Brandpreventieforum Forums Beheersbaarheid van brand Modellering BC binnen de methode “Beh v Br”

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #1343 |

De methode modelleert brandcompartimenten als een “doosje”. Op welke wijze wordt doorgaans het stralende vlak van een bouwtype (relatief veel dak ten opzichte van onderste deel) als weergegeven in tekening worden gemodelleerd om te komen tot de beste benadering van de werkelijkheid ?

Ik zelf neig naar variant 2, hierbij het bezwijkproces meenemend, namelijk dat de muren naar binnengetrokken worden door dragende balken.

Hoor graag van jullie ! :wink: [attachment=0]Modellering BC binnen de methode plaatje.doc[/attachment]
    Modellering BC binnen de methode plaatje.doc

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Toevallig deze casus vandaag met een college besproken.

Je hebt een stal met een puntdak. Hoe zal een brand zich manifesteren?

Je hebt een stal met een plat dak. Hoe zal een brand zich manifesteren?

Doorgaans heb je in een stal geen vuurbelasting in het puntdak (anders dan houten spanten). Het ontbreken van vuurbelasting in een puntdak is het m.i. legitiem om het dak in de bepaling buiten beschouwing te laten.
    Voorwaarde is wel dat je dak onbrandbaar is. Dus geen houten kap met bitumen maar gewoon betonnen golfplaten.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

… gewoon betonnen golfplaten.

Hoe zien die "gewone betonnen golfplaten" eruit?

peter
    Bijdrager

Alle huidige methoden. zowel die voor beheersbaarheid van brand als NEN 6068, gaan uit van een horizontaal brandwerend dak. Alles wat er heden ten dage "op de markt" is, is ongeschikt voor uw situatie. U kunt slechts gokken wat geschikt is.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV

zo ongeveer!

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Bij een puntdak zullen de wanden waarschijnlijk naar buiten worden geduwd bij het bezwijken van het dak. Bij een plat dak vallen de wanden naar binnen.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Staal wordt week en zakt naar binnen, dus de wanden zullen bij een staalconstructie waarschijnlijk naar binnen worden getrokken, als ze al bevestigd zijn aan de constructie.

cementgebonden /\/\/\/\/-platen zullen lang op de plek blijven en soms knappen, metaal zakt als een deken weg.
    Michel van Bergen_ Grote brand Hoofddorp legt vliegverkeer stil 003.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    peter
    Bijdrager

VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV

zo ongeveer!

Dat zullen cement gebonden platen zijn.

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Volgens mijn zijn juist bij stallen vaak de daken die bij brand een groot stralend opp veroorzaken.

juist met name de vuurbelasting van het dak het gebruik van brandbare isolatie speelt hier een rol.

Bij veel stalbranden is het dak in korte tijd volledig weggebrand en ligt bij wijze van spreken het stro nog onaangetast op de vloer.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Dat wil net precies zeggen; geen vuurbelasting dak/kap? . Met name pluimveestallen worden vaak verwarmd en daarmee ook flink geisoleerd. Ik ken stallen waarbij 20 cm piepschuim/tempex (de scheikundige naam wil me niet te binnen schieten) aangebracht is. Ook ken ik een situatie waarbij een dikke laag PUR schuim tegen de dakplaten is gespoten, en dit is niet het onbrandbare/brandwerende/zelfdovende type.

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

eens ! het gebruik van brandbaar isolatiemateriaal is een hekel punt mbt tot de branveiligheid van (grote) stallen.

Vaak is in veestallen de vuurlast op zich erg laag, (ligt een beetjne aan waar men stro of voer op slaat natuurlijk) en is enkel het dak een aandachtspunt. Ik heb (volgens mijn in regio zuid-oost branbant een werkafspraak gezien waarbij men bij stallen > 1000m2 op basis van gelijkwaardigheid eisen stelden aan het materiaalgebruik van het dak (lees isolatiemateriaal) volgens mij was de eis dat bij stallen >1000 het dak aan klasse 2 zou moeten voldoen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.