12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 2
    #1808 |

In een parkeergarage zijn multi criteria melders geplaatst t.b.v. de branddetectie op aangeven van de brandweer, maar nu vallen er momenteel veel van deze melders uit door naar zeggen een hoge luchtvochtigheid. Zou dit inderdaad kunnen kloppen dat deze melders hiervoor zo gevoelig zijn en is het dan niet handiger om de normale thermische melders in de garage te hangen?

Remko

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Dit komt vaker voor.

Een ‘gewone’ thermische melder is m.i. hier ook gevoelig voor.

Ik ben niet zo’n voorstander van het noemen van één oplossing, maar met LIST bekabeling heb je dit probleem niet.

jac waas
    Participant
    Post count: 48

Een brandmeldinstallatie in een parkeergarage is meestal bedoeld voor het aansturen van b.v stuwdruk ventilatie.
    Deze is bedoeld om o.a rook die vrij komt bij een brand gecontroleerd af te voeren om de vluchttijd te verlengen etc.

Het detecteren op basis van temperatuur lijkt mij ongewenst om stuwdruk ventilatie aan te sturen, veeeel te traag.
    Een autobrand produceert veel rook (interieur auto) voordat de temperatuur gaat stijgen.
    De temperatuur wordt pas hoger als de ruiten van de auto stuk gaan.

Tevens moet het pve hier een uitspraak over doen.

Ik adviseer:
    Bescherm de melders tegen vocht, let ook op de kabelinvoer.
    Gebruikt een gerenomeerd fabrikaat, legt het probleem voor b.v. 10 jaar bij de fabrikant.
    Zorg voor het juist uitvoeren van het onderhoud, voorals in een omgeving zoals een parkeergarage

kruislijst
    Participant
    Post count: 1128

Een brandmeldinstallatie in een parkeergarage is meestal bedoeld voor het aansturen van b.v stuwdruk ventilatie.
    Deze is bedoeld om o.a rook die vrij komt bij een brand gecontroleerd af te voeren om de vluchttijd te verlengen etc.

Stuwdruk t.b.v. vluchten? waar heb je deze wijsheid vandaan? Volgens de LNB richtlijn moet de stuwdruk drie minuten na detectie ingeschakeld worden om een veilige ontvluchting (gedurende de eerste drie minuten) te waarborgen.

Het detecteren op basis van temperatuur lijkt mij ongewenst om stuwdruk ventilatie aan te sturen, veeeel te traag.

Een parkeergarage is 2,4 m hoog. Een vlammetje uit de auto wordt al snel gemeten hoor. De rook komt ook pas echt uit de auto als een ruit bezwijkt.

richard visser
    Participant
    Post count: 325

Hebben we hier nu over multicriteria of over multisensor?

Misschien is het handig om dit even helder te hebben, want er is geen brandweer in Nederland die multicriteria eist, er is wel veel branweer die het verschil niet weet.\

Een gerenomeerd merk, ach er zijn maar weinig merken waarvan de optische melders goed tegen vocht kunnen.
    Laten we er maar vanuit gaan dat alle merken netjes voldoen aan EN54. Tien jaar ondersteunen is niets bijzonders, is namelijk gewoon verplicht.
    De service die bedrijven geven is misschien meer bepalend, vandaag bellen is vandaag iemand te plaatse……..

ruud
    Participant
    Post count: 43

ik ga er even vnuit dat het gaat om een mechanische geventileerde garage met een oppervlakte groter dan 100om2 (NPR)
    bij een autobrand komt zo veel warmte vrij dat je thermische melders mag toepassen als optische melders waarbij de oppervlakkte 60 m2 en een D-maat van 5,8 m
    Wat wij altijd doen is een waterdichte IP67 thermische melder inclusief sokkel toepassen. dit voorkomt een hoop problemen.

jac waas
    Participant
    Post count: 48

Ik ben zelf aanwezig geweest bij testen waar simpelweg een of enkele auto’s werden aangestoken.(onder de motorkap)
    De temperatuur aan het dak werd op vele plaatsen gemeten, ook boven de auto’s die in brand stonden.
    De temperatuur kwam pas boven de 30 graden toen de autoruiten sneuvelden.
    De hoeveelheid rook was op dat moment enorm, genoeg om een parkeergarage van 5000m geheel te verduisteren.

Het ventilatiesysteem werd in dit project gebruikt om oa de vluchttijd te verlengen gezien de loopafstanden.
    Op basis van temperatuurdetectie was hier geen optie.

In moet me er nog in verdiepen, er schijnt een nieuwe norm aan te komen waar rookdetectie voor parkeergarages wordt voorgeschreven.

En ja, er zijn leveranciers waar de optische sensoren kunnen overleven.

d beukenkamp
    Participant
    Post count: 2

Hallo,

Ik ben het met de heer Waas eens.
    Rook is sneller dan temperatuur.

Tevens zijn er al gemeente waar de thermische melder niet meer gebruikt mag worden in parkeergarages.
    Denk maar eens aan Rotterdam.

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

Ik ben het met de heer Waas eens.
    Rook is sneller dan temperatuur.

Tevens zijn er al gemeente waar de thermische melder niet meer gebruikt mag worden in parkeergarages.
    Denk maar eens aan Rotterdam.

Rook is altijd sneller als een temperatuur detectie. Alleen moet het altijd snel zijn dat is de vraag?

Als de brand in het motor compartiment blijft mag die best wel later gemeld worden. Het is immers een perfect beheerste brand! geen brandweer met prio 1 noodzakelijk.

Zodra de brand buiten het motor compartiment komt, dan wordt het leuk. Risico dat er wat meer auto’s gaan meedoen in het feest. Dan is een alarmering en komst van de brandweer sneller nodig om te zorgen dat de brand wordt geblust en zich niet over het gehele BV gaat verspreiden.

5000 m2 rook, ja dus? is dat erg?

Het ventilatiesysteem werd in dit project gebruikt om oa de vluchttijd te verlengen gezien de loopafstanden.
    Op basis van temperatuurdetectie was hier geen optie.

Nee dan is het wat lastig aan het worden. Hoeveel loopafstand had je wel niet dan? Met een B5 mag je al een flink stuk lopen in een garage.

j. nieuwland
    Participant
    Post count: 801

In concept [woordenboek]bouwwerkbesluit[/woordenboek] (AMVB100222 (eindfase)) wordt voor de brandmeldinstallatie voor een "besloten overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen" geen automatische detectie meer vereist, ook geen doormelding meer.Dat lost een aantal problemen op. (maar zal ongetwijfeld een aantal andere problemen opleveren)

J. Nieuwland

–kruisje–
    Participant
    Post count: 665

In concept [woordenboek]bouwwerkbesluit[/woordenboek] (AMVB100222 (eindfase)) wordt voor de brandmeldinstallatie voor een "besloten overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen" geen automatische detectie meer vereist, ook geen doormelding meer.Dat lost een aantal problemen op. (maar zal ongetwijfeld een aantal andere problemen opleveren)

ja voor kleine garage’s wel, maar zodra er iets met gelijkwaardigheid wordt gedaan heb je de detectie snel terug.

Theo Aalbers
    Participant
    Post count: 29

Kan ik dat concept [woordenboek]bouwwerkbesluit[/woordenboek] ergens nalezen?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.