8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 19
    #2392 |

Mag bij een analoge brandmeldinstallatie ( redundante ) een melder in ster op een melder in de lus worden gezet?
    Graag jullie reacties

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ja, mits:
    – de BMC technisch hiervoor geschikt is
    – het alleen om een automatische melder gaat die ook nog eens binnen dezelfde detectiezone is geplaatst, dus niet ook nog handmelder(s), slowwhoop(s) enz hierop aansluiten.
    – enz.(mijn escape voor het geval mijn antwoord niet volledig is)

J. Nieuwland

vincent hilkes
    Bijdrager
    Post count: 19

Beste j. Nieuwland,

Staat dit ook ergens in de norm omschreven?

MvG Vincent

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Er staat niet letterlijk " je mag een sterpunt maken in je lus", de norm zegt het volgende:

NEN2535:1996 A1:2002:
    7.6.1: "Bij een storing in een melderlus mag de indicatie van maximaal 32 melders uitvallen, met dien verstande dat bij een draadbreuk of kortsluiting in de melderlus aan de volgende twee voorwaarden moet zijn voldaan:
    – de werking van andere soorten melders, zoals handmelders, automatische en externe brandmelders, en andere elementen binnen de betreffende zone (detectie-, alarmerings- of stuurzone), wordt niet beïnvloed;
    – de werking van melderlussen binnen andere zones (detectie-, alarmerings- en stuurzones) wordt niet beïnvloed.

J. Nieuwland

henry temmermans
    Bijdrager
    Post count: 13

Beste Vincent;

Ik zelf ben werkzaam bij een importeur dus leverancier van brandmeldsystemen in Nederland, bij ons systeem zou het wel kunnen maar we raden het af. Reden is om storingen sneller en effectiver op te kunnen sporen met de daarvoor speciale apparatuur die we hebben. Het maakt verder niet uit of het een steeklijn is die wordt afgesloten met weerstand (dus conventionele systemen) of intiligente systemen (ringleiding). Volgens de normering zou het mogen.

MvGR
    Henry

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Henry,

Wij raden het ook af, maar volgens de norm zou je een lus mogen maken met 512 deelnemens onderverdeeld in steekleidingen van 32 melders.
    Er zijn echter maar weinig merken die lussen van 512 aan kunnen en dan nog zou ik het niet toepassen….maar volgens mij mag het wel.

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Aan te raden is het inderdaad niet, maar in uitzonderlijke gevallen kun je er een hoop gedoe met kabelaanleg mee voorkomen.

Let echter wel op dat je niet aleen aan een maximaal aantal melders gebonden bent. Maximaal 10 detectiezones met een maximum van 10.000m2 is ook nog een beperking.

henry temmermans
    Bijdrager
    Post count: 13

Aan te raden is het inderdaad niet, maar in uitzonderlijke gevallen kun je er een hoop gedoe met kabelaanleg mee voorkomen.

Dat is dan misschien toch jammer voor de installateur, bij ons bedrijf doen wij geen kabel(s) aanleggen. wij doen de centrale programmeren/testen/documentatie aanpassen waar nodig en als laatste de installateur een hand geven…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.