5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #2844 |

Hallo Allen.
    Ik zie nog wel eens brandmeld bekabeling in pijp gemonteerd tegen een (b.v.) beton plafond en daarna met flexibele buis naar een verlaagd plafond naar de rookmelder. Ik dacht altijd dat de maximale lengte van deze flexibele buis 75 cm vanaf montage plafond naar verlaagd plafond mocht zijn. Dit zonder dat deze gemonteerd wordt aan een vertikale steun. Indien de hoogte meer is dan 75 cm dient de pijp bevestigd te worden aan een vertikale steun.

Klopt dit en weet iemand waar ik deze onderbouwing kan vinden? Of indien het anders is, waar kan ik dit vinde. Ik heb alleen de BMI gerelateerde Normen en daar kan ik het niet vinden.

Alvast bedankt.

gr Ron

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Kijk eens in de NEN2535:2009, art. 11.4.4. Daar staat exact omschreven welke beugelafstanden je toe moet passen.

X never ever marks the spot

ronr
    Bijdrager

Hallo Kruisje,
    Helaas wordt onze BMI aangelegd volgens NeN 2535 1996 en daarin wordt verwezen naar NeN 1010 en naar goed vakmanschap!!!!!
    Als ik de 2009 versie aanhoudt dan betekend dat de flexibele leiding aan een vertikale steun moet bevestigen, maar voor de 1996 versie kan ik dus niets vinden.

Gr Ron

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Maar als goed vakman kan je het laatste inzicht niet negeren (toch?).

Je geeft aan dat het in de ’96 versie niet staat. Dan is de ‘best practice’ nu toch de huidige norm.

ronr
    Bijdrager

"Dan is de ‘best practice’ nu toch de huidige norm"

Yep, daar heb je een punt:-)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.