Brandpreventieforum Forums Bouw monumentale houten spantconstructie

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 16
    #1927 |

Beste,

Via deze weg de volgende vraag:

Ik heb een monumentaal pand met een houten spantconstructie en daarop een rieten kap.
    Dit pand staat geheel vrij op een eigen kavel en op ruime afstand van andere bebouwing.

In dit pand ga ik een compleet nieuwe vloer plaatsen op een nieuwe staalconstructie welke eenvoudig is op te waarderen naar de gewenste 90 minuten.

Het probleem ligt hem uiteraard in de houten spantconstructie, deze moet in principe ook 90 minuten worden, of aantoonbaar zijn sterkte behouden als deze in 90 minuten 15 mm inbrand. (is het vuistgetal (1 cm per uur) waar aan wordt gerekend.)

Nu lijkt het allemaal te kloppen, maar nu zit ik met de kap… wat moet ik ermee? Er wordt wel eens gezegd dat het dak geen eis is, maar daar kom ik natuurlijk niet mee weg.

even schematisch:

beganegrond (verblijfsgebied, compartiment 1)
    eerste verdiepingsvloer op staalconstructie (verblijfsgebied, compartiment 2)
    tweede verdieping (geen verblijfsgebied, compartiment 2, rechtstreeks onder de kap.)

Zijn er slimme oplossingen voor om de kap niet te hoeven inkleden, voorzien van daksprinklers en ander soortige oplossingen?

Ik hoor het graag, Bedankt!!

E. Kruik

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Het probleem ligt hem uiteraard in de houten spantconstructie, deze moet in principe ook 90 minuten worden, of aantoonbaar zijn sterkte behouden als deze in 90 minuten 15 mm inbrand.

Weet je dat wel zeker? Ten eerste gaat het om een bestaande constructie, ten tweede is het maar de vraag of die spanten deel uitmaken van de hoofddraagconstructie…

eelco kruik
    Bijdrager

Leon,

Bedankt voor de wedervraag, en helaas, ja… dat weet ik in die zin zeker dat ik in een vooroverleg met de brandweer werd gewezen op de draagconstructie van de houten spanten, en dan met name de kolommen.

Je hebt gelijk, de spanten dragen niks meer en minder dan het dak, maar daar ligt bij mij nu net de vraag, wat voor gekke dingen kan ik daarmee verwachten?

Bedankt voor het meedenken!!

Eelco

leon
    Bijdrager

En waar is die ‘verplichting’ op gebaseerd? Om de mening van de brandweer of op basis van de wettelijke eisen? Daar wil nog wel eens verschil in zitten namelijk. Ik wil je aanraden om e.e.a. even na te pluizen in het Bouwbesluit, en bij twijfel/tegenstrijdigheden toch nog een keer contact opnemen met de brandweer.

eelco kruik
    Bijdrager

Leon,

ga ik doen, ik heb er gister een uurtje (stuk of 3) aan besteed om het in het bouwbesluit te vinden, maar eigenlijk komt het er op neer dat het daar niet met zoveel woorden staat.. ik ga de brandweer contacten om uitleg… de kolommen blijven immers alleen voor de kapcontructie intakt en gaan niks meer dragen…

Ik hou je op de hoogte!

Fijn weekend!

leon
    Bijdrager

Als het alleen het dak betreft valt het toch ook niet onder de hoofddraagconstructie? Die spanten dragen geen vloeren waarover een vluchtweg leidt, daarnaast zal het instorten van een dak m.i. niet direct het instorten van aangrenzende BC’en betekenen.

Aanvullend: ik heb zelf zojuist het BB er even op nageslagen. In beginsel geldt voor bouwconstructies waarvan het bezwijken leidt tot het onbruikbaar worden van eenrookvrije vluchtroute, een weerstand tegen bezwijken hebben van 20 minuten. Voor hoofddraagconstructies (is het m.i. niet, maar goed…) geldt een maximale eis van 60 minuten, dit is mede afhankelijk van de gebruiksfunctie en de hoogte van de vloer. Die heb je niet gegeven, dus daar kan ik niet verder over uitweiden.

eelco kruik
    Bijdrager

Beste Leon,

Ik heb de brandweer op een missertje gewezen in hun beredenering… tsja, het is precies zoals jij zegt… het hoogst gelegen verblijfsgebied bevind zich op de eerste verdieping, 3110 + Peil (= maaiveld) en ja, ik heb in het aangrenzende woonhuis (de boerderij) een verblijfsgebeid hoger, maar dat is een compleet apart compartiment, evenals de TR op de 2de verdieping van de schuur, in die zin ben ik er dus uit, want om nou via de NEN6063 (meen ik) de kap te impregneren, betimmeren of noem maar op, zien we niet zitten…

met andere woorden, niks aan het handje, je hebt gelijk gehad… de maximale eis is 60 minuten aan een hoofddraagconstructie, maar dat is het niet, er ligt immers geen 30 minuten rookvrije vluchtroute onder de kap.

Bedankt voor het meedenken en tot horens!!

leon
    Bijdrager

Zo blijkt maar weer: vertrouwen is goed, controle is beter :) Mooi dat het zo opgelost is.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Let erop dat het bij die artikelen gaat om de hoofddraagconstructie BIJ BRAND. Dat wil zeggen de constructie die voorkomt dat er een voortschrijdende instorting over brandcompartimenten plaatsvindt. Wanneer je woning 1 BC is, heeft ze in principe geen hoofddraagconstructie in die zin.

Nog even tussendoor: Je schreef dat het gebouw monumentaal is: Heb je al gechekt of je met deze wijziging geen problemen met de afgifte van je monumentenvergunning krijgt? Die is in dit soort gevallen namelijk leidend. Mocht de kap onderdeel van de monumentale waarde zijn, en het bouwbesluit vraag je om deze aan te passen, heeft het bouwbesluit pech gehad. Staat in artikel 1.12 bouwbesluit.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.