8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 28
    #302 |

Even een vraagje.

Krijg nu net een bouwplan binnen met het volgende:

gaan van twee woningen 1 maken, maar blijfen 2 percelen komen ook twee aparten gezinnen in en hebben dus een gezamelijke keuken(waarom ze dit willen weet ik ook niet)Maar nu hebben we een discussie over de meterkast wij als brandweer zeggen dat de twee meterkasten gehandhaafd kunnen blijven omdat het wettelijk gezien gewoon twee percelen zijn nu zegt de instalateur dat dit niet mag dat het dus 1 meterkast in moet.

Brand maar los.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Wanneer die gezinnen afhankelijk zijn van gemeenschappelijke zaken, wordt dat een woongebouw, en is art. 4.66 van toepassing. Je moet dan kijken of de voorziening gemeenschappelijk is (wat me in dit geval wel zo lijkt, de keuken zal ook electra moeten hebben…). Je moet dus eigenlijk één meterruimte creeeren.

Ze hebben zichzelf ermee dat ze een gemeenschappelijke voorziening willen maken…

perceelsindeling heeft hier overigens niets mee te maken.

PS: Zo’n plan heeft een vrijstelling nodig van het BP waarschijnlijk. Je zou eens bij de bouwplantoetser na kunnen vragen of die er als is, en zo niet wat de waarschijnlijkheid is dat dit erdoorheen komt.

toeters en bellen
    Bijdrager

Ben ik het wel mee eens maar als ik naar het begrip woongebouw kijk:

woongebouw: gebouw of gedeelte van een gebouw, waarin twee of meer woonfuncties liggen, die zijn aangewezen op een of meer gemeenschappelijke verkeersroutes;

Dit object heb namelijk geen gemeenschappelijke verkeersruimte allen een gemeenschappelijke keuken, dus valt na mijn mening niet onder "woongebouw" want ze behouden bijde een aparte entree

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

:D

kijk eens naar de omschrijving van ‘verkeersroute’… hoe zou je die keuken willen noemen?

Wanneer je jouw keuze aanhoudt hoeft dat geen probleem te zijn, maar het moet dan wel consequent worden doorgevoerd door de hele toetsing heen.

Om verschillende redenen moet je hier goed naar kijken. Als je dit als preventist toetst moet je even goed weten wat de bouwplantoetser ervan vindt. Anders is de kans groot dat je beiden een andere insteek neemt, en de eisen niet meer met elkaar kloppen.

Ik heb overigens zou mijn bedenkingen bij dat ‘twee gezinnen’ verhaal. Dit lijkt heel erg op een project voor begeleid wonen wat ik ken, waarbij er drie verstandelijk gehandicapten per woning worden geplaatst (gezinsverband heet dat dan). Er wordt een doorbraak gemaakt, en één van de keukens wordt inderdaad weggesloopt.

Ik persoonlijk zou het ding als een studentenwoning zien, met gemeenschappelijke en niet gemeenschappelijke ruimtes. Dat dat dan geen woongebouw is

toeters en bellen
    Bijdrager

Nee het lijkt wel op zo’n project maar het schijnd niet zo te zijn, maar bedankt voor je snelle reactie en info.
    :D

Blijft toch ook een vak hé dat bouwplantoetsen elke keer weer anders. :roll:

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Misschien wel een interessant linkje betreffende meterruimten:

http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/meterruimte/meterruimte.asp

toeters en bellen
    Bijdrager

bedank voor de link bevestigd onze vermoedens hier over.

:D :D :D :D

vetkuif
    Bijdrager
    Post count: 1

Aloha,

zover ik weet is het zo dat omdat het nu een gemeenschappelijke functie gaat krijgen (wat ik eruit begrijp) is het zo dat er 1meterkast moet komen. die alleen toegankelijk is via 1verkeersruimte.
    Misschien dat je hier nog verdere informatie op kan vinden:

http://www.ekbouwadvies.nl/bouwbesluit/ … ruimte.asp

en suc6.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.