6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 22
    #2629 |

Ik wilde even een mening peilen, met jullie welnemen.

Steeds meer organisaties lijken behoefte te hebben aan het uitbesteden van beheerderstaken, zo ga ik zelf ook maandelijks langs enkele van onze klanten om voor hen deze taken uit te voeren. Natuurlijk is dit voor mijn werkgever een leuke bron van inkomsten maar is dit wel een goede manier van met beheer om gaan?
    Een vanuit de organisatie aangestelde beheerder loopt dagelijks rond in het pand en signaleert veel sneller als er bouwkundige wijzigingen zijn (sterker nog, die weet ie vaak al voor ze gebeuren) en zal bijvoorbeeld veel sneller opmerken of er een gigantische Ficus voor een handbrandmelder geplaatst wordt of een melder stiekem afgedekt is. Als ik onderhoud doe druk ik de beheerder dan ook altijd op het hart dat zijn taak niet alleen de maandelijkse testjes zijn maar even belangrijk ook de dingen die hij signaleert op de dagen er tussenin.

Brand los…

Edit:

Aan de andere kant is het uitbesteden van beheerderstaken wel beter dan het niet uitvoeren ervan, wat ik als onderhoudsdeskundige ook regelmatig (als in vaak) tegenkom….

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

Als de beheerderstaken worden uitbesteed, moet het beheren van een brandmeld- en ontruimingsalarminstallatie een samenspel tussen beide partijen zijn. De eigenaar / gebruiker kan inderdaad de alledaagse dingen (Ficus, afgedekte melder) in de gaten houden. De partij die het functionele deel van de beheerderstaken op zich neemt, moet er voor zorgen dat hij goed op de hoogte is van de lopende zaken. Ik ben van mening dat het verstandig is om elke maand 1/4 deel van de groepen te testen. Dit heeft twee voordelen: je bent elke maand even lang bezig, en je ziet elke maand een deel van het pand. Tevens heb je net iets meer tijd om even met de eigenaar / gebruiker om de tafel te zitten om hem te vragen of alles nog naar wens gaat, en of er nog bouwkundige wijzigingen op handen zijn. Mijn menig dus: uit laten voeren door externen is prima, mits beide partijen zich bewust zijn van elkaars taken en hier over goed communiceren.

X never ever marks the spot

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

De meest ideale oplossing is dat de beheerder de maandelijkse testen doet, dat neemt weinig tijd in beslag (10 minuten).
    De onderhoudsdeskundige (of iemand anders met beheerdersdiploma) kan dan de vier en acht maandelijkse testen doen.

Kortom, je voldoet aan alle eisen. Er is dan altijd iemand aanwezig, want als je het beheer volledig uitbesteed, hoe werkt het dan met bijvoorbeeld uitschakelen ivm werkzaamheden of activiteiten.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

De meest ideale oplossing is dat de beheerder de maandelijkse testen doet, dat neemt weinig tijd in beslag (10 minuten).
    De onderhoudsdeskundige (of iemand anders met beheerdersdiploma) kan dan de vier en acht maandelijkse testen doen.

Deze oplossing kan uiteraard ook goed werken.

Kortom, je voldoet aan alle eisen. Er is dan altijd iemand aanwezig, want als je het beheer volledig uitbesteed, hoe werkt het dan met bijvoorbeeld uitschakelen ivm werkzaamheden of activiteiten.

De discussie over het bedienen van de BMC is hier volgens mij al een keer gevoerd. Je hoeft geen beheerder te zijn om de BMC te mogen bedienen.Om de BMC te bedienen moet je "voldoende onderricht" zijn. Meestal volstaat een goede bedieninstructie van het branddetectiebedrijf op locatie.

X never ever marks the spot

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Vanzelfsprekend heeft de beheerder niet 24 uur per dag dienst en kan een "voldoende onderricht" persoon de bmc bedienen. Toch is dit in strijd met de NEN 2654-1 artikel 5.3.1 waar staat dat de beheerder is belast met de bediening.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Misschien moet er niet gesproken worden over het uitbesteden van beheerderstaken. In principe is en blijft de beheerder gedelegeerd verantwoordelijk voor de brandmeldinstallatie ongeacht of hij of zij werkzaamheden uitbesteedt.

Het is misschien beter te spreken over het uitbesteden van de periodieke controles. Ik weet uit de praktijk dat veel beheerders geen zin of tijd hebben of krijgen om deze controles uit te voeren. Deze controles kunnen behoorlijk wat tijd vergen, ook de maandelijkse controle (bijvoorbeeld een aantal BMC’s in netwerk met de nodige nevenpanelen en geopanelen en niet te vergeten de loopafstanden daartussen en vanzelfsprekend diverse doormeldcriteria)

J. Nieuwland

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.