Brandpreventieforum Forums Bouw Motoren in parkeergarage > 1000 m2

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 312
    #1113 |

Hoi people

een parkeergarge > 1000 m2 moet volgens de LNB richtlijn voor garages>1000 m2 60 min brandwerend gescheiden worden van aangrenzende ruimten, dus bv bergingen. De richtlijn is gebaseerd op 3/4 brandende auto’s. Wat nu als je motoren wilt stallen in zo’n garage. Ik kom het nogal eens tegen, maar mijn bezwaar is dat dan het brandscenario waarop de richtlijn is gebaseerd niet meer klopt. Als je een rij motoren naast elkaar hebt, zouden ze bv. kunnen omvallen als ze branden, waardoor misschien wel een hele zooi motoren in de brand gaat. Maar misschien is dit in de praktijk helemaal geen realistisch scenario. Ik vroeg me dus af of iemand ervaring heeft met motorbranden en of het realistisch is aan te nemen dat het scenario (vermogen en rookproductie) altijd minder zal zijn dan 3 brandende auto’s. Meestal wel denk ik.

Voor wbt fietsen in een parkeergarage: daar heb ik geen probleem mee omdat daar nauwelijks iets aan kan fikken.

It burns us, preciousssss !!!

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Een auto bestaat uit 4 banden (+1), kunststof bekleding, stoelen + gemiddeld 25 liter brandstof

Een brommert, of motor voor gevorderden bestaat uit twee banden lapje schuim en ? liter brandstof.

Het lijkt mij dat vier brandende motoren nog niet het equivalent zijn van een auto, ik voorzie niet echt een in het negatieve afwijking.

stephan vijfhuizen
    Bijdrager
    Post count: 13

Een sportmotor heeft een gemiddelde tankinhoud van 18 liter.
    idd 2 banden en een stukje schuimrubber.
    Daarnaast een hoop plastic kuipdelen.
    Nog een beetje bedrading en diverse vloeistoffen aan boord.
    Heb helaas wel eens een motor in de fik gezien en ik kan zeggen dat het toch flink fakkelt.

Met motoren is het doorgaan zo dat als deze al in een parkeergarage staan, ze er wel ruimte tussen laten. Dit ivm beschadigen door op en af stappen :wink:

Daarom denk ik dat het wel los zal lopen met de overslag en of domino effect.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

http://www.graafschap.tv/website/view/o … DOETINCHEM

DOETINCHEM
    05 oktober 2008
    Fietsen in brand op NS station
    Zondagochtend zijn zeven fietsen en een bromfiets flink beschadigd door een brand. De brand woedde in het fietsenhok op het stationsplein in Doetinchem. De brandweer moest er aan de pas komen om het vuur te blussen. De eigenaren van de fietsen en de bromfiets zijn nog niet achterhaald. Hen wordt gevraagd om aangifte te doen.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

http://www.graafschap.tv/website/view/onlyview.php?id=19302&&ti=DOETINCHEM

DOETINCHEM
    05 oktober 2008
    Fietsen in brand op NS station
    Zondagochtend zijn zeven fietsen en een bromfiets flink beschadigd door een brand. De brand woedde in het fietsenhok op het stationsplein in Doetinchem. De brandweer moest er aan de pas komen om het vuur te blussen. De eigenaren van de fietsen en de bromfiets zijn nog niet achterhaald. Hen wordt gevraagd om aangifte te doen.

Ok, maar wat brandde er dan? Het hok of de fietsen? Lijkt me het eerste…

Maar ik denk dat jullie idd gelijk hebben dat het wel mee zal vallen met motoren in een garage. Tnx.

It burns us, preciousssss !!!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.