Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Min. Afstanden vanaf een Blazer, zuiger, Sprinkler, etc.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #892 |

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en heb de volgende vragen.

Als je een brandmeld installatie meld zit je met de Airco, Afzuigers en Sprinklers
    (Mischien zelfs wel meer wat ik niet weet). Nu was mijn vraag wat zijn de minimalen afstands punten vanaf deze objecten ? Liefst met een NEN bepaling erbij. Ik dacht zelf 1/1,5m.

Alvast bedankt!
    Bas

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Er is vast wel iemand bij jullie op kantoor die de de VAS en NEN 2535 heeft liggen. Daarin staat heel veel over de projectering van brandbeveiligingsinstallaties tov lucht en lichtarmaturen en andere obstakels etc.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

NEN2535, paragrafen 7.12.7.5, 7.12.7.6 en 7.12.7:

Minimaal 0,5 m van wanden. (indien obstakel > 0,15 m onder plafond, dan deze aanmerken als wand)
    Minimaal 0,3 m van inventarisdelen/goederen.
    Minimaal 1,5 m van uitblaasopeningen.

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

en ofschoon een sprinklerkop bij activatie water uitblaast, zou ik deze niet beschouwen als uitblaasopening :D

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

En anders is het vas vooralsnog hier te vinden: documentatie-links-f21/voorschrift-voor-automatische-sprinklerinstallaties-t157.html

er zijn meer voorschriften, de NFPA hanteerd andere criteria m.b.t belemmeringen dan het VAS. Dus hangt sterk af van welke norm je gebruikt bij het ontwerp van de installatie. Maar als je je met dit soort zaken bezig gaat houden, is een cursus mischien wel verstandig.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

en ofschoon een sprinklerkop bij activatie water uitblaast, zou ik deze niet beschouwen als uitblaasopening :D

Met uitblaasopeningen wordt bedoeld uitblaasopeningen voor lucht, bijv. ventilatie, airco, LBH

J. Nieuwland

1 user thanked author for this post.
    quint
    Bijdrager
    Post count: 3

Dit staat in NEN 2535 7.12.7.7 De minimale toelaatbare afstand is 1.5m vanaf de uitblaasopening.

Omdat ook aanzuigopeningen van invloed kunnen zijn op de werking van een melder kun je je afvragen of wat er staat afdoende is. Tijdens cursusen over de projectie van melders (1990?..) werd daarom met luchtsnelheden gewerkt waarbij de luchtsnelheid niet meer mocht zijn dan 1m/s. Dit wordt echter nergens meer gebruikt, in elk geval nog steeds niet in de norm terechtgekomen. Bij twijfel zou je een proefbrand kunnen verlangen, dan wel in je PvE vastleggen natuurlijk als je dat wilt.

kruislijst
    Bijdrager

paragraaf 4.2.3.2 stelt deze eis wel! (= onderdeel wijzigingsblad)

zal straks event ekst toevoegen

kruislijst
    Bijdrager

4 2.3,2 Onverminderd 4.2.3.1, geldt voor een standaardruimte waarin thermische melders of
    rookmelders worden toegepast, dat de luchtstroom gelijkmatig in die ruimte moet zijn verdeeld, en
    dat de luchtstroom niet groter mag zijn dan 1 m/s

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.