Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie NEN 2575 2004 versus NEN 2575 2009

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 138
    #2411 |

De NEN 2575 2009 heeft nog steeds de ontwerpstatus. Nu heeft de opdrachtgever aangegeven dat de 2009 versie de voorkeur heeft, echter heb ik deze niet in bezit.
    Kan iemand aangeven of er verschillen zitten qua installatie. Het gaat om een kantoor gebouw met een groter gebruiksoppervlak dan 10.000m². In de 2004 versie zou daar type A gesproken woord in komen. Is dat nog steeds zo in de 2009 versie en zijn er veranderende zaken in de 2009 versie opgenomen?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ook in de ontwerpnorm van 2009 is voor een kantoorgebouw met een gebruiksoppervlak >10.000 m2 type A voorgeschreven.

Norm is behoorlijk anders, zo een aantal dingetjes:
    – Luidsprekers moeten voldoen aan NEN-EN54-24
    – Voor de projectie van luidsprekers gaat men uit van m2 en standaard ruimten enz. Dus een beetje vergelijkbaar met NEN2535 t.a.v. automatische melders. Dus de -en ja het staat er letterlijk- maximumbewakingsoppervlakte per luidspreker/signaalgever is 80m2. De D-waarde bedraagt 6m70. In een gang van max. 3 m is de maximale D-waarde 7,5 m. Zo zijn er ook nog richtlijnen voor opslagruimten, sanitaire ruimten, schachten, noodtrappenhuizen, liften, vides enz.

Norm wijkt dus sterk af van hetgeen we nu gewend zijn. Gezien de publicatiedatum van augustus 2009, met een commentaardatum tot uiterlijk 1 november 2009, en het feit dat deze nog steeds niet van kracht is, zal m.i. ook wel betekenen dat er nog e.e.a. gewijzigd zal worden voordat een definitieve norm gepubliceerd wordt.

Mijn indruk indertijd was dat de inhoud vooral was opgesteld door "kastjesverkopers", de commerciële inslag leek te prevaleren boven de minimaal vereiste prestatie-eisen waaraan een dergelijke installatie zou moeten voldoen.(mijn persoonlijke mening!)

Heeft je opdrachtgever dit toevallig ingefluisterd gekregen door zo’ n "kastjesverkoper"?

Ik zou de norm maar bestellen voordat je een prijs opgeeft.

J. Nieuwland

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.