stelt dat onderhoud van de BMI e.d. volgens de NEN 2654-1:2002 dient plaats te vinden.
    Artikel 2.3.6 lid 4 stelt dat onderhoud van de OAI e.d. volgens de NEN 2654-2:2002 dient plaats te vinden.

Hier hoort een opgeleid persoon bij die controles en klein onderhoud uit kan voeren, en weet hoe de installatie werkt. Dit kan een medewerker zijn, maar je kan dit ook uitbesteden aan je branddetectiebedrijf (voordeel van een medewerker is dat deze normaliter in het pand aanwezig is, en als zodanig snel kan acteren).

hans
    Bijdrager
    Post count: 5

Thnxxx voor de antwoorden. :D
    In het BDB staat het ook vernoemd. :mrgreen: Vindt het nog steeds allemaal onduidelijk met Nen normpjes. ze moeten er gewoon een wettelijk iets op los laten en de Nen normen vrij downloadbaar zetten met de verwijzing richting de wet erbij. :brwman: Al is het alleen al voor de duidelijkheid.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

ze moeten er gewoon een wettelijk iets op los laten en de Nen normen vrij downloadbaar zetten met de verwijzing richting de wet erbij. :brwman: Al is het alleen al voor de duidelijkheid.

Je bent niet de enige die er zo over denkt: http://www.knooble.com/petitie/ :bwt:

brand prevent
    Bijdrager
    Post count: 45

Een Ontruimingsalarminstallatie moet onderhouden worden volgens NEN 2654-2: 2004.

Maar welke bedrijven mogen dit eigenlijk doen? Aan welke eisen, of liever nog keurmerk moeten zij voldoen? Of te wel hoe weet ik als brandweer dat een bedrijf een OAI wel of niet mag onderhouden?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.