Brandpreventieforum Forums Bouw Moet brandklasse gevel niet altijd B zijn?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Participant
    Post count: 580
    #49390 |

Voor nieuwe woningen schrijft het Bouwbesluit brandklasse B voor lager dan 2,5 en hoger dan 13 m voor buitengevels. Daartussen schrijft het Bouwbesluit klasse D voor.

Bij gebruik van NEN 6068 moet de gevel ook klasse B hebben. Wat gaat er nou niet goed als ik zeg dat de hele gevel altijd klasse B moet zijn? Je kunt wel zeggen dat je NEN 6068 niet gebruikt maar feitelijk moet je eigenlijk altijd NEN 6068 gebruiken om vast te stellen of er geen brandoverslag optreedt. Je kunt op basis van ervaring veronderstellen dat er geen brandoverslag optreedt, dat ontslaat je toch niet van de voorwaarde dat de gevel volledig aan klasse 2 moet voldoen?

Je zou hooguit kunnen zeggen dat de gevel tussen 2,5 en 13 m niet aan klasse 2 hoeft te voldoen als alle gevelopeningen een 30 min brandwerend zijn.

NB. De uitzonderingen daar gelaten zoals deuren, ramen, kozijnen en 5 % van de gevel.

m
    Participant
    Post count: 20

Ik geef je in principe gelijk voor 90% van wat ik voorbij zie komen. Het lijkt haast opgenomen in het Bouwbesluit om te testen of je de NEN 6068 gelezen hebt.
    Als je het aan iemand uit moet leggen zou je het eigenlijk om willen draaien, d.w.z. brandklasse B tenzij de ‘standaard’ methode uit de bepaling van risico op brandoverslag o.b.v. NEN 6068 niet relevant is.
    Dit is bijvoorbeeld het geval als de hele gevel het mag begeven zonder dat risico op brandoverslag ontstaat naar andere compartimenten/buren (bijv. bij industriehallen of kleine gebouwen midden op een groot perceel). Dat kan vastgesteld zijn op basis van ‘inzicht’ maar voor industriehallen ook op basis van een alternatieve methode uit de NEN 6068. Los daarvan kunnen gelijkwaardige oplossingen onafhankelijk van de NEN 6068 (bijv. o.b.v. zichtfactoren) gebruikt worden.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  m.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door  m.
    peter
    Participant
    Post count: 580

Stevig in de schoenen gaan staan, m.

Ik realiseer me dat het niet zo zeer speelt bij grondgebonden eengezinswoningen. Daar is het brandcompartiment ‘verticaal’. Dan is NEN 6068 niet zo van belang.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.