Brandpreventieforum Forums Bouw Natuurlijke ventilatie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 34
    #2213 |

Ik vraag me af wat de kans op doorslag is bij natuurlijke ventilatie zoals in de bijlage. Hier zit een rooster voor maar ik heb ook een aantal natuurlijke ventilaties gezien waarbij er een doorvoer is van ø125mm zonder rooster en welke gelijk vanuit een verblijfsruimte uit komt op de vluchtroute.

Zul je hier bijv. een opschuimend rooster moeten plaatsen?
    P1060625.JPG

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Kun je ook iets meer toelichting geven op waar we naar kijken op de foto en waar je je bedenkingen op hebt?

annegreeth nijhof
    Bijdrager
    Post count: 34

Het gaat om het rooster boven het huisnummer. Ik vraag me af hoe snel de brand zou kunnen doorslaan van binnen de woning naar het trappenhuis.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Als het rooster in een brand- of rookwerende scheiding zit is er een brand- of rookwerende doorvoer nodig. Ik kan alleen niet beoordelen vanaf de foto of het om een dergelijke scheiding gaat. Misschien sluit het rooster op een brandwerend kanaal aan dat dient voor ventilatie van alleen het trappenhuis en heeft het niets van doen met de er achter gelegen woning.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

het lijkt mij een portiek of zo iets dus een scheiding tussen een SBC en een RVVR dus met een WBDBO-eis (wrs 30 min). Probleem zal hier vooral de rook zijn die je in het portiek krijgt als er brand in de woning is. Echter in een portieksituatie heb je geen zelfsluitende deuren, dus de deur kan ook open staan en dan krijg je heel wat meer rook. Wettelijk gezien moet de doorvoer brandwerend uitgevoerd worden, maar wellicht zou je met bovenstaande kunnen onderbouwen dat het geen significante verlaging van de veiligheid is. Maargoed eigenlijk voldoet het niet dus.

It burns us, preciousssss !!!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.