Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Moet je voldoen aan NEN2535 of NFPA ?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #2902 |

Goedemorgen,

Op mijn werk is de blusinstalatie gebouwd volgend de NFPA echter is de brandmeldcentrale in het engels daar de voertaal ook engels is.
    Echter stuit ik op een probleem…
    Ben ik verplicht ook de NEN2535 te volgen ?
    In de NEN 2535 “Brandveiligheid van gebouwen – Brandmeldinstallaties – Systeem- en kwaliteitseisen en projectierichtlijnen” staat op pagina 26 bij alinea 6.2.3 “teksten” vermeld dat :

Alle teksten op de brandmeldcentrale en de teksten die op de toegangsniveaus 1 en 2 zichtbaar zijn, moeten
    in de Nederlandse taal zijn gesteld.

Eén ding kan ik niet vinden en dat is of ik hieraan moet voldoen.
    ten tweede moet ik dit uiteraard onderbouwd met bronvermelding aan de baas laten zien.

Kan iemand mij op weg helpen ?
    voorbaat dank.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als het een geëiste installatie is moet je voldoen aan de regelgeving. De NEN 2535 wordt vanuit de Bouwbesluit en de regeling bouwbesluit aangestuurd en is daarmee een wettelijke eis.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Jawel, maar het bouwbesluit heeft ook het gelijkwaardigheidsbeginsel (artikel 1.3) en de rechter heeft uitgesproken dat normen niet bindend zijn. Je bent dus vrij met een andere methode, in dit geval bv de NFPA, aan te tonen dat je voldoet aan de eisen van het Bouwbesluit. Je moet dat dan wel aan de gemeente kunnen aantonen. Omdat het een bestaande installatie is, zou dat bij de aanleg al gedaan moeten zijn.
    Voor dit concrete geval, schat ik in dat het lastig te verantwoorden is dat je een andere taal gebruikt dan die de mensen spreken die de BMC gebruiken (OP en brandweer). Persoonlijk zou ik adviseren Nederlandse teksten te plaatsen.

It burns us, preciousssss !!!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Er is ook nog een verschil tussen de blusinstallatie en de BMI. Dat de een volgens de NFPA is uitgevoerd wil niet meteen zeggen dat de ander niet volgens NEN kan worden uitgevoerd.

Daarnaast zit je denk ik ook nog met je certificeerbaarheid, wanneer je niet aan de NEN kunt voldoen. Weet niet of dat hier ook speelt?

richard van der holst
    Bijdrager
    Post count: 2

Bedankt heren,

Inderdaad is er een uitspraak gedaan dat de normen niet bindend zijn echter moet je dan wel kunnen voldoen aan een vergelijkbare normering.
    In ons geval wordt de BMC bediend door operations (24/7) en zal de gemeentelijke brandweer (waar ik zelf deel van uitmaak) waarschijnlijk nooit iets hoeven te bedienen.
    Inderdaad wil ik ook adviseren om Nederlandse teksten te plaatsen echter moet ik dit uiteraard onderbouwen.
    (dit nu we toch bepaalde teksten willen verduidelijken)

Qua certificeren geloof ik nooit dat het een probleem zal zijn dat we deze naar het Nederlands veranderen.
    Uiteraard wordt dit van te voren nog wel overlegd echter wil ik eerst mijn zegje klaar hebben.
    We zijn dan nu ook keurig gecertificeerd.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.