Brandpreventieforum Forums Bouw merkteken op brandwerend glas

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1911 |

Bij een nieuwbouwproject wordt er door de brandweer/gemeente verzocht om de toe te passen brandwerende beglazing als zodanig toonbaar uit te voeren. De glasleverancier maakt altijd wel een merkteken in dit soort beglazing, maar is vaak na plaatsing (bv. achter glaslatten) niet meer zichtbaar.

De gemeente vraagt ons om dit wel als zichtbaar uit te voeren zodat ze bij toekomstige inspecties e.e.a. kunnen controleren.
    Wij zijn afhankelijk van onze onderaannemers en glasleveranciers. De glasleveranciers positioneren het merkteken vaak in de hoek. Het merkteken moet ook weer niet teveel in het zicht komen als het aan onze opdrachtgever ligt.

In hoeverre kan de gemeente het zichtbaar houden van het merkteken in de beglazing eisen? Of moet ik het zien als een wens?

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Sorry, geen antwoord maar een aanvullende vraag:
    Hoe zit het precies met de geschroefde glaslatten bij brandwerende deuren? Is het verplicht om deze in het zicht te laten, of mogen deze dichtgeplamuurd worden?

brand prevent
    Bijdrager
    Post count: 45

Dichtplamuren mag maar pas als de brandweer de geschroefde glaslatten heeft kunnen controleren.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het merkteken niet zichtbaar is omdat het altijd wel 1 tot 1,5 cm vanuit de hoek zit. Anders gebruiken ze veel te dikke glaslatten.

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Dichtplamuren mag maar pas als de brandweer de geschroefde glaslatten heeft kunnen controleren.

Bedankt. Mijn ervaring is toch dat er ook wel brandweerkorpsen zijn die dit niet toestaan i.v.m. toekomstige inspecties. Heb je misschien wet- of regelgeving voor handen waar dit op gebaseerd is?

brand prevent
    Bijdrager
    Post count: 45

Gezond Boeren Verstand. Als een brandweerman het ooit goedgekeurd heeft kan een ander moeilijk daar aan twijfelen toch?

Bedankt. Mijn ervaring is toch dat er ook wel brandweerkorpsen zijn die dit niet toestaan i.v.m. toekomstige inspecties. Heb je misschien wet- of regelgeving voor handen waar dit op gebaseerd is?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.