15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 23
    #2359 |

Ik zit met de volgende puzzel. Er is bij een gecertificeerde brandmeld installatie met volledige bewaking een wasmachine geplaatst in een badkamer. Nu wordt er geeist dat er een oplossing komt technisch of bouwkundig. Maar thermische of optische melders plaatsen is geen optie. Ik zat zelf te denken aan een rooster boven de deur dat als er rook ontwikkeling ontstaat er een melder geactiveerd word in de aangrenzende slaapkamer.Zijn hier richtlijnen voor.?
    Heb ook een plaatje ingevoegd met de situatie.

Bedankt voor eventuele hulp :D

[attachment=0]IMAG0359.jpg[/attachment]
    IMAG0359.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

als je het doet met de door jou aangegeven oplossing dan kan het alleen door middel van een proefbrand. Hiermee toon je dan aan dat de detectie voldoet ondanks dat er geen detectie in de badkamer hangt.

Vergeet niet dat er ook nog een organisatorische oplossing is (wasmachine niet in de badkamer neerzetten).

rens dammers
    Bijdrager
    Post count: 3

Waarom is een thermische melder geen optie?
    Zelf kom ik deze situatie ook regelmatig tegen.

Mijn oplossing (wil niet zeggen dat dat de enige en beste is) zorgen voor een goede afzuiging op de badkamer en een thermische melder toepassen.

Deze oplossing hebben we in meerdere locaties toegepast welke gecertificeerde zijn en hebben nog geen problemen opgeleverd.

Rens.

dominion
    Bijdrager

Het brand detectie bedrijf wil liever gaan voor een bouwkundige oplossing en geen thermische melder ivm vocht…
    En de wasmachine uit de badkamer halen kan niet helaas ;)

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

Dat is zo gebeurd hoor :lol:

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Het brand detectie bedrijf wil liever gaan voor een bouwkundige oplossing en geen thermische melder ivm vocht…

Ik mag toch hopen dat ze geen thermische melder willen ivm het feit dat proefbrand 7 niet in het PvE vermeld staat voor badkamers…..

De oplossing met een rooster kan. Zorg er wel voor dat het rooster groot genoeg is en voldoende doorlaat heeft. Neem een kunststof rooster (de rook koelt dan niet af). Nog een tip: vervang de melder die er nu zit (waarschijnlijk een optische melder type 2371) voor een 2374 (O2T) melder. Deze is namelijk, dankzij de dubbele optische sensor, goed bestand tegen stoom (die zal ook door het rooster heen komen).

dominion
    Bijdrager

Bedankt voor de tips jongens. ik denk dat ik maar voor het kunststof rooster ga.

rens dammers
    Bijdrager
    Post count: 3

Uiteraard moet de thermische melder in het PvE vermeld staan.
    De oplossing met het rooster hebben we ook wel eens toegepast echter is dit natuurlijk niet de juiste omdat er gewoon een melder in de desbetreffende ruimte moet zitten.

Bij een inspectie kan dit problemen opleveren.

Rens.

mippie esser
    Bijdrager

Uiteraard moet de thermische melder in het PvE vermeld staan.
    De oplossing met het rooster hebben we ook wel eens toegepast echter is dit natuurlijk niet de juiste omdat er gewoon een melder in de desbetreffende ruimte moet zitten.

Bij een inspectie kan dit problemen opleveren.

Rens.

Als je met een proefbrand aantoont dat het werkt, is er geen probleem volgens mij hoor.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Deze oplossing hebben we in meerdere locaties toegepast welke gecertificeerde zijn en hebben nog geen problemen opgeleverd.

Maar wordt er ook een beginnende brand gedetecteerd?
    (prestatie-eis 0,4 ltr. ethylalcohol)

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Oeps… Klein hiaat in de huidige NEN2535 je mag bij thermische melders de proefopstelling recht onder de melder plaatsen. Is in de nieuwe versie hersteld!

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

mippie esser
    Bijdrager

Waarom begint idereen toch te neuzelen over thermische melders als er een beetje stoom om de hoek komt kijken? Met goed doordachte projectering en een goede melder geeft dit echt geen enkel probleem.

jac waas
    Bijdrager
    Post count: 48

Wat zegt het branddetectiebedrijf? Als ik de foto zie, vermoedt ik dat de leverancier een melder heeft die bestand is tegen stoom invloeden. (mippie)

mippie esser
    Bijdrager

Ach ja, je roept het en je blijft het roepen, en ze blijven neuzelen over een thermische melder "want dat is de enige melder die bestand is tegen stoom", niet waar mijnheer Waas?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Stoom is toch iets anders heren. Althans bij ons thuis komt er geen stoom uit de douchekop en al zeker niet uit de wasmachine. Stoom mag en moet je zeker niet verwarren met condens of waterdamp.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.