Brandpreventieforum Forums Bouw Nederlandse NEN 6065 en de Duitse DIN 4201

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #894 |

Kan iemand mij helpen met het volgende:
    In een gebouw met een zg "overige gebruiksfunctie" nl een stal willen we een dak van acrylaat (PMMA) stegdoppel plaaten gebruiken.
    in het gebouw komen alleen dieren en er zijn geen vluchtroutes voor mensen

Volgens het Nederlandse bouwbesluit (art 2.92) en de brandweer moet materiaal van het dak aan brandklasse 4 voldoen, maar van de platen die we willen gebruiken is geen nederlands certificaat o.i.d. Alleen een duitse DIN norm. Daarin staat dat het materiaal aan B2 vlgs DIN 4102 voldoet. Nu betekend brandklasse 4 de minst zware eis een lagere klasse is er niet meen ik dus zou je zeggend at elk certifikaat goed is en zelfs geen certificaat voldoende zo zijn.

Het is een lastig verhaal voor ons want al die producenten hebben niets nederlandstalig, wie wil en kan ons helpen met de volgende vragen?:

– Kent iemand een gelijkwaardigheids beginsel voor deze situatie?
    – of is er een document waarin staat dat B2 volgens de DIN 4201 gelijk of beter is dan brandklasse 4 van het bouwbesluit? (de duitse fabrikant beweerd nl dat de DIn zwaarder cq sterger is dan de NEN 6065)
    – Moet de brandweer de DIN volgen als er niet zo een document is.
    – Welke europese norm voldoet aan klasse 4 van het bouwbesluit
    – Wat si de definitie van brandklasse 4 volgens NEN 6065
    – Wat is de definitie van B2 volgens DIN 4201

hopelijk kan iemand ons helpen zodat we met de brandweer op 1 lijn komen en een mooi helder dak kunnen maken, waardoor je de buitenlucht kan zien.

vrgr

Toon

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Bouwbesluit stelt eisen volgens o.a. de NEN 6065.
    In het kader van de Europese harmonisatie moet Nederland de Europese norm overnemen.
    Deze norm, de NEN-EN 13501-1 is aangewezen door de regeling Bouwbesluit.

Beide normen kunnen dus worden gebruikt (voor de NEN 6065 geldt een overgangsperiode, deze zal op termijn vervallen).

In Duitsland heb je de DIN 4102-reeks. Duitsland moet als EU lid ook de Europese klassen gebruiken.

De NEN 6065 kent 5 klassen. 1 t/m 4 mogen volgens het Bouwbesluit worden gebruikt. Klasse 5 is de prullenbak, dus iets dat niet getest is begint hier (alleen mag je het formeel niet in de bouw toepassen).

Globaal kan je de volgende vertaling gebruiken (zie regeling Bouwbesluit)
    NEN 6065 NEN-EN 13501-1
    1 B voetnoot
    2 B
    3 C
    4 D
    was eerst klasse A, echter een bepaalde volkern kunststof gevelbeplating voldeed heir niet aan, waarna klasse B er in gelobbied is

DIN 4201 klasse B2 komt overeen met de 13501-1 klasse B, C of D. Gezien het door jou genoemde materiaal denk ik heel voorzichtig dat dit klasse D is. Technisch gezien zo het moeten voldoen.

Het staat de brandweer echter vrij om een attest volgens de NEN 6065/NEN-EN 13501-1 te eisen, en het DIN attest ter zijde te leggen.

Wellicht staat de brandweer open voor het "expert-judgement" van een adviseur (gebeurt vaker).

toon
    Bijdrager
    Post count: 3

dank je voor de uiteenzetting, erg verhelderend.
    wat bedoel je met een expert-judgement: waar kan ik daarvoor terrecht??

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een adviesburo met een brede ervaring op het gebied van brandveiligheid zou over voldoende kennis moeten beschikken om een goed afgewogen oordeel te kunnen vellen over deze onderdelen.

Ik zou bij de brandweer vragen van welke adviseur zij een expert judgement zouden accepteren.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.