Brandpreventieforum Forums Brandweer Overig Moeten brandslanghaspels WETTELIJK verzegeld zijn

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2623 |

Even een vraag:
    Moeten brandslanghaspels WETTELIJK verzegeld zijn of is dit een uitvinding van de branche n.a.v. legionela.
    In de NEN 671-3 kan ik niets vinden of ik moet erover heen gelezen hebben.

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

H7 EN 671-3:2009 (E)

After inspection and maintenance it is recommended that hose reel and hose system is protected with a
    security seal.

Aanbevolen dus alleen. Volgens het REOB certificatieschema de afsluiter worden verzegeld, maar dat is dus niet .

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Ik denk dat je verzekeraar het wel prettig vindt, voor de aansprakelijkheid enzo. Stel je doet het niet, en je krijgt een legionellabesmetting…

rob koene
    Bijdrager
    Post count: 2

Ik denk dat je verzekeraar het wel prettig vindt, voor de aansprakelijkheid enzo. Stel je doet het niet, en je krijgt een legionellabesmetting…

Hallo Joachim,,

Wat een verzekering zegt is mij om het even het gaat mij om de wettelijke status.
    In het staatsblad 327 wordt wel de NEN2559 genoemd, maar niet iets betreffende de haspels.
    Ook waterleidingbedrijven geven wel aan dat er een keerklep moet zitten in de leiding, maar ook hier wordt niets geschreven over verzegeling

Legionella is mogelijk een bijkomend probleem.

johan de boer
    Bijdrager
    Post count: 48

Verzegeling na een inspectie geeft je (bijna) de zekerheid dat de haspel het doet als het er op aan komt.
    Dagelijks gebruiken van de haspel ook. Lekker je auto wassen etc.

De verzegeling in kader van een controle op de goede werking heeft niets te maken met het voorkomen van de gevreesde legionella te maken. Om dit tegen te gaan moet het water juist doorstromen. In Zaandam is men in een flat nu allemaal doorstroomunits aan het maken om maar een voorbeeld te noemen. De legionella-bacterie kan zich gaan voordoen in eindstukken van een leidingnet. Dus dat moet voorkomen worden of voorzieningen voor treffen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.