Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek Nationaal Brandveiligheidscongres 2010

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #1785 |

Zoals elk jaar is ook dit jaar weer het Nationaal Brandveiligheidscongres.

Zie hier de aankondiging:

Risicobenadering is volgende stap naar brandveiliger Nederland
    Nationaal Brandveiligheidscongres 2010
    draait om bewust omgaan met risico’s

Rotterdam Uit het oogpunt van brandveiligheid denkt Nederland na over toepassing van een risicobenadering. Hoe kunnen overheden, de brandweer, adviseurs, bouwers en anderen er samen voor zorgen dat deze werkwijze straks slaagt? De antwoorden komen tijdens het Nationaal Brandveiligheidcongres 2010. SBR organiseert de vierde editie van dit landelijke evenement op 22 april in Spant! te Bussum. Centraal staat het thema ‘bewust omgaan met risico’s’.

[spoiler]De overheid geeft aan dat de huidige bouwregelgeving voor brandveiligheid de grenzen heeft bereikt. Burgers en marktpartijen gaan er teveel vanuit dat brandveiligheid de verantwoordelijkheid van de overheid is. Er wordt te weinig zelf nagedacht over de risico's die optreden. Daarnaast volgt er meestal pas actie na een incident, dan is het echter al te laat.

Risicobenadering is volgende stap
    De maatschappelijke reactie op brandveiligheid is incident gestuurd. Toepassing van een risicobenadering wordt gezien als een volgende stap op weg naar brandveiliger gebouwen. Door deze benadering groeit ook de bewustwording.

Inhoud congres
    Organisator SBR, kennisplatform voor de bouw, heeft op basis van de “visie op brandveiligheid” vier aandachtsgebieden geformuleerd in verband met een risicobenadering: wet- en regelgeving, betrouwbare cijfers en doelkwantificering, het leren van andere vakgebieden en de rol van de brandweer. Die komen in het ochtendprogramma uitgebreid aan de orde via de volgende stellingen:

[*]De wet en regelgeving biedt voldoende handvatten om een risicobenadering voor brandveiligheid in Nederland toe te passen.[/*:m]
      [*]Er zijn voldoende cijfers over brandveiligheid beschikbaar om doelen te kwantificeren.[/*:m]
      [*]De Eurocodes voor constructies vormen een goed startpunt voor toepassing van een risicobenadering bij brandveiligheid.[/*:m]
      [*]De brandweer moet zich vooral richten op het redden van mensen.[/*:m][/list:o]
      Brandpreventieforum op het Congress
      Dit jaar zal Brandpreventieforum deelnemen aan het informatieplein op het Nationaal Brandveiligheidscongres. De exacte opzet is nog niet bekend maar we streven er naar om een soort van meetingpoint neer te zetten waar leden van brandpreventieforum elkaar "in real life" kunnen ontmoeten. Later Zullen meer details bekend gemaakt worden over onze aanwezigheid op het informatieplein.[/spoiler]

Dit jaar zal brandpreventieforum ook met een stand op het congres aanwezig zijn. Wij zullen er dan als deelnemer op het informatieplein staan. Het is nog niet exact bekend hoe dit ingevult gaat worden, maar het idee is wel om er een soort van meetingpoint in te richten waar forumers elkaar "in real life" kunnen ontmoeten.

Vorig jaar heb ik 4 forumleden mogen ontmoeten op het congres, dit jaar hoop ik meer forumleden te ontmoeten, vandaar ook het idee van een meetingpoint. Wie van de leden is van plan naar het congres te komen?

Zie de Uitnodiging

kakadu
    Bijdrager
    Post count: 68

Hoi Emiel,

Ik kom je stand bezoeken.

R.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Aankomende week is het zo ver, het brandveiligheidscongres vind op donderdag plaats. Louis van Wijk en ik zullen de stand van brandpreventieforum bemannen. We staan in podium drie (informatieplein), links achteraan. Zoals op tekening te zien is. Naast ons staat collega Erik van [woordenboek]Brandveilig.com[/woordenboek].
    [attachment=0]podium3.png[/attachment]
    Als het goed is, komen er twee staantafels bij onze stand te staan, zodat we een soort van meeting point hebben voor alle forumleden. Zodoende kan je een keer een van de andere leden in het echt ontmoeten.

Verder ga ik proberen tijdens het congres foto’s en kleine updates proberen te posten in dit forumonderwerp. Ook via twitter zal ik proberen de followers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op het congres.
    podium3.png

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.