8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 227
    #602 |

Helaas heb ik dit wijzigingsblad niet in huis maar..

staat er onder bijlage A.2.2 iets over het niet hoeven indienen van een bouwkundige tekening met daarop alle benodigde componenten.

Zij willen dus enkel een tekening indienen van het gebouw en daarbij zetten volledige bewaking.

olaf van alst
    Bijdrager
    Post count: 71

Je bent in deze de brandweer?

In bijlage E van de NEN 2535 staat aangegeven dat, voordat een brandmeldinstallatie wordt aangelegd er tekeningen dienen te worden overlegt aan de brandweer. Op deze tekeningen dienen alle componenten van de brandmeldinstallatie te staan aangegeven. Dus ook de projectie van de melders.

Echter in 2002 is de regeling brandmeldinstallaties in het leven geroepen op de kwaliteit van brandmeldinstallaties te verhogen en de verantwoordelijkheden te bepalen. De brandweer hoeft geen tekeningen meer goed te keuren, met uitzondering van het ontwerp van het geografisch brandweerpaneel.

Voor de brandweer is het alleen van belang om na oplevering een kopie te ontvangen van het certificaat. Of indien de installatie niet wordt gecertificeerd een kopie van het rapport van oplevering.

guust
    Bijdrager

Ja die bijlage E wist ik wel.

en ik wil toch heeeeel graag die tekeningen inzien want uit eigen ervaring weet ik dat er altijd wel één of meerdere fouten in staan.

maar heb jij die bijlage A1?? mag ik die even :twisted:

guust
    Bijdrager

Bedankt voor alle moeite,

maar ik heb het A1 blad inmiddels in mijn bezit.
    Dan maar zelf "kopen" zou ik zeggen.

Guust

edwin
    Bijdrager
    Post count: 6

Voor de brandweer is het alleen van belang om na oplevering een kopie te ontvangen van het certificaat. Of indien de installatie niet wordt gecertificeerd een kopie van het rapport van oplevering.

Kijk daar kunnen we wat mee :)
    Rapport van oplevering dan wel met een "JA" conclusie dan maar?

Gr. Edwin.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Gr. Edwin.

Door een erkend inspectiebureau (voor ieder BMI)… :twisted:

edwin
    Bijdrager
    Post count: 6

Gr. Edwin.

Door een erkend inspectiebureau (voor ieder BMI)… :twisted:

Nee hoor. Een RVO kan door een branddetectiebedrijf afgegeven worden zonder tussenkomst van een inspectiebureau.

Gr. Edwin.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Nee hoor. Een RVO kan door een branddetectiebedrijf afgegeven worden zonder tussenkomst van een inspectiebureau.

Gr. Edwin.

Goh… weer wat geleerd!!! :lol: :lol: :wink:

Ik weet niet of je in het verleden, voor de regeling, wel eens BMI’s als brandweer heb opgeleverd maar dan geloof je toch ook niet dat met de nieuwe regeling ineens de kwaliteit van de installateurs 100% beter geworden is…. :wink: Ik zou als ik jou was of de oplevering op inspectiefrequentie hoog zetten en de jaarlijkse inspectie volgens de regeling of als brandweer altijd een functionele test doen van de BMI…. :twisted: Ik denk dat je leuke zaken tegen komt. Een tijdje geleden ‘had’ de installateur een OAI aangelegd die helemaal voldeed. Bij de functionele test bleek dat er 30 slow-whoops bij geplaatst moesten worden omdat het geluid te laag was…. Bij een andere functionele test bleek dat de detectie zone’s niet helemaal goed geprogrammeerd waren terwijl de installatie volgens de installateur wel voldeed en getest was… :evil:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.