4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #2225 |

Ik heb een vraag over een multisensor melder.

Voor zover ik begrijp detecteerd een multisensor melder twee criteria (thermisch en optisch). Gaat de melder af bij twee alarmwaarden of een van de alarmwaarden. Hoe moet deze melder geprojecteerd worden.
    als optische melder of als thermische melder. Mijn ervaring met installateurs is dat ze hier verschillend mee omgaan.

Kan iemand mij het juiste antwoord geven hoe dit gezien moet worden.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Er is vrij recent een discussie geweest over multi sensor / muticriteria melders. (link)

Een multi sensor melder kan ook meer dan twee sensoren hebben. Het moet er alleen méér dan één zijn (3.1.7 van de NEN2535:1996). De melder komt in alarm bij één van de voorwaarden, alleen als de tweede (of derde) voorwaarde ook aanwezig is, zal de melder sneller in laarm komen. In de regel zullen deze melders als rookmelders geprojecteerd worden. Ik kan me indenken dat er situaties zijn waarbij je ze als thermische melders projecteert, bijvoorbeeld als het optische deel regelmatig uit geschakeld wordt ivm rook. Maar dat zal niet erg vaak voor komen.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

De NEN2535 artikel 3.1.4 en 3.1.5 geeft aan wat bedoelt wordt met multi criteria. Artikel 3.1.7 geeft aan wat bedoelt wordt met Multi sensor.
    Beide zijn totaal verschillende uitgangspunten.

Standaard gaat de NEN2535 uit van rookmelders, in artikel 4.2.1. wordt dit al aangestipt. Daar waar deze brandgrootte van 1 of 2 niet wordt gewenst i.v.m. omstandigheden dienen die ruimtes apart te worden vermeld in het PvE.

Conclusie: Als men een ruimte ziet als standaard ruimte en beveiligd met multi sensor melders (en dus als rookmelder projecteerd) is men verplicht het gewenste beveiligings niveau te garanderen dat in het PvE is vastgelegd. Met andere woorden, als men bedrijfsmatig het rookdeel gedurende werktijden uitschakeld terwijl bv volledige detectie is geeist zal men aanvullende maatregelen moeten nemen. Welke oplossing men ook kiest is aan de eindgebruiker. Die moet aantonen dat het gewenste niveau wordt bereikt met de gekozen methode.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Conclusie: Als men een ruimte ziet als standaard ruimte en beveiligd met multi sensor melders (en dus als rookmelder projecteerd) is men verplicht het gewenste beveiligings niveau te garanderen dat in het PvE is vastgelegd. Met andere woorden, als men bedrijfsmatig het rookdeel gedurende werktijden uitschakeld terwijl bv volledige detectie is geeist zal men aanvullende maatregelen moeten nemen. Welke oplossing men ook kiest is aan de eindgebruiker. Die moet aantonen dat het gewenste niveau wordt bereikt met de gekozen methode.

Ik bedoelde het zelfde, maar jij legt het beter uit. Zoals ik al schreef is het uitschakelen van het rook deel niet iets dat standaard toegepast wordt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.